Persbericht - Universiteit van Amsterdam
Eredoctoraten UvA voor psycholoog Karmiloff-Smith en rechtsgeleerde Lessig
De Universiteit van Amsterdam verleent eredoctoraten aan de Brits-Franse cognitief psycholoog Annette Karmiloff-Smith en de Amerikaanse rechtsgeleerde Lawrence Lessig. Karmiloff-Smith is hoogleraar en hoofd van de Neurocognitive Development Unit van het Institute of Child Health, University College London. Zij ontvangt het eredoctoraat vanwege haar belangrijke bijdrage aan de cognitieve psychologie en daarmee gerelateerde wetenschapsgebieden. Karmiloff-Smith verrichtte vooral baanbrekend werk op het gebied van de cognitieve ontwikkeling. Lessig, sinds kort hoogleraar aan de Harvard Law School, is een zeer grote naam op het terrein van het informatierecht (cyberlaw). Hij is een actief voorvechter van informationele en culturele vrijheden op het internet, en initiator van het zeer succesvolle Creative Commons-project, dat wereldwijd de standaard voor open-contentlicenties heeft gezet. De eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de viering van de Dies Natalis van de UvA op vrijdag 8 januari 2010.
Prof. Lawrence Lessig (1961) zet zich in zijn werk in voor de vrijheid van communicatie op het internet. Zijn boeken, artikelen en weblog zijn van grote invloed op het wetenschappelijke en politieke discours, zowel op het terrein van de (informatie)rechtswetenschap als op dat van de communicatiewetenschap. In zijn eerste boek, Code and other laws of cyberspace (1999), waarschuwt Lessig voor de gevaren voor de informatievrijheid die voortvloeien uit de technische inrichting van de communicatie-infrastructuur. Deze inrichting is volgens hem niet neutraal, maar heeft een normatief effect en kan leiden tot juridische normen die de communicatievrijheid beperken. In Lessigs volgende boeken staat het recht van intellectuele eigendom, in het bijzonder het auteursrecht, centraal. Lessig pleit voor een aanmerkelijke verkorting van het auteursrecht, voor verruiming van de wettelijke beperkingen van het auteursrecht en voor herinvoering van formaliteiteisen. In zijn meest recente boek, Remix (2008), verkent hij een toekomst waarin culturele expressie in toenemende mate het product is van het voortbouwen op en 'remixen' van andermans uitingen. Kenmerkend voor Lessig is zijn consequent volgehouden activisme. Hij streeft er steeds naar zijn wetenschappelijke opvattingen in de maatschappelijke praktijk te brengen. Zijn boeken over het auteursrecht hebben een belangrijke impuls gegeven aan het Creative Commons-project. Dit grootschalige open-content initiatief is bedoeld om een 'commons' (publiek domein) op het gebied van cultuur (muziek, fotografie, video, literatuur enz.) tot stand te brengen, waaruit vrijelijk kan worden geput.
Erepromotor is prof. mr. Bernt Hugenholtz, hoogleraar Informatierecht en directeur van het Instituut voor Informatierecht (IViR).
Het thema 'nature-nurture' loopt als een rode draad door het werk van prof. Annette D. Karmiloff-Smith (1938). In haar vroege onderzoek naar taalverwerving aan het Center for Genetic Epistemology (Genève) formuleerde Karmiloff-Smith een derde weg tussen het epigenetisch constructivisme van haar leermeester Jean Piaget en het nativistisch standpunt van de invloedrijke Noam Chomsky. Haar visie, die ze uitwerkte in het boek A functional approach to child language (1979), kan worden omschreven als een dynamisch nativisme, waarbij ontwikkeling wordt opgevat als een voortschrijdende modularisering van het cognitieve systeem waarbij impliciete kennis in toenemende mate expliciet wordt gemaakt. Aan de MRC Cognitive Development Unit (Londen) deed Karmiloff-Smith onderzoek op het terrein van de cognitieve ontwikkeling. In deze periode verschijnt haar boek Beyond Modularity - a developmental peerspective on cognitive science (1992), dat een geweldige impact heeft gehad op het cognitieveld. Samen met anderen publiceerde ze het invloedrijke Rethinking Innateness: a connectionist perspective on development (1996). Hierin ontleent ze gezichtspunten aan de neurobiologie en gebruikt ze neural network modeling in het beantwoorden van de vraag wat het betekent als we zeggen dat bepaald gedrag aangeboren is. In 1998 vertrekt Karmiloff-Smith naar het UCL Institute of Child Health waar zij de Neurocognitive Development Unit opzet voor onderzoek naar atypische ontwikkeling, in het bijzonder gericht op mentaal geretardeerde kinderen. In dit onderzoek richt ze zich op de cognitieve tekorten van deze kinderen tot in de vroegste kindertijd. Sinds 2006 zet zij dit werk voort aan University College London.
Erepromotor is prof. dr. Maurits van der Molen, hoogleraar Ontwikkelingspsychologie, in het bijzonder de psychobiologische en differentieel-psychologische aspecten daarvan.
Universiteit van Amsterdam