Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER en LSVb

Chaos rond ov-chipkaart voor studenten

Utrecht, 29 oktober 2009

Lang wachten op een kaart, defecte chipkaarten, niet beschikbare formulieren en kwijtgeraakte pasfoto's. Dit zijn enkele situaties waar studenten sinds de invoering van de OV-chipkaart mee te maken krijgen. De metro in Rotterdam en Amsterdam is al maandenlang niet meer met de traditionele ov-studentenkaart toegankelijk, toch heeft 18% van alle studenten nog geen studentenchipkaart ontvangen. Reizigersvereniging ROVER en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) dringen aan op een snelle oplossing om al het openbaar vervoer voor de studenten die daar recht op hebben toegankelijk te maken.

Het studiejaar is al twee maanden bezig en nog steeds staan vele studenten voor gesloten metropoortjes. Dit is te wijten aan lange wachttijden en administratieve chaos bij de introductie van de studentenchipkaart. De Informatie Beheer Groep (toekenner van de Studiefinanciering), Trans Link Systems (beheerder van de OV-chipkaart) en andere partijen blijken er moeite mee te hebben iedereen tijdig van een goed werkende kaart te voorzien. Inmiddels streven de organisaties er naar om per 1 januari 2010 alle studenten van een chipkaart voorzien te hebben, omdat ze dan de papieren OV-Studentenkaart willen laten verdwijnen. LSVb en ROVER zijn bezorgd over de moeizame introductie van de chipkaart: op dit moment heeft bijna één op de vijf studenten nog geen kaart. Wel stellen de vervoersbedrijven een tijdelijke chipkaart ter beschikking.

Ook studenten die wel van een chipkaart zijn voorzien kunnen problemen tegenkomen. Zo raken er wel eens Studentenchipkaarten defect, maar is het erg onduidelijk bij welke organisatie de studenten moeten zijn voor een oplossing. Door slechte samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen; IB-Groep, de Klantenservice OV-Studentenchipkaart (een afdeling van NS) en vervoerders, wordt de student voor een oplossing van het kastje naar de muur gestuurd. "De vervoerder is voor OV-chipkaartgebruikers het eerste aanspreekpunt. Het loket van het Amsterdamse GVB weet echter van niets. GVB weigert zelfs het juiste formulier voor een vervangende studentenchipkaart ter beschikking te stellen. Tegelijkertijd verwijzen zowel de Informatie Beheer Groep als de Klantenservice OV-studentenchipkaart juist naar de vervoerder voor dit specifieke formulier en weigert men studenten op een andere wijze aan een vervangende OV-chipkaart te helpen.", aldus ROVER-woordvoerder Sanne van Galen.

De problemen rond de invoering van de studentenchipkaart mogen niet bij de reizigers gelegd worden. Studenten moeten probleemloos gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en het moet duidelijk zijn waar zij zich met problemen kunnen melden. LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk: 'Studenten wachten onnodig lang op hun OV-chipkaart. En het zal moeilijk worden om nog 18% van de Nederlandse studenten vóór 1 januari van een goed werkende studentenchipkaart te voorzien.' LSVb en ROVER dringen aan op een snelle oplossing en betere samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen, zodat de metropoorten straks niet voor de student gesloten blijven.



Ingezonden persbericht