Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

manier ingericht

Westfriese Dijk bij Winkel op een andere manier ingericht

De voorbereidingen om de weg en het vrijliggend fietspad bij de Westfriese Dijk bij Winkel, tussen de N239 en de Hartweg, aan te pakken nemen meer tijd in beslag. Deze week is besloten om de huidige aanbestedingsprocedure te stoppen omdat een aantal zaken complexer is dan eerder aangenomen.

In 2006 is de Westfriese Dijk bij Winkel, tussen de N239 en de Hartweg, door wegbeheerder Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Bij een weg met deze functie hoort een maximumsnelheid van 80 km/uur en een vrijliggend fietspad. De afgelopen tijd is er samen met de provincie Noord-Holland, gemeente, omwonenden en belangstellenden uit de omgeving nagedacht over een nieuw ontwerp voor de weg en het fietspad. Dit heeft langer geduurd dan verwacht, omdat er verschillende onzekerheden waren over onder andere de subsidie die het hoogheemraadschap zou krijgen, de inrichting achter de woningen en bij de golfbaan, maar ook de grondverwerving was nog niet rond. Onlangs heeft het hoogheemraadschap geconstateerd dat de huidige manier van aanbesteden te veel risico's oplevert voor de financiën en de uitvoering. Daarom is de huidige procedure stop gezet en wordt er nu onderzocht op welke manier het project toch zo snel mogelijk doorgang kan vinden.

Hogere kosten
Hoogheemraad Kees Stam, portefeuillehouder Waterkeringen en Wegen, geeft aan dat de kosten voor het project 3 miljoen meer zouden zijn dan oorspronkelijk berekend. Bij verdere uitwerking van de plannen bleek bijvoorbeeld dat de huidige sloten omgelegd moeten worden voor de plaatsing van een fietstunnel en ook het gemaal Nederlands Polder moet worden verplaatst. Het verschil in kosten en de vooraf onbekende risico's hebben ervoor gezorgd dat wij de aanbesteding hebben gestopt. Kees Stam: "Verkeersveiligheid staat bij ons voorop. Wij bereiden alles zorgvuldig voor en soms kan dat betekenen dat we, zoals bij dit project, meer tijd nodig hebben om de plannen uit te werken."

Volgend jaar start uitvoering eerste deel van de weg Een van de manieren die nu wordt onderzocht is om het project op te splitsen in twee delen, zodat het gedeelte tussen de Hartweg en de Dorpsstraat nog wel in 2010 opgepakt kan worden. Het tweede gedeelte, vanaf de Dorpsstraat tot aan de N239 wordt in een later stadium uitgevoerd. Het hoogheemraadschap stelt wel alvast in 2010 de plannen hiervoor op en zal het overleg met de betrokken gemeente, de provincie en de omgeving weer oppakken. Het betekent ook dat het vrijliggend fietspad wordt uitgesteld. Op dit moment wordt de situatie voor de fietsers tijdelijk wel veiliger, want in verband met de slechte kwaliteit van de weg gaat in overleg met de gemeente de snelheid tijdelijk omlaag van 80km/h naar 50 km/h.