Gemeente De Ronde Venen
De Ronde Venen oogst waardering voor kwaliteitshandvest
De gemeente De Ronde Venen behoort met haar kwaliteitshandvest in 2009
opnieuw tot de top van Nederland. De winnaar van de Prijs voor het
beste kwaliteitshandvest is dit jaar de gemeente Achtkarspelen uit
Friesland. Dat werd vanmiddag bekendgemaakt tijdens het congres
âAanstekelijk klantgerichtâ in De Doelen in Rotterdam.
Na in 2008 de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest te hebben
gewonnen, was De Ronde Venen vandaag wederom kanshebber voor de titel.
Samen met Het Atrium Medisch Centrum Parkstad en de gemeente
Achtkarspelen was De Ronde Venen genomineerd voor de Prijs voor het
beste kwaliteitshandvest 2009. De prijs is beschikbaar gesteld door
staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK). Tijdens het congres in De Doelen in
Rotterdam werd de prijswinnaar bekend gemaakt. De prijs gaat dit jaar
naar de gemeente Achtkarspelen uit Friesland voor het
kwaliteitshandvest Servicenormen. Zij ontvingen de prijs, een bronzen
beeld, uit handen van Arno Thijssen, Directeur Dienstverlening,
Regeldruk en Informatiebeleid van het Ministerie van BZK.
Â
Hoewel De Ronde Venen net naast de hoofdprijs greep, werd de gemeente
door de jury gecomplimenteerd voor de inspirerende wijze waarop zij
invulling heeft gegeven aan het werken met servicenormen door het
aantal servicenormen uit te breiden en het werken met servicenormen te
verankeren in de organisatie. Als goed ambassadeur heeft ze anderen
geïnspireerd om ook met servicenormen te werken. Inmiddels hebben 172
organisaties een kwaliteitshandvest en zijn velen druk bezig met het
opstellen ervan. Als teken van waardering ontving gemeentesecretaris
Emma de Lange een pluim, in de vorm van een beeldje, uit handen van
Arno Thijssen.
Â
De gemeente De Ronde Venen vindt goede dienstverlening belangrijk en
werkt daarom sinds 2006 met servicenormen. Servicenormen zijn concrete
beloften van de gemeente aan haar inwoners over gemeentelijke
dienstverlening waaraan de gemeente door de inwoners kan worden
gehouden. Zo belooft de gemeente onder andere brieven binnen twee
weken te beantwoorden, een âlichteâ bouwvergunning binnen twee weken
te verstrekken en binnen 2 werkdagen actie te ondernemen op een
verzoek aan de Servicelijn, waar meldingen over de leefomgeving en
veiligheid binnenkomen. In totaal heeft de gemeente nu 85
servicenormen. Alle servicenormen zijn hier te vinden.
Â
De jury van de Prijs voor het beste kwaliteitshandvest bestond uit:
* Directeur-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties mevrouw Andrée
Van Es
* Voorzitter van de Stuurgroep Dienstverlening van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en burgemeester van Roosendaal, de heer
Michel Marijnen
* Bestuursvoorzitter Sociale VerzekeringsBank en voorzitter van de
Handvestgroep, de heer Erry Stoové
* De Nationale ombudsman, de heer Alex Brenninkmeijer