Bonnefanten Museum Maastricht

Binnen de keur van de schilders van vandaag - Peter Doig, Laura Owens, Tal R, Neo Rauch, Luc Tuymans - neemt Elizabeth Peyton een geheel eigen plaats in. Zij is de portretschilder van het stel (een enkele zijstap daargelaten). Zij fungeert zelfs als een portretschilder van de society van vandaag, in navolging van de zeventiende eeuwse Antony van Dijck, tot de twintigste eeuwse Andy Warhol. Dit zou kunnen duiden op een elitaire stellingname. Hiervan blijkt echter niets; er bestaat totaal geen hiërarchie tussen de geportretteerde vrienden, liefdes, popsterren, familie, royalty, klassieke schrijvers en andere. Ze zijn haar allen even lief en bevolken haar wereld zonder enige voorkeur. Niet voor niets hebben haar schilderijen een nagenoeg zelfde formaat, dat bovendien heel bescheiden is (35 x 25 cm).

Heroïek en monumentaliteit zijn ver te zoeken. De dunne verfstreken wijzen ook niet op een uitputtend gedetailleerde werkwijze. Peyton raakt aan haar onderwerp met een enkele, lichte verftoets, waardoor ze enige afstand creëert, een afstand overigens die ons op onze beurt toelaat om deel te nemen aan hetgeen zich op het paneeltje afspeelt. Bijzonder daarbij is de geringe neiging naar een treffende, zwierige geniale beeldtaal, haar taal is eerder schraal. Niet alleen de aandacht voor de figuren is gelijk, dit geldt eveneens voor het totale oppervlak. Portret, achtergrond en een enkel doorzicht lopen in elkaar over en zijn alle even belangrijk. Aarzeling en het zoeken liggen er zo 'dik' op dat ook op dit niveau een volstrekt democratisch beeldvlak zich voor ons ontrolt.

De afgewende blik, de terloopse houding en de 'slordige' afsnede (de bovenkant van de haren ontbreekt veelal) wekken de suggestie van een snel genomen snapshot waarbij pas bij een tweede blik, of meer, de verschillende bouwstenen zich los weken uit het geheel. Het lijkt alsof - net als bij de polaroid- de afbeelding nog in een tussenstadium verkeert, nog moet doorkomen, oplichten en drogen. Peyton behandelt haar personages, haar modellen, met mededogen. Wonderlijk is dit soms, omdat veel van haar helden- Pete Doherty, Liam en Noel Gallagher, Jarvis Cocker, Sid Vicious en Kurt Cobain - nu niet direct een kleurloos bestaan leiden of hebben geleid.

Verder lijken vitaliteit, vanitas en vergankelijkheid steeds in elkaar te grijpen. De dingen hebben nu eenmaal meer dan één kant en bloemen houden niet langer dan een enkele week. De schilderkunst dient dan ook om aan al die vluchtigheid en verval te ontsnappen. Het houdt de dingen vast. Ook degenen die ons soms al heel lang geleden vaarwel hebben gezegd. Vandaar de titel: Live Forever.


*

Interview met de kunstenaar
Zondag 18 oktober - 14.00 uur
Auditorium van het Bonnefantenmuseum

In samenwerking met het New Museum, New York, en Phaidon is een catalogus verschenen: Live Forever: Elizabeth Peyton, met een ruime selectie werken, foto's and bronmateriaal van de kunstenaar. Verkrijgbaar in de museumwinkel.

Live Forever: Elizabeth Peyton werd georganiseerd door het New Museum, New York. Banana Republic is de algemene sponsor van de tentoonstelling. De Turing Foundation is de hoofdbegunstiger. De Belgische radio omroep Klara is de mediapartner.