Ingezonden persbericht
Persbericht
Club Mama Gemütlich
Overzichtstentoonstelling en nieuwe film Christiaan Bastiaans
Vanaf 30 oktober is in het Kröller-Müller Museum een overzichtstentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Christiaan Bastiaans (Amsterdam, 1951) te zien. Club Mama Gemütlich is niet alleen een overzicht van zijn werk van de afgelopen 20 jaar, maar ook een totaalkunstwerk. De tentoonstelling loopt tot en met 21 februari 2010.
De tentoonstelling volgt het architectonische ontwerp van het klassieke Japanse Noh Theater, waarin op symbolische wijze vorm gegeven wordt aan de relatie tussen de wereld van de doden en de wereld van de levenden. Langs dertien plekken wordt de bezoeker naar het hoofdtoneel geleid, waar de film Club Mama Gemütlich, waarnaar de tentoonstelling is genoemd, te zien is.
De film is opgenomen in een fictieve 'Club Mama Gemütlich': deels lazaret, deels zendingspost en deels nachtclubpodium. Het is een plaats waar door toedoen van de hoofdrolspeelster in de film, La Vivre, vertolkt door Jeanne Moreau, hoop, troost en warmte nog steeds aanwezig zijn. De film is geproduceerd door Rudolf Evenhuis en kwam tot stand met steun van o.a. het Nederlands Fonds voor de Film en Het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. Het Kröller-Müller Museum heeft de film aangekocht met steun van de BankGiro Loterij.
Het menselijk tekort is het hoofdthema in het werk van Bastiaans. Zijn onderwerpen vindt hij in de politieke en sociale werkelijkheid. Hij zoekt situaties op waarin mensen door omstandigheden die buiten hun persoonlijke controle liggen in een voor hun vreemde omgeving terecht zijn gekomen en moeten zien te overleven. Hij reist naar conflict- en oorlogsgebieden, vluchtelingenkampen, voormalige leprakolonies, oorden waar terreur heerst. Hij ontmoet er kindsoldaten, vluchtelingen, psychiatrische patiënten, slachtoffers van de orgaanhandel, bejaarden, transseksuelen. De verhalen die de mensen hem vertellen vormen de bron van zijn kunst.
Het Kröller-Müller Museum is in 1994 begonnen met het aankopen van werken van Christiaan Bastiaans. Centraal in de aandacht van het museum staat de wisselwerking tussen marge en centrum, met een speciale waardering voor utopieën en kunstenaars die esthetische opvattingen op ongebruikelijke wijze in verbinding brengen met maatschappelijke problematiek.
Ingezonden persbericht