Jong sociaal engagement krijgt internationale ondersteuning

29/10/2009 20:46

Ashoka's Youth Venture

Ashoka en Staples lanceren Youth Venture in Nederland

Amsterdam, 29 oktober 2009 - Ashoka, 's werelds grootste associatie van sociaal ondernemers, kondigt de lancering van Youth Venture in Nederland aan. Deze lancering wordt ondersteund door Staples, de grootste mondiale leverancier van kantoorartikelen. Vandaag organiseert Ashoka een evenement dat Nederlandse jongeren bij elkaar brengt in No Limit, een jongerencentrum in Amsterdam Zuidoost. Dit is het begin van een intensieve ervaring waarbij deze jongeren hun droom kunnen waarmaken om een positieve verandering in hun gemeenschap teweeg te brengen.

Klik op onderstaande link voor het online Ashoka's Youth Venture-persbericht, waar je de volledige tekst kunt lezen en beeldmateriaal kunt bekijken:

http://ashoka.socialmediapr.nl/press-releases/ashoka-launch-youth


---

PERSBERICHT

Jong sociaal engagement krijgt internationale ondersteuning

Ashoka en Staples lanceren Youth Venture in Nederland

Amsterdam, 29 oktober 2009 - Ashoka, 's werelds grootste associatie van sociaal ondernemers, kondigt de lancering van Youth Venture in Nederland aan. Deze lancering wordt ondersteund door Staples, de grootste mondiale leverancier van kantoorartikelen. Vandaag organiseert Ashoka een evenement dat Nederlandse jongeren bij elkaar brengt in No Limit, een jongerencentrum in Amsterdam Zuidoost. Dit is het begin van een intensieve ervaring waarbij deze jongeren hun droom kunnen waarmaken om een positieve verandering in hun gemeenschap teweeg te brengen.

Youth Venture in Nederland

Youth Venture werkt samen met scholen en jongerencentra om de lokale jeugd te inspireren en ondersteunen om zogeheten changemakers te worden. Dit zijn sociaal geëngageerde mensen die positieve verandering op een ondernemende manier bewerkstelligen. De lancering vandaag in jongerencentrum No Limit, vindt plaats in een stadsdeel dat te maken heeft met toenemend geweld.

Veel tieners hebben ideeën en wensen om hun buurt te veranderen, maar hebben een platform, ondersteuning en de praktische middelen nodig om hun ideeën te realiseren. Youth Venture zal hen voorzien van workshops, persoonlijke coaching en aanloopsubsidies om hun eigen langdurige maatschappelijke initiatieven op te zetten. Deze ervaring geeft de jongeren de kans om de eigenschappen te ontwikkelen die ze nodig hebben om succesvol als changemaker door het leven te gaan: leiderschap- en teamspelerkwaliteiten, professionele en persoonlijke vaardigheden. Ashoka streeft ernaar om duizenden Nederlandse jongeren op deze wijze te ondersteunen en een wereldwijd netwerk te bieden van gelijkgestemde jongeren in 17 landen.

Aanmoedigen van sociaal engagement onder jongeren

"Ashoka's Youth Venture moedigt het enthousiasme aan van tieners voor het nemen van initiatief, ondernemerschap en maatschappelijk engagement", zegt Bill Drayton, oprichter en CEO van Ashoka. "Hun dromen en passies zijn het uitgangspunt. Wij ondersteunen hen in de ontwikkeling van ideeën voor duurzame sociale ondernemingen en bieden een aanloopsubsidie en organisatorische begeleiding om hun ideeën waar te maken. Het hebben van aanzienlijk meer changemakers is de belangrijkste succesfactor voor elk onderdeel van de maatschappij, of het nu om een school, een bedrijf of een heel land gaat."

"Ashoka's toewijding om het voor sociaal ondernemers mogelijk te maken om hun dromen over het verbeteren van de maatschappij te realiseren, is geheel in lijn met de ondernemende oorsprong en geest van Staples", vult Theo van Brandenburg aan, President Retail Europa bij Staples. "Wij geloven dat wij door het steunen van maatschappelijk leiderschap van onze jeugd, ook hun persoonlijke ontwikkeling en toekomstige carrières stimuleren. Als je beseft dat je eigen daden een positieve impact kunnen bewerkstelligen, word je gestimuleerd om gedurende je hele leven initiatief te blijven nemen en verandering teweeg te brengen op je werk, school en in je gemeenschap."

