SGP
Algemeen overleg Transport
---
Meer vervoer over de Betuwelijn en meer aandacht voor de criminaliteit
waar transportondernemers mee te maken krijgen. Dat zijn de twee
belangrijkste onderwerpen waar SGP-woordvoerder Kees van der Staaij
over sprak tijdens het Kameroverleg over de transportsector in
Nederland. De Betuwelijn blijkt te duur en verliest daardoor
'klandizie', aldus Van der Staaij. Minister Eurlings kan en moet daar
wat aan doen. De criminaliteit waar transporteurs mee te maken krijgen
neemt toe, maar de bereidheid om aangifte te doen is laag. In overleg
met Justitie moet daarom gewerkt worden aan het eenvoudiger maken van
de aangifte.
29 oktober 2009
mr. C.G. van der Staaij
Betuweroute
Voorzitter. De Betuweroute moet zo snel mogelijk gevuld worden.
Daarover is iedereen het eens. Daarom schrok mijn fractie van een
recent artikel in Nieuwsblad Transport waarin spoorvervoerders dreigen
de Betuweroute links te laten liggen als beheerder Keyrail de tarieven
niet drastisch verlaagt. Die kant mag het niet op. Het gemengde net
moet worden ontlast, ook vanuit oogpunt van veiligheid. Bovendien
hebben we geen miljardeninvestering gepleegd om braak te laten liggen.
Daarom mijn vraag hoe de minister dit bericht en de daarin verwoorde
dreiging beoordeelt. Bestaat er een reële optie, dat spoorvervoerders
de geplande verschuiving van hun vervoer van het gemengde net naar de
Betuweroute opschorten?
Hebben de spoorvervoerders inderdaad een verzoek ingediend bij uw
ministerie en bij Keyrail om de tarieven te verlagen met 20 tot 30%?
Heeft u inmiddels op dit verzoek gereageerd en zo ja, hoe?
Daarnaast las ik met enige verbazing, dat Keyrail dit jaar een aantal
nieuwe toeslagen heeft geïntroduceerd. Valt dit wel binnen de
gemaakte afspraken omtrent tariefvorming?
Wat betekenen deze perikelen voor het cruciale moment van 13 december
a.s., de datum waarop de Betuwelijn volledig operationeel zou moeten
zijn en er zoveel mogelijk volume via de Betuweroute zou moeten worden
afgehandeld? De prognose was om dan tenminste op 300 ritten per week
te komen. Blijft die prognose staan?
Zijn er nog extra prikkels te bedenken om te voorkomen dat
spoorvervoerders de geplande verschuiving van hun vervoer van het
gemengde net naar de Betuweroute opschorten? Is de huidige crisis
aanleiding om iets aan de tarieven te doen?
Tot slot; zal het inderdaad lukken om per 13 december om te schakelen
naar 25 KV op de Havenspoorlijn? Wat is de laatste stand van zaken?
Modal shift
Voorzitter. Daarnaast wil ik de vinger leggen bij de omgekeerde modal
shift die we op dit moment meemaken. Nogal wat vervoer verschuift
momenteel van de binnenvaart naar de met zwaar verlies rondrijdende
trucks. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de buitengewone
toestanden waarmee we te maken hebben. Wel moeten we ervoor waken, dat
er onomkeerbare ontwikkelingen gaan plaatsvinden, ook als het gaat om
eventuele ondersteunende- en andere crisismaatregelen. Wordt dit in
het oog gehouden?
Alpenlanden
Voorzitter. Enigszins in lijn met het vorige punt wil ik stilstaan bij
het wegvervoer door de Alpenlanden. De minister heeft zich krachtig
ingezet voor het bewaken van de Nederlandse wegvervoerbelangen bij het
vervoer door de Alpenlanden. Daarom heeft Nederland zich ook gevoegd
in een juridische procedure jegens Oostenrijk. Ik ken uiteraard de
achterliggende belangen, maar ik heb wel de indruk dat we te eenzijdig
inzetten op het wegvervoer. Er kan nog steeds heel veel bereikt worden
met short sea verbindingen, zodat we die kwetsbare Alpen niet eens
hoeven te passeren. Deze mogelijkheden worden wel met de mond beleden,
maar zou dit niet een impuls kunnen krijgen? Is dit niet iets voor een
krachtig actieplan, voorzien van heldere streefcijfers, ook op het
gebied van modal shift?
Criminaliteit
Voorzitter. Een groot probleem voor transportondernemers wordt gevormd
door transportcriminaliteit. Veel bedrijven hebben hun terreinen en
panden goed beveiligd. Daardoor verschuift de criminaliteit steeds
meer naar de openbare ruimte. Er is over dit punt al vaker gesproken.
Uit contacten met transportondernemers blijkt echter dat de
aangiftebereid zeer laag is. Men heeft weinig vertrouwen in de
prioriteit die deze criminaliteit krijgt, maar men ziet vooral op
tegen de vele rompslomp die aangifte doen met zich brengt. Het doen
van aangifte veroorzaakt soms dagen vertraging. Dat is voor een
ondernemer ondoenlijk. Wil de minister zich er sterk voor maken bij
zijn collega van justitie om het doen van aangifte sterk te bevorderen
en eenvoudiger te maken?