Ministerie van Economische Zaken
"Meer vertrouwen maar hogere boetes bij overtredingen door telecombedrijven"
28 november 2009 | nieuwsbericht | Telecom en consument |
Mededingingsbeleid
"Telecombedrijven krijgen meer vertrouwen, maar kunnen tegelijkertijd
harder worden aangepakt als ze toch over de schreef gaan." Dat zei
staatssecretaris Heemskerk op zaterdag 28 november 2009 tijdens de Dag
van de Belegger in Amsterdam.
Heemskerk heeft de OPTA verzocht hun boetebeleid in lijn te brengen
met dat van de NMa. Dit past in het zogenaamde high trust beleid van
het kabinet. High trust draait om meer vrijheid bij het ondernemen,
maar tegelijkertijd een hardere aanpak als toch regels (mededinging,
consumentenrechten, etc) worden overtreden. Dit beleid geeft de
mogelijkheid voor minder controles bij bedrijven die intern
maatregelen genomen hebben om overtredingen te voorkomen. Als die
maatregelen niet effectief zijn, kunnen hogere boetes worden opgelegd.
In lijn met de high trust gedachte worden met name ernstige
mededingingsovertredingen en herhaalde overtredingen zwaarder
bestraft. Zo wordt de basisboete (10% van de omzet die een bedrijf
gemaakt heeft met de overtreding) straks standaard verhoogd met 25%
van de besmette omzet in het laatste jaar van overtreding en kan de
resulterende boete nog eens met 500% worden verhoogd als het een zeer
ernstige overtreding betreft (nu is dat maximaal 300%). Ingeval van
een herhaalde overtreding is het uitgangspunt dat de boete dan nog een
keer verdubbeld wordt.
"We vertrouwen erop dat aanbieders van telecomdiensten hun
verplichtingen nakomen en netjes zakendoen. Als je een partij
vertrouwt, hoeft OPTA ook niet zo vaak te controleren. Maar als het
vertrouwen beschaamd wordt, dan moet OPTA hard kunnen straffen. Dat
mag wat mij betreft dan ook echt pijn doen. Vandaar ons verzoek,"
aldus Heemskerk. Het voorstel van Heemskerk sluit aan bij de lijn die
OPTA al in 2008 heeft ingezet in haar boetebeleid.