Samenwerking voor sociale verandering

In samenwerking met Staples, heeft Ashoka wereldwijd al 3500 teams van jongeren en 70.000 betrokken jonge vrijwilligers over de hele wereld geholpen om initiatief te nemen en verschil te maken voor hun gemeenschappen. De initiatieven adresseren talloze maatschappelijke vraagstukken en onderwerpen; van armoede tot gezondheid, ouderenzorg, het milieu, onderwijs, culturele integratie, maar ook kunst.

De financiële hulp van Staples, die door middel van de 'Staples Foundation for Learning' wordt gedoneerd, heeft de uitbreiding van Youth Venture naar vijf landen in Europa mogelijk gemaakt. Nederland is het vijfde Europese land waar dit baanbrekende jongereninitiatief wordt gelanceerd. Sinds 2006 heeft Staples meer dan 2 miljoen dollar geïnvesteerd voor de uitbreiding van Youth Venture in Amerika en Europa. Het management van Staples is nauw betrokken bij het mentorschap en de ondersteuning van de jonge changemakers.


---

Over Ashoka

Ashoka is een wereldwijde gemeenschap van toonaangevende sociaal ondernemers - mensen met innovatieve en praktische ideeën voor maatschappelijke vraagstukken. Sinds de oprichting in 1981, heeft Ashoka al meer dan 2.000 sociaal ondernemers in meer dan 60 landen gelanceerd. Door met deze sociaal ondernemers samen te werken, heeft Ashoka een internationale gemeenschap van vernieuwers geschapen. Zij werken gezamenlijk aan een betere samenleving en ontwikkelen nieuwe manieren om de maatschappelijke sector productiever, ondernemender en internationaal aangesloten te maken. Kijk voor meer informatie op www.ashoka.org.

Over Ashoka's Youth Venture

Ashoka's Youth Venture heeft als doel een hele generatie jonge mensen te helpen zich als leiders te ontwikkelen, die hun leefomgeving en - gemeenschap zullen verbeteren. Youth Venture inspireert en ondersteunt teams van jonge mensen om hun eigen maatschappelijke organisaties en ondernemingen op te starten. Deze jongerenteams hebben toegang tot workshops en coaching, maar ook tot een internationaal netwerk van gelijkgestemde jonge en volwassen changemakers. Tevens ontvangen zij een aanloopsubsidie om hun eigen onderneming op te zetten om vervolgens maatschappelijke problemen aan te pakken. Ashoka's Youth Venture gelooft dat de grootste bijdrage die ze aan de wereld kan leveren, wordt gevormd door het drastisch vergroten van het aantal changemakers wereldwijd, zowel onder de huidige als toekomstige generaties. Dit is het belangrijkste element van succes voor ieder deel van de maatschappij, of het nu om een school, een bedrijf of om een heel land gaat. Youth Venture opereert in 17 landen en online via www.GenV.net.

Over Staples Foundation for Learning

De missie van de Staples Foundation for Learning, Inc. is om te onderwijzen, te trainen en te inspireren. Sinds de oprichting in 2002, heeft de Foundation al meer dan 17 miljoen dollar in landelijke en lokale goede doelen geïnvesteerd. Deze bieden educatieve mogelijkheden en training in professionele vaardigheden voor iedereen, en met name voor benadeelde jongeren. De Staples Foundation for Learning heeft ook langdurige relaties aangegaan met de Boys & Girls Clubs van Amerika, de Earth Force, de Hispanic Heritage Foundation en de Initiative for a Competitive Inner City. Daarnaast ondersteunt de Staples Foundation for Learning Ashoka in negen landen: Argentinië, België, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten en Nederland. Voor meer informatie over deze stichting, of om een beurs aan te vragen, kunt u de website bezoeken op www.staplesfoundation.org.





http://ashoka.socialmediapr.nl/press-releases/ashoka-launch-youth

http://www.genv.net/