Datum 29 oktober 2009
Betreft Verslag Landbouw- en Visserijraad d.d. 19-20 oktober 2009
Geachte Voorzitter,
In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad
die op 19 en 20 oktober in Luxemburg plaatsvond.
De Raad heeft gesproken over de situatie op de zuivelmarkt, de handelsnormen
voor vlees van pluimvee, de markttoelating van een drietal genetisch gemodifi-
ceerde maïsvariëteiten, wijziging van de visserijcontroleverordening, de
vangstmogelijkheden in de Baltische Zee en de visserijonderhandelingen tussen
de EU en Noorwegen. Onder diversen stonden meerdere punten geagendeerd.
Polen agendeerde staatssteun voor de aankoop van landbouwgrond, waarbij het
om derogatie van de daarvoor geldende regels verzocht. Portugal vroeg aandacht
voor moeilijkheden bij de bevoorrading van suikerraffinaderijen en Oostenrijk voor
de situatie op de granenmarkt. Litouwen had de agenda aangevuld met een
verzoek om de mogelijkheid staatssteun te verlenen voor vernieuwing van de
visserijvloot. Tenslotte gaf de Commissie informatie over de aanstaande jaarlijkse
vergadering van de International Commission for the Conservation of Atlantic
Tunas (ICCAT) en over het afbreken van de onderhandelingen over een
visserijovereenkomst met Guinee-Conakry.
Situatie op de zuivelmarkt
(Presentatie en beleidsdebat)
De Commissie ging allereerst in op haar kwartaalrapport over de zuivelmarkt,
waarin zij vaststelt dat de situatie verbetert: er is een opwaartse beweging van de
prijzen voor boter en magere melkpoeder en als gevolg daarvan op korte termijn
naar verwachting ook voor kaas.
Vervolgens behandelde de Commissie de voorliggende voorstellen. Commissaris
Fischer Boel uitte daarbij kritiek op lidstaten die nu veel van de Commissie
vragen, maar zelf nog niets hebben gedaan met de verruimde mogelijkheden die
de hervormingen onder de Health Check bieden.
Pagina 1 van 10
De Commissie stelde voor de interventieperiodes voor boter en magere melk- Directie Internationale Zaken
poeder te verlengen. Dat voorstel heb ik gesteund. Met dat besluit geven we
immers een duidelijk signaal af dat we niet bereid zijn de prijzen van zuivel-
producten beneden een minimum te laten dalen, ook niet in de nabije toekomst. Datum
29 oktober 2009
Onze referentie
Verder stelde Commissaris Fischer Boel voor zuivel op te nemen in artikel 186 van 69809
de Gemeenschappelijke Marktordening. Dit artikel geeft de Commissie voor een
reeks (andere) landbouwproducten de bevoegdheid om marktmaatregelen te
nemen in extreme marktsituaties. De zuivelsector valt op dit moment nog niet
onder de werking van dit artikel. Het voorstel van de Commissie maakt het
mogelijk dat zij ook in de zuivelsector sneller en daadkrachtiger optreedt bij
marktverstoringen.
Ook is de Commissie, op verzoek van een groep van 21 lidstaten, via het te
wijzigen artikel 186, bereid 280 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de
zuivelsector binnen het budget voor Landbouw. De concrete maatregelen die
hieronder vallen worden nog bezien, maar moeten in elk geval rechtstreeks ten
goede van de melkveehouders komen. Besluitvorming hierover is aan het
Europees Parlement en de Raad voor Economische en Financiële Zaken bij de
bespreking van de begroting voor 2010, op 19 november 2009. Commissaris
Fischer Boel maakte verder duidelijk dat in geen geval meer geld beschikbaar zal
komen, tenzij de Financiële Perspectieven worden gewijzigd. De 280 miljoen euro
zullen volgens de Commissie worden verdeeld als nationale enveloppes, op basis
van de productie in de lidstaten en met de quotaplafonds als maxima. Binnen de
lidstaten moet het geld op niet-discriminatoire wijze worden verdeeld.
