1 Miljoen Nederlanders halen led-lamp op

30/10/2009 10:35

Nationale Postcode Loterij

ZEIST/AMSTERDAM - Er is een ware run ontstaan op de led-lamp die de 2,5 miljoen deelnemers van de Postcode Loterij sinds kort kunnen ophalen bij Albert Heijn. Meer dan 1 miljoen zijn er binnen een week uitgedeeld. Gedurende drie actieweken krijgt iedere deelnemer de nieuwe, dimbare led-lamp cadeau in het kader van de campagne 'Wat LED je?'.

Het doel van de campagne, het publiek in een keer op grote schaal bekend maken met de nieuwe generatie energiezuinige led-verlichting, komt op deze manier snel in zicht. Vanaf de start van de campagne eind augustus is het aantal zoekopdrachten op internet op de term "led lampen" ruim 400% gestegen.

Minister Cramer onder de indruk

Ook minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu, die haar medewerking aan de campagne verleent, is blij dat Nederland nu vertrouwd raakt met de nieuwe, duurzame led-lamp:

"Dat 1 miljoen mensen in zo'n korte tijd de led-lamp hebben opgehaald vind ik indrukwekkend en een teken dat Nederlanders open staan voor zuiniger verlichting. De noodzaak ons energieverbruik drastisch te minderen is een enorme opgave, maar iedereen kan daar zijn steentje aan bijdragen. Ook de overheid hoopt mensen te inspireren en vooroordelen over 'nieuwe verlichting' weg te nemen met de zojuist gestarte voorlichtingscampagne 'Zuinig Licht, heldere keuze'."

Technische Universiteiten willen nieuwe meetmethode

Deskundigen van de technische universiteiten storen zich aan de commotie over de vergelijking van de hoeveelheid licht van de Pharox led-lamp met die van een gloeilamp van 60 watt. Dit leidt de aandacht te veel af van de led-lamp zelf. Daarom hebben de TU's de handen ineen geslagen.

Prof.dr.ir. Ton Backx (decaan Faculteit Elektrotechniek Technische Universiteit Eindhoven):

"Bij de Technische Universiteit Eindhoven zijn we enthousiast over de nieuwe led-lamp. Wij zijn onder de indruk van de prestatie in lichtbeleving en de technische kwaliteit. Er is veel gezegd over de vergelijking van de led-lamp met een gloeilamp van 60 watt. Dat is een lastige vergelijking, maar binnen de huidige mogelijkheden nog de beste. Het beoordelen van de kwaliteiten van een dergelijke duurzame lichtbron naar de maatstaven van de meer dan 100 jaar oude gloeilamp willen we aanpassen. Daarom is in samenwerking met de TU Delft en de Universiteit van Twente het initiatief genomen om een nieuwe meetmethode te ontwikkelen omdat de huidige meetmethoden van Lumen en Lux niet representeren wat de huidige mooie led-technologie kan."

De Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds maken met deze campagne duidelijk dat het tegengaan van klimaatverandering op individueel niveau concreet en praktisch uitvoerbaar is. Klimaatverandering vormt de grootste bedreiging voor mens en natuur wereldwijd.





http://www.watledje.nu