NEN
Nieuwe campagne 'Veiligheidsbewustzijn op de werkvloer'
donderdag 5 november 2009, 10:28
Stichting Consument en Veiligheid start, met financiële steun van het
ministerie van SZW, een campagne over de veiligheid op de werkvloer.
Vooral bij werken op hoogte, werken met machines en werken met
heftrucks gebeuren veel ongevallen. Ook de Arbeidsinspectie besteedt
dit jaar al extra aandacht aan de veiligheid van heftrucks, onder meer
met een inspectieproject en een bijdrage aan een groot congres over
dit onderwerp in juni. In 2010 wordt een project gestart om het aantal
ongevallen te verminderen, juist gericht op de risicos van werken op
hoogte, werken met machines en werken met heftrucks.
Beschermengel
Veiligheid verbeteren of bespreekbaar maken is niet gemakkelijk.
Daarom ontwikkelde Consument en Veiligheid een gedragscampagne met
Alerta. De uitdrukking Ik had vast een beschermengel op mijn schouder,
is bij iedereen bekend, want hoe vaak ging het net goed? Deze
beschermengel maakt duidelijk dat je altijd alert moet zijn op het
werk, omdat zij er niet 24 uur per dag is. Ook zij heeft koffiepauze,
verslaapt zich of is op vakantie.
Gratis
Bij de campagne horen materialen, die langdurig binnen het bedrijf
kunnen worden gebruikt om de veiligheidsboodschap telkens op een
andere, verrassende manier te herhalen. Het basispakket wordt gratis
ter beschikking gesteld door het ministerie van SZW via
www.veiligheid.nl/alerta.
Bron: Arbeidsinspectie
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN-ISO 10014:2006 en (Norm) NPR 2739:1995 nl (Norm) NTA 8050:2007 nl
(Norm)