Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Duizend ervaringen met zorg op ConsumentendeZorg.nl
29 oktober 2009
ConsumentendeZorg.nl, de website waar men ervaringen met
zorginstellingen kan melden, heeft deze week de duizendste recensie
geregistreerd. ConsumentendeZorg.nl is een initiatief van de NPCF, en
is bedoeld om consumenten en patiënten wegwijs te maken in de zorg. De
website biedt informatie die mensen kan helpen bij het maken van een
keuze voor de juiste behandeling of zorginstelling.
"We zijn erg trots op dit resultaat", zegt Atie Schipaanboord,
directeur Beleid en Innovatie van de NPCF. "We zijn met
ConsumentendeZorg.nl nu ruim een jaar onderweg en we zien met duizend
gemelde ervaringen dat we voorzien in een behoefte. We vinden het
belangrijk dat mensen met de juiste informatie de juiste keuze kunnen
maken voor een zorginstelling. Het lezen van andermans ervaringen is
daarbij heel belangrijk. En duizend recensies over zorginstellingen op
één website is uniek in Nederland."
Naast het meldpunt dat via internet of per telefoon bereikbaar is voor
vragen en meldingen, zet ConsumentendeZorg.nl tien keer per jaar
landelijke meldacties uit. Door middel van vragenlijsten worden
ervaringen van mensen in beeld gebracht met thema's als
huisartsenzorg, spoedeisende zorg of zorgverzekeraars. De website
biedt naast het meldpunt en de meldacties ook praktische informatie,
adressen van zorginstanties, brochures en zorgactualiteiten.