Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
19 november 2009
Op 23 november 2009 start het ministerie een landelijke massamediale
campagne: "Meer veiligheid op straat". Aanleiding van deze campagne is
het hoge aantal meldingen en incidenten van agressie en geweld tegen
werknemers met een publieke taak en tijdens de jaarwisseling. Met
televisiecommercials en interactieve banners wordt een beroep gedaan
op iedereen die getuige is van agressie en geweld. Ook worden tips
aangedragen hoe men in een dergelijke situatie kan handelen.
Ook (decentrale) organisaties kunnen een bijdrage leveren aan het
terugdringen van agressie en geweld, door aan te haken bij de
campagne. Met ondersteunend campagnemateriaal wordt de campagne
doorvertaald naar de verschillende sectoren met een publieke taak.
Iedere sector of gemeente kan hieraan een eigen invulling geven. Het
ministerie van BZK stelt deze toolkit online beschikbaar waarvan
informatie en campagnemateriaal, zoals posters, folders, banners en PR
middelen kunnen worden gedownload. Er is gekozen voor een breed
concept. Dit biedt alle kansen om te communiceren over agressie en
geweld tegen mensen met een publieke taak en tijdens Oud en Nieuw.
Toolkit
De toolkit bevat een aantal uitingen die organisaties kunnen gebruiken
in de eigen communicatie-uitingen of campagne tegen agressie en geweld
op straat. Door aan te haken bij de landelijke campagne krijgt de
communicatieboodschap van uw organisatie een flinke voorsprong. Deze
lift mee op een campagneconcept die is getest, herkenbaar is en uw
boodschap in de juiste context plaatst. Uw boodschap wordt daardoor
sneller gelezen én begrepen. Daarbij blijft uw organisatie als
afzender nog steeds herkenbaar.
23 november start campagne
Informatie over de campagne en het campagnemateriaal is beschikbaar
via www.nederlandveilig.nl/veiligheidopstraat/toolkit/ (extern) .
Landelijk gaat de campagne 23 november van start. Vanaf die datum kunt
u ook de decentrale middelen inzetten.