Schilders- en onderhoudsbedrijfstak staat op scherp met Knap werk!
29/10/2009 13:05
FOSAG Belangenbehartiging en Dienstverlening B.V.
Imagocampagne begint bij bedrijven zelf
Schilders- en onderhoudsbedrijfstak staat op scherp
Bedrijven in de schilders- en onderhoudsbranche moeten zichzelf verbeteren om in de gunst van opdrachtgevers en (toekomstig) personeel te blijven. Gisteren werd hiertoe het vierjarige (2009 - 2013) programma "Knap werk!" gelanceerd tijdens de SGA Vakdagen in Gorinchem. Initiatiefnemers FOSAG, FNV Afbouw & Onderhoud en CNV Schilders hopen hiermee dat bedrijven - juist in deze tijd - hun bedrijfsvoering en werkprocessen aanscherpen. De verbeterpunten zijn afkomstig ui een imago-onderzoek onder opdrachtgevers, ondernemers, werknemers en leerlingen.
Uit dit onderzoek blijkt dat schilders- en onderhoudsbedrijven mooie cijfers scoren op het gebied van klantvriendelijkheid en vakmanschap. Knap werk! richt zich op de aandachtspunten: nog beter afspraken nakomen, verminderen van focus op prijs, gebruik van 'gezonde' en milieuvriendelijke materialen en innovatieve werkmethoden en vergroten van doorgroeimogelijkheden en vakmanschap van medewerkers."We kunnen ons professionaliseren op planning en innovatie. Dat geldt ook voor de beeldvorming over werken met milieuvriendelijke materialen. Daar is de branche volop mee bezig, maar het is nog niet volledig doorgedrongen tot de buitenwacht", aldus Jan van Walsem, voorzitter FOSAG. "Verder ziet de jeugd in dat in onze bedrijfstak een goede boterham te verdienen is. Maar in hun beleving ontbreekt een carrièreperspectief. Dit berust op een misverstand, want we kennen maar liefst 26 beroepen!"
Knap werk! begeleidt ondernemers en werknemers met verbeterprojecten en verschillende instrumenten en methoden. Bedrijven zijn als eerste aan zet door een scan uit te voeren. Zo bepalen zij hun score op de genoemde verbeterpunten. Dat kan zelfstandig gebeuren op www.knap-werk.nl of in een gesprek met een van de Knap werk-adviseurs. De professionele werknemer kan themaworkshops en trainingen volgen, onder andere over nieuwe technieken, veilig en gezond werken en effectief organiseren en communiceren in de praktijk.
Van 2009 tot 2013 loopt het interne traject voor ondernemers en werknemers. Vanaf 2011 start de externe campagne gericht op opdrachtgevers en toekomstige werknemers en potentiële leerlingen.
-------------
EINDE BERICHT
-------------
http://www.knap-werk.nl
http://www.fosag.nl