Ik heb aangegeven het opnemen van zuivel in artikel 186 van de
Gemeenschappelijke Marktordening een goede aanvulling te vinden op de
voorgestelde verlenging van de interventieperiode. Daarentegen heb ik mij niet
positief uitgelaten over het voornemen 280 miljoen euro vrij te maken uit het
budget voor 2010. De allerlaatste marge verdwijnt daarmee uit het budget en dat
terwijl de situatie in de zuivelmarkt verbetert. Ik vind dat geen goede budget-
politiek, ook omdat daarmee geen enkele budgettaire ruimte is voor onverwachte
calamiteiten.
De al eerder besproken tijdelijke verruiming van het staatssteunregime voor alle
sectoren tot 15.000 euro (voor de jaren 2009 en 2010) zal naar verwachting op
28 oktober a.s. formeel worden vastgesteld door de Commissie. Voorts zal de
Commissie nog rapporteren over de transparantie in de keten. Verder zal de
Commissie mogelijk maken opkoop van quota te financieren via de nationale
reserve. Ik steun deze vrijwillige maatregel. Ik ben evenwel niet van plan deze toe
te passen in Nederland. Nederlandse melkveehouders betalen nu al ruim
40 miljoen euro aan superheffing en ik wil dat bedrag niet nog verder laten
oplopen.
Ik heb aangegeven dat de situatie waarin de markt voor zuivelproducten zich
momenteel bevindt, nog steeds zorgelijk is. De verlaagde melkprijs doet pijn, ook
in Nederland. Ik vind het daarom positief dat de High Level Grodie zich over
deze problematiek buigt, voortvarend van start is gegaan.
Pagina 2 van 10
Duidelijke tekenen van marktherstel dienen zich aan, zowel binnen als buiten Directie Internationale Zaken
Europa. Toch heeft een grote groep landbouwministers zich voorstander getoond
van verhoging van exportrestituties en interventieprijzen. Ik heb gemeld daar niet
voor te zijn. Datum
29 oktober 2009
Onze referentie
Ik heb benadrukt dat de regeringsleiders van de lidstaten tijdens de Europese 69809
Raad op 19 juni jl. unaniem hebben geconcludeerd dat de in de Health Check
gemaakte afspraken over de groei van de melkquota in de komende jaren dienen
te worden gerespecteerd. Daarbovenop heb ik de Raad eraan herinnerd dat we in
het Health Check-akkoord afspraken dat we goed zouden monitoren welke
aanvullende maatregelen genomen moeten worden om een zachte landing te
garanderen in álle 27 lidstaten. Voor Nederland is quotumverhoging hard nodig
om tot een zachte landing van het melkquoteringssysteem te komen.
Het Voorzitterschap sloot af met een verzoek aan de High Level Groom meer
informatie te leveren over haar plannen voor de korte en lange termijn.
Handelsnormen voor pluimveevlees
(Aanneming van regelgeving)
De Raad keurde met een ruime gekwalificeerde meerderheid het oorspronkelijk
voor de Raad van september geagendeerde voorstel over handelsnormen voor
pluimveevlees goed. Eén lidstaat stemde tegen en legde daarbij een
stemverklaring af. De nieuwe regelgeving betreft een verbreding van de
handelsnormen tot bereidingen en producten op basis van pluimveevlees,
waaronder de vereiste dat pluimveevleesproducten niet als `vers' of `gekoeld'
geëtiketteerd mogen worden als ze eerder bevroren zijn geweest.
Genetisch gemodificeerde organismen (ggo's)
(Besluitvorming)
De lidstaten dienden te besluiten over de toelating tot de EU-markt van drie ggo-
maïsvariëteiten. De Commissie stelde vast dat er voor alle drie variëteiten een
positieve beoordeling van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA)
ligt. Ik heb vóór toelating van deze variëteiten gestemd en daarbij de volgende
stemverklaring afgegeven:
"Bij toelating van ggo's staat veiligheid voor mens, dier en milieu voorop. Mede op
grond van de positieve risicobeoordeling van de EFSA kan Nederland instemmen
met de toelatingen van de drie voorliggende maïsvariëteiten. Naleving van EU-
wetgeving is een essentieel anker in de Europese samenwerking.
