De Ouborg Prijs 2009:
Justin Bennett
31 oktober 2009 t/m 28 februari 2010
Gemeentemuseum Den Haag
De Ouborg Prijs wordt om de twee jaar toegekend aan een Haagse kunstenaar met een oeuvre dat zowel lokaal als landelijk van belang is. De stadsprijs voor beeldende kunst, genoemd naar de Haagse kunstenaar Pieter Ouborg (1893-1956) bestaat uit een bedrag van ¤ 10.000, een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag en een publicatie verzorgd door Stroom Den Haag. De Ouborg Prijs 2009, die op 31 oktober aanstaande om 17.30 uur in het Gemeentemuseum wordt uitgereikt, is door de jury toegekend aan Justin Bennett (1964), een eigenzinnige geluidskunstenaar die de toeschouwer keer op keer verrast met zijn fascinerende composities van alledaagse stadsgeluiden.
Zie voor een impressie van Justin Bennetts laatste werk:
De van oorsprong Britse Justin Bennett studeerde beeldhouwkunst in Sheffield en Sonologie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Met een vervolgstudie begin jaren '90 aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht sloot hij zijn opleiding af. Sindsdien woont en werkt hij in Den Haag. Een belangrijk aspect in zijn werk zijn de geluiden van de stad in al hun verscheidenheid. Hij maakt 'geluidskaarten' van steden als Beirut en Den Haag waarbij hij de 'luisterkijker' opmerkzaam maakt op fenomenen die op het eerste gezicht niet direct waarneembaar zijn. Dit doet hij telkens weer op originele en experimentele wijze zonder terug te vallen op trucjes of 'formats'.
Sundial bijvoorbeeld is een serie van bondige composities van gecomprimeerde geluiden van verschillende steden. Ieder uur nam Bennett twee minuten op van het voorbijrazende verkeer, langslopende voetstappen, muziek uit cafés of flarden van gesprekken. Deze verzameling aan geluid is teruggebracht tot een samenhangende compositie waarbij het leven van een dag aan de toehoorder voorbij trekt. City of progress daarentegen, voor het eerst te zien op deze tentoonstelling, is een animatiefilm waarin de ontwikkeling van een stad te zien is. Steeds verder breidt de bebouwde kom zich uit en neemt langzaam maar zeker bezit van de omringende natuur. Het is een confronterende reflectie op de niets ontziende stedelijke vernieuwing.
Samen met beeldend kunstenaar Roelf Toxopeus en Wikke 't Hooft richt Justin Bennett in 1989 BMB con. op, een kunstenaarscollectief dat zich bezighoudt met multimedia projecten. In hun performances en installaties maken ze gebruik van elektronische en akoestische muziek, film, video en theater. Omdat BMB con. dit jaar 20 jaar bestaat en dit collectief een belangrijk deel uitmaakt van het oeuvre van Justin Bennett, zijn er in drie van de zes kabinetten waar de tentoonstelling plaatsvindt, ook gezamenlijke projecten te zien.
In december zal het Gending Ensemble uit Utrecht een gamelan compositie ten gehore brengen die BMB con. voor hen ontwikkelde. Het muziekstuk zal in het museum uitgevoerd worden op een originele gamelan uit de collectie van het Gemeentemuseum.
In het juryrapport prijst voorzitter Arno van Roosmalen de kunstenaar voor zijn experimentele houding ten aanzien van zijn medium en zijn onderwerp. Zijn intense manier van werken, maar vooral ook de kwaliteit en zeggingskracht van zijn oeuvre hebben gezorgd voor een grote internationale erkenning van zijn kunstenaarschap.
De uitgebreide publicatie The City Amplified behorende bij deze prijs geeft een goed beeld van het gevarieerde oeuvre van Justin Bennett. Hij wordt uitgegeven door Stroom en vormgegeven door Atelier Carvalho Bernau (¤ 20).