Ingezonden persbericht
'Onderzoek creditcard fraude is broodnodig'
Thuiswinkel.org pleit voor onderzoek en meldpunt cybercrime
Een nationaal onderzoek naar de omvang en vormen van creditcard fraude via internet is broodnodig. De Telegraaf sprak vandaag in een bericht over een 'fraudegolf voor webwinkels'. Creditcardmaatschappijen en banken moeten hierin snel actie ondernemen. Daarnaast is een centraal meldpunt voor bank- en creditcardgerelateerde cybercrime nodig, waar gedupeerde webwinkels aangifte kunnen doen en waar opvolging door politie prioriteit krijgt. Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie van meer dan 1.000 webwinkeliers in Nederland.
"Webwinkels zijn regelmatig slachtoffer van credit card fraude, waarbij consumenten of internetbendes bestellingen doen via internet en vervolgens de betaling na ontvangst van de producten terugdraaien via de creditcardmaatschappij. Vervolgens moet de webwinkelier maar bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van een aankoop, wat inhoudt dat de webwinkel opdraait voor de kosten als dit niet lukt", stelt Jongen.
Een nationaal onderzoek naar de omvang van het probleem en mogelijke maatregelen is dan ook broodnodig volgens de directeur van Thuiswinkel.org. "Wij pleiten al langer voor onderzoek en maatregelen, maar vinden geen gehoor bij de betrokken partijen in de financiële sector. Toch kan dit zo niet langer, als de sector hier zelf geen actie in onderneemt moet het Ministerie van Financiën op korte termijn het initiatief nemen.", aldus Jongen.
Verder pleit Jongen namens Thuiswinkel.org voor een centraal meldpunt cybercrime, waar gedupeerde webwinkels met hun aangifte gehoor vinden. "Webwinkels en ondernemers kunnen nu nergens terecht met hun klachten, de lokale politie mist hiervoor eenvoudigweg de kennis. Een gespecialiseerde instantie voor de registratie van deze klachten en het nemen van maatregelen ten behoeve van opsporing is er nu niet. Het is dan ook hoog tijd dat deze er komt, de bal ligt wat dat betreft in Den Haag. De overheid heeft de plicht haar burgers te beschermen en kan dit probleem niet langer negeren."
EINDE PERSBERICHT
Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.000 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.