Datum 30 oktober 2009 -
Onderwerp Verslag Transportraad 9 oktober 2009
1
Geachte voorzitter,
Mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bied ik u hierbij het
verslag aan van de Transportraad van 9 oktober 2009. De volgende
Transportraad zal plaatsvinden op 17 december 2009.
De twee onderwerpen waarnaar deze Transportraad de meeste aandacht uit ging,
waren de mededeling over een duurzame toekomst van het vervoer en de rechten
van passagiers die over zee of binnenwateren reizen. Over de mededeling is een
debat gevoerd, waarbij de ministers hebben aangegeven wat zij als belangrijkste
uitdagingen op het gebied van transport zien de komende jaren en welke
beleidsmaatregelen daarbij horen. Op het terrein van de passagiersrechten
maritiem is een politiek akkoord bereikt waar Nederland tevreden mee is. De
overige agendapunten zijn zonder veel discussie aangenomen. Wel zijn tijdens de
Raad onder de diversen punten enkele interventies gepleegd door de ministers.
Met name bij het onderwerp vloeistoffenverbod in vliegtuigen vroegen
verschillende delegaties, waaronder Nederland, het woord.
Een uitgebreid verslag van de Transportraad vindt u in de bijlage van de brief.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
a
Pagina 1 van 4
VERSLAG TRANSPORTRAAD 9 OKTOBER 2009
Datum
Mededeling inzake een duurzame toekomst van vervoer Ons kenmerk
- Debat VENW/DGLM-2009/4217
De mededeling heeft tot doel een discussie op te starten over de hoofdlijnen van
een nieuw Witboek Vervoer, dat naar verwachting eind 2010 zal verschijnen. Het
debat werd gevoerd aan de hand van drie vragen: (1) uitdagingen van de
komende jaren op transportgebied, (2) de prioriteiten voor het toekomstig
vervoersbeleid, en (3) welke concrete beleidsmaatregelen daarbij nodig zijn.
Ik heb aangegeven de Commissie mededeling te verwelkomen als een eerste stap
richting een nieuw Witboek Vervoer. Ik heb daarbij enkele elementen benoemd
die van belang zijn in het Europese transportbeleid voor de komende jaren. Ten
eerste de doeltreffendheid van Europese regels. Ook de komende jaren zal
Europese regelgeving een belangrijke rol blijven spelen. Nieuwe bindende
voorschriften zouden volgens Nederland echter alleen ingezet moeten worden als
het beoogde doel niet met andere, minder ingrijpende instrumenten kan worden
bereikt. Wanneer regelgeving noodzakelijk blijkt, dan dient de keuze hiervoor
goed onderbouwd te zijn, zo min mogelijk administratieve lasten met zich mee te
brengen en op een evenwichtige manier geïmplementeerd te worden in de
verschillende lidstaten. Het tweede element dat ik heb onderstreept is de ambitie
een slagvaardig beleid te ontwikkelen dat bijdraagt aan de ontwikkeling van een
geïntegreerd mobiliteitssysteem in Europa dat efficiënt en duurzaam is. Een
systeem dat meer dan nu de juiste prikkels bevat om de gebruikers in staat te
stellen tot de beste vervoerskeuze te komen. De vervuiler betaalt, is hierbij het
uitgangspunt. Ik heb vervolgens aangegeven dat vanuit dit perspectief economie
en milieu het meest gebaat zijn bij een optimaal samenspel van modaliteiten (co-
modaliteit). Aan elke vervoerswijze moet ruimte worden gegeven om zich
duurzaam te ontwikkelen en te moderniseren. Technologische innovatie is daarbij
hard nodig, met name om doelstellingen te kunnen realiseren op het gebied van
CO2 reductie, beperking van geluidsoverlast en verbetering van de luchtkwaliteit.
Nederland zal daarom blijven aandringen op aanscherping van het Europese
bronbeleid.
Tot slot, als het gaat om concrete beleidsmaatregelen voor de komende 10 jaar,
hecht ik aan verdere multimodale corridorontwikkeling in Europa, naar voorbeeld
van de huidige aanpak van het goederenvervoer over het spoor. Het gaat daarbij
niet alleen om de aanleg of verbetering van de infrastructuur, maar juist om ook
de toepassing van innovatieve vervoersconcepten, zowel in het personen- als in
het goederenvervoer.
Veel van de elementen van de Nederlandse interventie werden ook door andere
lidstaten aangestipt. Het belang van slimme regelgeving, ruimte voor innovatie,
het internaliseren van externe kosten van transport, de ontwikkeling van trans-
Europese vervoersnetwerken en aandacht voor de huidige economische situatie
werden door de meeste delegaties genoemd.
Het Zweeds Voorzitterschap gaf tot slot aan over het onderwerp in de
Transportraad van 17 december 2009 Raadsconclusies aan te willen nemen.