Echter, in maart van dit jaar gaf Nederland al aan dat de EU-ggo-regelgeving niet
langer op alle onderdelen voldoende inspeelt op de huidige ontwikkelingen. Voor
import van ggo-producten wil Nederland de huidige regelgeving handhaven, maar
lidstaten zouden zelf over teelt van ggo-gewassen moeten kunnen beslissen.
Hiervoor is een wijziging van de bestaande regelgeving nodig. Nederland dringt
met klem bij de Commissie aan om nu snel met voorstellen tot aanpassing van
regelgeving voor teelt te komen.
Pagina 3 van 10
Voor niet in de EU toegelaten ggo's geldt een nultolerantie. De nultolerantie Directie Internationale Zaken
belemmert de handel in grondstoffen voor de diervoeder- en levensmiddelen-
industrie, en kan hierdoor de concurrentiepositie van deze sectoren schaden,
leiden tot verlies aan werkgelegenheid en kan een prijsopdrijvend effect hebben Datum
29 oktober 2009
voor consument en diervoeder. Nederland roept de Europese Commissie daarom
Onze referentie
op snel met voorstellen voor een "technische oplossing" te komen voor de 69809
onbedoelde en onvermijdelijke aanwezigheid van sporen van nog niet in de EU
toegelaten, maar reeds veilig bevonden ggo's in diervoeders en levensmiddelen."
Het Voorzitterschap constateerde desondanks dat er geen gekwalificeerde
meerderheid voor of tegen het voorstel van de Commissie is, en dat het dus aan
de Commissie is om een besluit te nemen.
Voorstel tot wijziging van de visserijcontroleverordening
(Politiek akkoord)
De Raad heeft met unanimiteit overeenstemming bereikt over een compromis van
het Voorzitterschap over de nieuwe controleverordening. Ik ben blij dat de Raad
nu tot een besluit heeft kunnen komen. Naar mijn oordeel leidt dit besluit tot een
positieve bijdrage aan de versterking van het communautair controle- en
inspectiesysteem en daarmee ook aan een duurzame visserij. Ik noem in dit kader
onder meer het verbeterde toezicht door de Europese Commissie op de uitvoering
van het visserijbeleid, de sterkere rol van het Europees Visserij Controle
Agentschap, de afspraken over gegevensuitwisseling en samenwerking bij
controle, het gebruik van nieuwe technologieën en de communautaire afspraken
over de sancties. Tijdens de onderhandelingen was mijn inzet gericht op werkbare
en eenvoudige afspraken waar de sector mee vooruit kan, zonder het doel van de
verordening uit het oog te verliezen.
Het voorstel van de Commissie is op een aantal substantiële punten aangepast.
De eerder voorgestelde algemene weegverplichting bij aanlanding van de vis zou
aanzienlijke gevolgen gehad hebben voor de distributie en afzet van vis in
Nederland. Onder extra controlevoorwaarden blijft het nu mogelijk vis na
aanlanding zonder weging te transporteren naar de afslagen. Vooral voor de
positie van Urk is dit van belang. De voorwaarden om erkend te worden als haven
waar mag worden aangeland, houden nu rekening met het bestaande patroon van
aanlandingen van soorten, waarvoor een meerjarenplan is opgesteld, zoals in
Nederland tong en schol.
Op mijn verzoek is de voorgestelde ingewikkelde tolerantiemarge (het verschil
tussen de schatting in het logboek van de hoeveelheid vis en de daadwerkelijke
aangelande hoeveelheid) vereenvoudigd. Ook de bepalingen inzake de recreatieve
visserij zijn aangepast: de voorgestelde reductie van het industriële visquotum ten
behoeve van de recreatieve visserij is geschrapt. Wel zullen de aanlandingen door
recreatieve visserij in de toekomst in kaart moeten worden gebracht.
