Gemeente De Ronde Venen


De Ronde Venen oogst waardering voor kwaliteitshandvest

De gemeente De Ronde Venen behoort met haar kwaliteitshandvest in 2009 opnieuw tot de top van Nederland. De winnaar van de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest is dit jaar de gemeente Achtkarspelen uit Friesland. Dat werd vanmiddag bekendgemaakt tijdens het congres âAanstekelijk klantgerichtâ in De Doelen in Rotterdam.

Na in 2008 de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest te hebben gewonnen, was De Ronde Venen vandaag wederom kanshebber voor de titel. Samen met Het Atrium Medisch Centrum Parkstad en de gemeente Achtkarspelen was De Ronde Venen genomineerd voor de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest 2009. De prijs is beschikbaar gesteld door staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Tijdens het congres in De Doelen in Rotterdam werd de prijswinnaar bekend gemaakt. De prijs gaat dit jaar naar de gemeente Achtkarspelen uit Friesland voor het kwaliteitshandvest Servicenormen. Zij ontvingen de prijs, een bronzen beeld, uit handen van Arno Thijssen, Directeur Dienstverlening, Regeldruk en Informatiebeleid van het Ministerie van BZK.

Â

Hoewel De Ronde Venen net naast de hoofdprijs greep, werd de gemeente door de jury gecomplimenteerd voor de inspirerende wijze waarop zij invulling heeft gegeven aan het werken met servicenormen door het aantal servicenormen uit te breiden en het werken met servicenormen te verankeren in de organisatie. Als goed ambassadeur heeft ze anderen geïnspireerd om ook met servicenormen te werken. Inmiddels hebben 172 organisaties een kwaliteitshandvest en zijn velen druk bezig met het opstellen ervan. Als teken van waardering ontving gemeentesecretaris Emma de Lange een pluim, in de vorm van een beeldje, uit handen van Arno Thijssen.

Â

De gemeente De Ronde Venen vindt goede dienstverlening belangrijk en werkt daarom sinds 2006 met servicenormen. Servicenormen zijn concrete beloften van de gemeente aan haar inwoners over gemeentelijke dienstverlening waaraan de gemeente door de inwoners kan worden gehouden. Zo belooft de gemeente onder andere brieven binnen twee weken te beantwoorden, een âlichteâ bouwvergunning binnen twee weken te verstrekken en binnen 2 werkdagen actie te ondernemen op een verzoek aan de Servicelijn, waar meldingen over de leefomgeving en veiligheid binnenkomen. In totaal heeft de gemeente nu 85 servicenormen. Alle servicenormen zijn hier te vinden.

Â

De jury van de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest bestond uit:
* Directeur-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties mevrouw Andrée Van Es

* Voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en burgemeester van Roosendaal, de heer Michel Marijnen

* Bestuursvoorzitter Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de Handvestgroep, de heer Erry Stoové

* De Nationale ombudsman, de heer Alex Brenninkmeijer