Wetswijziging gastouderopvang
Per 1 januari 2010 vindt een wetswijziging gastouderopvang plaats.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. één landelijk register Kinderopvang;
2. hogere kwaliteitseisen gastouders;
3. gastouders worden door de GGD geïnspecteerd;
4. inschrijving in het landelijk register na GGD-inspectie en besluit
gemeente;
5. hogere kwaliteitseisen gastouderbureau's (GOB).
Meldingen en registratie
Gastouderbureau's zijn verantwoordelijk voor de aanmelding bij de
gemeente. Zij moeten de gastouders melden bij de gemeente waar de
gastouders wonen. Formeel is dit mogelijk vanaf 1 november 2009.
Hiervoor wordt landelijk een meldingsformulier ontwikkeld. Wij
adviseren u om pas aanmelding te doen als het landelijke
meldingsformulier beschikbaar is. Meldingen voor gastouderopvang lopen
via het serviceloket Burgerzaken locatie Wognum (Raadhuisplein 1).
Openingstijden: dinsdag en donderdag 09.00 - 12.30 uur. Aan het loket
kunt u vragen naar de medewerkers Cynthia van Stiphout of Christa
Jaarsma van de Afdeling Samenleving.
Informatie
Voor de communicatie over en implementatie van de wijzigingen in de
gastouderopvang is een landelijk Implementatiebureau opgericht. Dit
bureau informeert en ondersteunt GOB's en gastouders. Voor vragen en
informatie kunt u terecht bij dit bureau.
Op www.implementatiekinderopvang2010.nl vindt u actuele informatie, de
wet- en regelgeving en alle formele documenten. Het bureau is
telefonisch te bereiken via (070) - 30 28 250.
Gemeente Medemblik