Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa brengt productkoppeling banken in kaart

30-10-2009

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) laat door marktonderzoeksbureau TNS NIPO inventariseren in welke mate banken MKB-ers verplichten meerdere producten (zoals betaalrekeningen en verzekeringen) af te nemen, wanneer zij om een krediet vragen (bijvoorbeeld een rekening courantkrediet of een hypothecaire lening). Aanleiding voor de marktstudie zijn onder meer tips en signalen van MKB-ondernemingen over productkoppeling.

TNS NIPO vraagt MKB-ers ook naar hun relatie met hun bank en welke belemmeringen zij ondervinden als zij van bank willen wisselen. Ruim 2000 MKB-ondernemingen worden via internet en telefoon door TNS NIPO benaderd.

Het onderzoek gebeurt in opdracht van de Monitor Financiële Sector (MFS) van de NMa. De MFS is begin 2003 opgezet met steun van het Ministerie van Financiën. Zij voert economisch onderzoek uit naar de werking van financiële markten en brengt risico's voor de mededinging in kaart. De NMa geeft met de Monitor geen formele oordelen in het kader van de handhaving van de Mededingingswet. De bedoeling is om kennis en inzichten te delen met alle belangstellenden binnen en buiten de financiële sector. De NMa verwacht het onderzoek in het voorjaar van 2010 af te ronden.