Connexxion
Gezamenlijk bericht OV-bedrijven en TLS over rapportage OV-chipkaart
Alle OV-bedrijven en TLS hebben kennis genomen van de berichtgeving in
de media over de rapportage van het OV-loket en in het bijzonder 'de
klachtenregen over de OV-chipkaart'. De betrokken vervoerders staan
open voor suggesties om de dienstverlening voor onze klanten nog beter
te maken.
Alle klachten en meldingen van reizgers, worden dan ook serieus
bekeken en behandeld. In diverse overleggen en bijeenkomsten met
overheden, vervoerders en consumentenorganisaties wordt zowel
landelijk als regionaal samengewerkt en worden kennis en ervaringen
uitgewisseld.
De klachten en meldingen zoals beschreven in dit rapport betreffen de
periode januari tot en met september 2009. In die periode is een
aantal problemen, waar het rapport over gaat, al opgelost c.q. in
behandeling genomen. Uiteraard nemen de OV-bedrijven de conclusies en
aanbevelingen uit het rapport serieus.
Tot met september dit jaar zijn er bij het OV Loket 800 klachten
binnengekomen over de OV-chipkaart. Wekelijks reizen er 650.000 mensen
met de OV-chipkaart. Dit betekent dat wekelijks 7 tot 8 miljoen keer
wordt in- en uitgecheckt, saldo wordt geladen en andere
OV-chipkaarthandelingen plaatsvinden.
De stadsregio Rotterdam heeft in september een rapport opgeleverd naar
onder andere de waardering van de OV-chipkaart onder gebruikers.
Belangrijkste conclusie uit dit onafhankelijke onderzoek is, dat de
invoering van de OV-chipkaart volgens de reizigers het reizen in het
OV makkelijker heeft gemaakt. Verder zijn reizigers van mening dat het
gebruik van de OV-chipkaart snel went (86%).
De OV-bedrijven zijn graag bereid tot verder overleg met het OV-loket
over de in het rapport vermelde klachten en aanbevelingen.