Universiteit van Amsterdam
Vernieuwende schoolleiders ervaren meer ruimte voor beleid
Promotie Onderwijskunde
vrijdag 30 oktober, 12.00 uur
Ghislaine Schmidt heeft aan de hand van het Competing Values Framework van Quinn en Rohrbaugh onderzocht op welke aspecten van de organisatie schoolleiders zich richten. Ze keek op 103 havo-scholen in Nederland naar de rolopvattingen van schoolleiders, naar wat ze belangrijk vinden, en naar hun handelingen. Daarnaast ondervroeg ze per school tien docenten over het gedrag van hun schoolleider De rolopvattingen van de schoolleiders komen in grote lijnen overeen met hun feitelijke gedrag, maar docenten hebben een heel andere perceptie van het gedrag van hun schoolleider. Schoolleiders geven aan dat ze de meeste tijd besteden aan het stimuleren van de effectiviteit en de productiviteit van de school, en daarna aan het vergroten van de betrokkenheid van docenten en aan vernieuwingen. Docenten vinden niet dat ze betrokken worden en denken dat hun schoolleider vooral extern georiënteerd is. Schmidt onderzocht ook welke factoren invloed hebben op de rolopvattingen en het gedrag van schoolleiders. Vernieuwende schoolleiders werken vaker op een school met veel leerlingen met een lage sociaal-economische status en ervaren meer ruimte voor hun beleid als gevolg van decentralisatie en deregulering.
Mw. G. Schmidt: School leadership: perceptions and actions. Promotoren zijn dhr. prof. dr. P.J.C. Sleegers en dhr. prof. dr. A.M.L. van Wieringen.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.