Ingezonden persbericht
19 oktober 2009
PERSBERICHT
Permanent interactief kunstwerk Duin 4.2 van Daan Roosegaarde in De Esch
Na een intensieve voorbereiding van vier jaar, wordt op 29 oktober 2009 in De Esch, Rotterdam, het kunstwerk Duin 4.2 onthuld. Het is een digitaal opgebouwd duinlandschap, van de Rotterdamse kunstenaar Daan Roosegaarde. Uit kunststof helmgras met aan de uiteinden led-lampjes ontwierp hij een zestig meter lange catwalk op het dijklichaam aan de Maas in de wijk De Esch, vlakbij de Watertorenweg. 's Avonds komt deze installatie tot zijn recht, als door bewegingssensoren lampjes oplichten wanneer voetgangers over het pad lopen. Bij wind, waar geen gebrek aan is daar aan de oever van de Maas, deint het oplichtend helmgras zachtjes heen en weer.
Het initiatief voor een kunstwerk in de wijk kwam van betrokken buurtbewoners. Zij waren degenen die drie à vier jaar geleden aanklopten bij het Centrum Beeldende Kunst. Roosegaarde's ontwerp werd na een ronde van schetsopdrachten in competitieverband uitgekozen. De bewoners hebben zich hard gemaakt voor dit kunstwerk en hebben gezorgd voor draagvlak in de buurt. Ontworpen door de kunstenaar die ook al de Sustainable Dancefloor van Watt maakte, is ook dit werk duurzaam in zijn energieverbruik. De vijf lantaarnpalen die er staan, worden uitgeschakeld, en het werk zelf verbruikt de hoeveelheid stroom van één lantaarnpaal.
De toevoeging 4.2 duidt aan dat er veel eerdere versies van Duin aan voorafgegaan zijn. Het organiseren van hightech kunst in de openbare ruimte brengt bijzondere technologische eisen met zich mee. Roosegaarde heeft ervoor gekozen om antwoorden hierop te onderzoeken 'in het openbaar': elke nieuwe fase van het werk is in de vorm van pilots geëxposeerd geweest - soms buiten (in de Maastunnel in 2007 was een stukje te zien), maar meestal in exposities, over de hele wereld. Roosegaarde exposeert zijn werk van Londen tot Hongkong en haalt de internationale pers. Onder de noemer 'Dune' is het een hit in kunstkringen maar ook in de wereld van digitale media. Zodoende krijgt een van origine lokaal project een internationale laag.
Bij de onthulling verschijnt een publicatie over 'progressive reality', het onderliggende concept. Met progressive reality, dynamische realiteit, bedoelt Roosegaarde de dynamiek die door toedoen van technologische 'vooruitgang' opgang heeft gedaan in het landschap, in de openbare ruimtes, en die wij als vanzelfsprekend ervaren: het landschap dat met zijn liften, roltrappen, verlichting is verworden tot functioneel verlengstuk van de mens en van het menselijk lichaam.
Op 30 november wordt een ander grootschalig kunstproject in de openbare ruimte onthuld: Raamvertellingen. In Pendrecht, Rotterdam, hebben vijf kunstenaars voor twee straten in totaal 56 glasappliquéramen ontworpen die de modernistische ontwerpgeschiedenis van deze wederopbouwwijk als uitgangspunt nemen.