ChristenUnie
'Elektrische vrachtauto kan niet achterblijven'
woensdag 25 november 2009 17:35 Nu er flink geïnvesteerd wordt in de
elektrische auto, moet het kabinet ook aan de slag met
diesel-elektrische (hybride) distributievrachtauto's. Dat zegt de
ChristenUnie vandaag in het debat over de begroting van Verkeer &
Waterstaat. De fractie vraagt de minister om een grootschalige
praktijkproef te doen.
Kamerlid Ernst Cramer: ,,Het kabinet zet 65 miljoen in op elektrisch
rijden om Nederland tot een schoon en zuinig gidsland te maken.
Vrachtauto's kunnen niet achterblijven bij deze ontwikkeling, zeker
als je bedenkt dat een groot aantal dagelijks in onze steden rondrijdt
om te bevoorraden." Een diesel-elektrische vrachtauto heeft naast een
verbrandingsmotor een elektrische aandrijving, waardoor hij minder
vervuilende stoffen uitstoot bij het optrekken. Dat is met name voor
het leefklimaat in de steden grote winst.
In de huidige crisis is het voorts belangrijk dat de binnenvaartsector
ondersteund wordt, zoals staatssecretaris Huizinga heeft toegezegd. De
ChristenUniefractie is dan ook verbaasd dat de subsidie voor de drie
voorlichtingsbureaus - die van de binnenvaart en shortsea en spoor -
afgebouwd wordt. Deze bureaus zijn nu, in de huidige conjunctuur, heel
belangrijk om duurzame vorm van transport over water te stimuleren.
Uit onderzoek (maart 2009) blijkt ook hoe effectief en doeltreffend de
bureaus zijn. ,,Wanneer de economie aantrekt, zal het vervoer over
water steeds belangrijker worden. Dat past precies in het beleid van
de staatssecretaris," aldus Cramer, die via een amendement de
voorlichtingsbureaus wil redden.