Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Duizend ervaringen met zorg op ConsumentendeZorg.nl

29 oktober 2009

ConsumentendeZorg.nl, de website waar men ervaringen met zorginstellingen kan melden, heeft deze week de duizendste recensie geregistreerd. ConsumentendeZorg.nl is een initiatief van de NPCF, en is bedoeld om consumenten en patiënten wegwijs te maken in de zorg. De website biedt informatie die mensen kan helpen bij het maken van een keuze voor de juiste behandeling of zorginstelling.

"We zijn erg trots op dit resultaat", zegt Atie Schipaanboord, directeur Beleid en Innovatie van de NPCF. "We zijn met ConsumentendeZorg.nl nu ruim een jaar onderweg en we zien met duizend gemelde ervaringen dat we voorzien in een behoefte. We vinden het belangrijk dat mensen met de juiste informatie de juiste keuze kunnen maken voor een zorginstelling. Het lezen van andermans ervaringen is daarbij heel belangrijk. En duizend recensies over zorginstellingen op één website is uniek in Nederland."

Naast het meldpunt dat via internet of per telefoon bereikbaar is voor vragen en meldingen, zet ConsumentendeZorg.nl tien keer per jaar landelijke meldacties uit. Door middel van vragenlijsten worden ervaringen van mensen in beeld gebracht met thema's als huisartsenzorg, spoedeisende zorg of zorgverzekeraars. De website biedt naast het meldpunt en de meldacties ook praktische informatie, adressen van zorginstanties, brochures en zorgactualiteiten.