Hoogopgeleiden nog steeds optimistisch over eigen kansen arbeidsmarkt
30/10/2009 17:35
Telegraaf Media Nederland
Hoogopgeleide studenten, starters en professionals hebben vertrouwen in hun kansen op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een onderzoek onder 626 bezoekers aan het Careerevent, dat afgelopen donderdag en vrijdag gehouden werd in de Jaarbeurs Utrecht.
Hoewel meer dan 66% van de hoogopgeleide studenten en professionals aangeeft dat zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt zijn verkleind, denkt meer dan 53% binnen drie maanden een (nieuwe) baan gevonden te hebben. Wel geeft 42% van de bezoekers aan rekening te houden met een lager salaris.
Tijdens het evenement in de Jaarbeurs ging een recordaantal hoogopgeleide studenten, starters en professionals het gesprek aan met meer dan 140 bedrijven. De beurs kent specifieke inhoudelijke programma's voor mensen met een technische, economische, juridische en ICT-achtergrond.
Bezoekers aan de beurs konden een groot aantal workshops volgen. Grote publiekstrekker dit jaar was Gerrit Zalm die een gastcollege 'Riskmanagement met Boerenverstand' gaf. In een interactieve sessie met financieel onderlegde bezoekers hield Zalm een betoog voor een nieuw bonussysteem, waarbij gekeken moet worden naar lange termijndoelstellingen in plaats van incentives die alleen op directe winst gebaseerd zijn. 'Klant- en medewerkers tevredenheid zijn bijvoorbeeld ook enorm belangrijk voor succes in de financiële sector. Deze zouden dus in het bonussysteem meegenomen moeten worden', aldus de topman van ABN AMRO.
Centrale rol op het Careerevent speelde de carrièrecoach. Deze stond bezoekers zowel vooraf als tijdens de beurs bij met tips, tricks en het samenstellen van een persoonlijk programma. Vijf bezoekers van het Careerevent gingen daadwerkelijk naar huis met een carrièrecoach van LTP ter waarde van 2500,-. Deze coach zal de winnaars een jaar lang bijstaan bij de keuzes die zij moeten maken op het gebied van studie, carrière en persoonlijke ontwikkeling. Gedurende beide dagen was er enorm veel belangstelling voor begeleiding die geboden werd op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zowel voor de coachingsgesprekken als voor de gratis cv-check stonden de hele dag lange rijen.
Het Careerevent wordt georganiseerd door Nobiles Media (onderdeel van Telegraaf Media Nederland). Het evenement vindt in het voor- en najaar plaats in de Jaarbeurs Utrecht en richt zich primair op hoogopgeleide studenten, starters en professionals met een economische, technische, ICT en juridische achtergrond. Bezoekers treffen vele werkgevers en kunnen deelnemen aan een interessant inhoudelijk programma. Het Careerevent heeft een massamediaal bereik als onderdeel van Telegraaf Media Nederland met Nobiles Media, Sp!ts, Vacaturekrant.nl, De Telegraaf, Yourfuture.tv, Carp.nl, HDC Media, Holland Combinatie en Sky Radio.
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk gedeelte van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, BasisMedia, WebRegio Media, Pilarczyk Mediagroep, 402EVENTS.COM en Telegraaf Productiehuis. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels en even zoveel websites. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het meest complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en - platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.
http://www.careerevent.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,