Aanvullend onderhandelingsmandaat inzake de totstandkoming van een
vervoersgemeenschap met de Westelijke Balkan
Pagina 2 van 4
- Aanname Datum
Het aanvullende onderhandelingsmandaat op het gebied van wegvervoer betreft Ons kenmerk
het laatste onderdeel in een totaal onderhandelingsmandaat voor de Commissie VENW/DGLM-2009/4217
om te komen tot een vervoersgemeenschap met de Westelijke Balkan. Het aantal
vervoersvergunningen waarmee vervoerders uit de landen van de Westelijke
Balkan zich in de toekomst op de Europese markt kunnen begeven is onder druk
van verschillende lidstaten beperkt gebleven. De meeste lidstaten konden zich
vinden in de voorliggende compromistekst, enkelen onthielden zich alsnog van
stemming. Verschillende lidstaten legden een verklaring af over de status van
Kosovo.
Voorstel voor een verordening inzake de rechten van passagiers die over
zee of binnenwateren reizen
- Politiek akkoord
De Transportraad bereikt op basis van de voorliggende compromistekst een
politiek akkoord over het voorstel. Op twee punten van het voorstel is in de Raad
nog discussie gevoerd. Ten eerste over het toepassingsbereik van de
ontwerpverordening. Het Voorzitterschap kwam daarom met een nieuw
tekstvoorstel op dit punt dat steun kreeg van de lidstaten. Met het afgesproken
toepassingsbereik is een balans gevonden tussen de bescherming van
passagiersrechten enerzijds en de belangen van de maritieme sector anderzijds.
Het tweede punt waarover in de Raad discussie is gevoerd is het onderdeel
vrijstellingen. Het Voorzitterschap legde ook op dit punt een compromistekst voor
aan de Raad waarin aangegeven werd onder welke (bijzondere) omstandigheden
vervoerders vrijgesteld konden worden van assistentie aan passagiers in geval
van annulering of vertraging. Ook op dit punt bereikte de Raad overeenstemming
Voorstel voor een richtlijn betreffende meldingsformaliteiten voor
schepen in Europese havens
- Voortgangsrapportage
Het Zweedse Voorzitterschap introduceerde het voortgangsverslag dat door de
Raad werd aangehoord. Enkele, niet aan zee gelegen, lidstaten verzochten om
vrijstelling van deze richtlijn.
Luchtvaartovereenkomst EU-VS: toetreding Noorwegen en IJsland
- Aanname politiek standpunt
De Raad kon zonder discussie instemmen met de voorliggende tekst.
Onderhandelingsmandaat akkoord luchtvaartveiligheid Brazilië
- Aanname
De Raad kon zonder discussie instemmen met de voorliggende tekst.
Onderhandelingsmandaat inzake een samenwerkingsovereenkomst met
de Federale luchtvaartadministratie van de Verenigde Staten
- Aanname
De Raad kon zonder discussie instemmen met de voorliggende tekst.
Pagina 3 van 4
Diversen
Datum
Onder diversen reageerden veel lidstaten op het voornemen van de Commissie
om het vloeistofverbod in vliegtuigen gefaseerd op te heffen. Ik heb aangegeven Ons kenmerk
dat helaas nog steeds sprake is van een onverminderde dreiging van aanslagen in VENW/DGLM-2009/4217
de luchtvaart, waardoor beperkende maatregelen vooralsnog noodzakelijk blijven.
Nederland steunt daarom verlening van de huidige vloeistoffenmaatregel, tot er
geschikte apparatuur is die het op redelijke wijze screenen van vloeistoffen
mogelijk maakt. Het is goed dat de Commissie deze kwestie nu reeds aan de orde
stelt en daarbij ook let op de klantvriendelijkheid. Nederland heeft echter grote
vraagtekens bij de voorgestelde (gefaseerde) aanpak, met name de hoge kosten
die de uitvoering hiervan met zich meebrengt. Daarnaast heb ik het belang
benadrukt van een internationale benadering van de problematiek. Ook veel
andere lidstaten gaven aan de huidige maatregelen te willen verlengen tot
geschikte screening apparatuur beschikbaar is.
De Commissie informeerde de Raad ook over de stand van zaken van de
Europese satellietnavigatiesystemen EGNOS en Galileo. De Commissie benoemde
een aantal belangrijke mijlpalen; in `TomTom's' draait nu automatisch EGNOS
mee voor betere precisie. Ook bij Galileo is voortgang geboekt, zoals de
voorbereiding van de lancering van 4 satellieten in 2010/2011. Verder wordt er
voor Galileo gewerkt aan de finale biedingen voor twee van de zes werkpakketten
(waaronder de satellieten). De rest van de pakketten zal volgen in de eerste helft
van 2010. De Commissie zal in de gunning van contracten een afweging maken
die recht doet aan de balans tussen technisch niveau, kosten, tijdigheid van
levering en risico's.Ik heb de Commissie bedankt voor de verstrekte informatie en
aangegeven blij te zijn met de voortgang. Daarbij heb ik benadrukt dat juist in
deze tijd van economische crisis en financiële schaarste er alles aan moet worden
gedaan om kostenoverschrijdingen te voorkomen.
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat