Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
manier ingericht
Westfriese Dijk bij Winkel op een andere manier ingericht
De voorbereidingen om de weg en het vrijliggend fietspad bij de
Westfriese Dijk bij Winkel, tussen de N239 en de Hartweg, aan te
pakken nemen meer tijd in beslag. Deze week is besloten om de huidige
aanbestedingsprocedure te stoppen omdat een aantal zaken complexer is
dan eerder aangenomen.
In 2006 is de Westfriese Dijk bij Winkel, tussen de N239 en de
Hartweg, door wegbeheerder Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Bij een weg met deze functie
hoort een maximumsnelheid van 80 km/uur en een vrijliggend fietspad.
De afgelopen tijd is er samen met de provincie Noord-Holland,
gemeente, omwonenden en belangstellenden uit de omgeving nagedacht
over een nieuw ontwerp voor de weg en het fietspad. Dit heeft langer
geduurd dan verwacht, omdat er verschillende onzekerheden waren over
onder andere de subsidie die het hoogheemraadschap zou krijgen, de
inrichting achter de woningen en bij de golfbaan, maar ook de
grondverwerving was nog niet rond. Onlangs heeft het hoogheemraadschap
geconstateerd dat de huidige manier van aanbesteden te veel risico's
oplevert voor de financiën en de uitvoering. Daarom is de huidige
procedure stop gezet en wordt er nu onderzocht op welke manier het
project toch zo snel mogelijk doorgang kan vinden.
Hogere kosten
Hoogheemraad Kees Stam, portefeuillehouder Waterkeringen en Wegen,
geeft aan dat de kosten voor het project 3 miljoen meer zouden zijn
dan oorspronkelijk berekend. Bij verdere uitwerking van de plannen
bleek bijvoorbeeld dat de huidige sloten omgelegd moeten worden voor
de plaatsing van een fietstunnel en ook het gemaal Nederlands Polder
moet worden verplaatst. Het verschil in kosten en de vooraf onbekende
risico's hebben ervoor gezorgd dat wij de aanbesteding hebben gestopt.
Kees Stam: "Verkeersveiligheid staat bij ons voorop. Wij bereiden
alles zorgvuldig voor en soms kan dat betekenen dat we, zoals bij dit
project, meer tijd nodig hebben om de plannen uit te werken."
Volgend jaar start uitvoering eerste deel van de weg
Een van de manieren die nu wordt onderzocht is om het project op te
splitsen in twee delen, zodat het gedeelte tussen de Hartweg en de
Dorpsstraat nog wel in 2010 opgepakt kan worden. Het tweede gedeelte,
vanaf de Dorpsstraat tot aan de N239 wordt in een later stadium
uitgevoerd. Het hoogheemraadschap stelt wel alvast in 2010 de plannen
hiervoor op en zal het overleg met de betrokken gemeente, de provincie
en de omgeving weer oppakken. Het betekent ook dat het vrijliggend
fietspad wordt uitgesteld. Op dit moment wordt de situatie voor de
fietsers tijdelijk wel veiliger, want in verband met de slechte
kwaliteit van de weg gaat in overleg met de gemeente de snelheid
tijdelijk omlaag van 80km/h naar 50 km/h.