Talent goed verpakken, een must in het huidige klimaat
01/12/2009 14:48
PiCompany
Utrecht, 1 december 2009 - Martijn van der Woude, directeur van PiCompany en Adjiedj Bakas, Trendwatcher of the Year 2009, overhandigden afgelopen donderdag het eerste exemplaar van hun nieuwe trendboek De Toekomst van Werk. Niemand minder dan Maik de Boer mocht dit exemplaar in ontvangst nemen. Maik en de Toekomst van Werk hebben meer met elkaar gemeen dan in eerste instantie zou blijken.
Dat je met kleding communiceert, weet iedereen. Loop je over straat in je kloffie, kijkt niemand je aan. Strak in pak, wordt je behandeld als potentiële klant en wordt je op je wenken bediend. Juist nu is het belangrijk om jezelf ook in een werkomgeving op een slimme manier te verpakken. Om in het huidige klimaat uit te blinken uit een grote groep werknemers of sollicitanten, zul je jezelf dus goed moeten vermarkten.
Je communiceert met je kleding hoe je behandeld wenst te worden. Je bent wie je bent maar je kunt hier wel het beste van maken. Alleen de vorm maakt de inhoud tot iets dwingends. Verpak het op de juiste manier en de boodschap komt helder en duidelijk over: dit ben ik en dit wil ik. Maik: "Ik vind dat je je moet kleden naar de job die je ambieert, en niet voor de job die je nu hebt".
Wie tegenwoordig wat van zijn carrière wil maken, moet een goede zelfmarketingstrategie hebben. Een paar tips op een rijtje.
1. Niet alleen op internet te vinden zijn, maar ook de juiste boodschap uitstralen. Het is bekend dat professionals worden gegoogled en met klanten gebeurt hetzelfde. De rol van internet is nog nooit zo belangrijk geweest als nu.
2. Social Media is de hype van nu. Wie weet hier goed mee om te gaan heeft al een paar streepjes voor. Niet alleen aan het begin van je carrière maar ook als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of hogerop wilt komen binnen een organisatie.
3. Maar pas op, de online aanwezigheid alleen is niet meer voldoende, het gaat erom hoe je aanwezig bent en het mooie is dat je daar zelf een grote vinger in de pap hebt. Met een sterke (online) identiteit kun je ervoor zorgen dat mensen jou associëren met datgene waarmee je geassocieerd wilt worden.
4. Interessant aan online is dat je jezelf eenvoudig kunt herpositioneren, bijvoorbeeld als je erachter komt dat werken in de auto-industrie eigenlijk toch niets voor je is. Voor organisaties is het dus van groot belang in de gaten te houden of de online identiteit van iemand wel klopt.
5. Creëer een online identiteit als aspect van je personal branding: het proces waarmee we onszelf vermarkten aan andere mensen. Dit gaat verder dan van jezelf een 'sterk merk' maken. Omdat het zo dicht bij jezelf ligt zijn juist je passie en je persoonlijke doelen belangrijk. Vragen als; wie zijn we, hoe doen we ons werk en wat willen we bereiken komen steeds meer naar boven. Hierbij zou geen verschil moeten zijn tussen wie je bent online en offline. Zo ontstaat een basis voor een authentieke personal branding.
Dit is slechts één van de vele trends op het gebied van werk die in het nieuwe boek De Toekomst van Werk beschreven worden. HR-adviesbureau PiCompany gebruikt hierbij haar expertise op het gebied van HRM om organisaties, managers en professionals voor te bereiden op de uitdagingen die de toekomst met zich brengt. Voor meer informatie over dit boek of de desbetreffende trends kunt u terecht op www.detoekomstvanwerk.nl.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.detoekomstvanwerk.nl
http://www.picompany.nl