Algemene Onderwijsbond

Utrecht, 30-10-2009

Personeel vraagt nog twee ingrepen kabinet om passend onderwijs succes te maken

Er is grote bereidheid onder het personeel om leerlingen met een functiebeperking -al dan niet met een aangepast programma- volwaardig mee te laten draaien in een klas. Eerder dit jaar blies staatssecretaris Dijksma van onderwijs de invoering van dit zogenaamde passend onderwijs af wegens teveel 'bestuurlijke drukte:' Er was een te kleine rol voor het personeel. Vandaag besluit de ministerraad over een nieuw voorstel. AOb wil dat het kabinet nu echt kiest voor de school en de leerling. Dat kan door het personeel instemmingsrecht te geven op het zorgprofiel van de school en de inzet van geld voor uitvoering van passend onderwijs. AOb-bestuurder Liesbeth Verheggen: "Wij willen de wachtlijsten oplossen. Daarvoor vragen we inspraak over wat goed en verantwoord is voor leerlingen"

Meebeslissen over aanpak onderwijs
Elke school moet beslissen welke zorgleerlingen ze aankan. Dat hangt af van welke mogelijkheden het personeel heeft om goed met leerlingen met bepaalde functiebeperkingen om te gaan. De AOb wil dat het personeel per school instemming krijgt op dit zogenaamde zorgprofiel. Een team op school weet wat er aan kennis en middelen aanwezig moet zijn om leerlingen met een beperking én de reguliere leerlingen de aandacht te bieden die ze nodig hebben. Uit een peiling onder de leden blijkt nu dat pas 24% van de leraren hierover meebeslist.

Inzicht in beschikbare budgetten
Voor onderwijs aan zorgleerlingen is geld beschikbaar (de zgn. rugzakmiddelen). Op dit moment heeft iets meer dan de helft van de leraren inzicht in de hoogte van de budgetten in de eigen klas en minder dan een kwart weet welk budget de school heeft. De bond wil dat op school duidelijk is hoeveel geld beschikbaar is en waar dat aan besteed wordt. Verheggen: "Passend onderwijs moet ook echt passen op de school zelf. Dus rekening houden met wie er op school en in de groep zit. Daar moet het personeel een grote rol in hebben."