Consumentenbond
---
20 november 2009
Grotere rol overheid bij internet- en telefoniestoringen
De grote storing bij Vodafone van 18 en 19 november heeft veel
overlast veroorzaakt bij consumenten. Gezien de maatschappelijke
impact van grote internet- en telefoniestoringen vindt de
Consumentenbond dat de overheid hierin een actieve rol moet gaan
spelen. Ook wil de bond dat er een betere en liefst wettelijke
regeling komt voor financiële compensatie van gedupeerde klanten.
Het blijkt nu in de praktijk erg moeilijk voor consumenten om geld
terug te krijgen na een grote storing. Hoe Vodafone zijn klanten gaat
compenseren is nog onduidelijk, maar het bedrijf heeft in een gesprek
met Consumentenbond-directeur Bart Combée aangegeven dat er hard wordt
nagedacht over een passend gebaar richting de klanten.
Noodplan
Hoewel storingen nooit te voorkomen zijn, is het wel mogelijk om de
gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Zo zouden
telecom-bedrijven in de ogen van de Consumentenbond verplicht een
noodplan moeten hebben. In zo'n plan staat hoe klanten bij een storing
geïnformeerd kunnen worden, wat er met de website moet gebeuren en
vooral welke technische en organisatorische processen er in gang
worden gezet. De overheid moet op de kwaliteit van de noodplannen
toezien. Naar aanleiding van eerdere grote internet- en
telefoniestoringen, zoals die bij Ziggo in 2008, heeft de
Consumentenbond bij het ministerie van Economische Zaken aangedrongen
op een actievere rol van de overheid. Het ministerie onderzoekt dit
nu.