Ik heb met verwijzing naar het Nederlandse co-managementsysteem verzocht om
in het EU-controlebeleid meer rekening te houden met initiatieven in lidstaten, die
gelijkwaardige controlegaranties bieden als de controleverordening.
Pagina 4 van 10
Dergelijke initiatieven zouden gestimuleerd moeten worden. De Commissie heeft Directie Internationale Zaken
in dit licht voorgesteld de administratieve lasten uit dit voorstel door een expert-
groep in kaart te laten brengen en tevens voorstellen te doen hoe die te
reduceren middels onder meer alternatieve controlemaatregelen in de lidstaten. Datum
29 oktober 2009
Onze referentie
In het uiteindelijk compromis is het door de Commissie voorgestelde strafpunten- 69809
systeem overgenomen. Bij herhaalde overtredingen kan daarmee de licentie
worden ingetrokken, met dien verstande dat de schorsingstermijnen voor
visserijlicenties zijn verkort ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel.
Daarmee is tegemoet gekomen aan mijn vrees dat het voorstel kan leiden tot
disproportionele straffen. Ten slotte is vastgehouden aan de datum van
inwerkingtreding van 1 januari 2010. In het compromis is voor een aantal
belangrijke artikelen uit de verordening bepaald dat deze datum ligt op 1 januari
2011. Daarmee wordt de lidstaten iets meer tijd gegeven de verordening om te
zetten in nationale wetgeving. Mijn voorkeur ging uit naar één datum van
inwerkingtreding, namelijk 1 januari 2011.
Vangstmogelijkheden in de Oostzee
(Politiek akkoord)
De Raad heeft na enkele aanpassingen in het oorspronkelijke voorstel met
gekwalificeerde meerderheid overeenstemming bereikt over de vangstmogelijk-
heden in de Oostzee voor 2010. De voorgestelde maximaal toegestane vangst-
hoeveelheden en bijbehorende quota komen vrijwel geheel voort uit meerjaren-
plannen die voor de diverse soorten zijn vastgesteld.
Visserijonderhandelingen EU-Noorwegen
(Gedachtenwisseling)
De Raad ging in op de vaststelling van de vangsthoeveelheden voor de
gezamenlijk met Noorwegen beheerde bestanden, de balans in de uitruil van
visserijmogelijkheden tussen de Gemeenschap en Noorwegen alsmede het beheer
van het makreelbestand. Ik heb aangegeven dat bij het beheer de regels van de
meerjarenplannen gevolgd moeten worden. Voor Noordzeeschol betekent dit een
verhoging van de TAC met 15 procent tot 63.825 ton. Ten aanzien van de balans
in uitruil van vangstmogelijkheden heb ik gesteld dat Nederland de voorgaande
jaren meer heeft bijgedragen dan teruggekregen. Het gaat dan met name om de
overdrachten van tong en blauwe wijting. De overdracht van blauwe wijting van
de EU aan Noorwegen moet mijns inziens substantieel omlaag, gezien de matige
stand van dit bestand en het belang van het bestand voor de Nederlandse
vissector. Dit zou betekenen dat de EU niet automatisch alle, door Noorwegen
aangeboden Arctische kabeljauw kan afnemen.
Ik heb zorgen geuit over het beheer van het makreelbestand en de autonoom
vastgestelde vangsthoeveelheden door Noorwegen, de Farøer en IJsland.
Tegelijkertijd moeten we binnen de Gemeenschap de controle op het zuidelijke
makreelbestand verbeteren. De Commissie heeft aangegeven dat met het oog op
de externe onderhandelingen het van belang is dat het interne beheer van
makreel op orde is.
Pagina 5 van 10
Ten aanzien van het bereiken van een balans in de uitruil van vangstmogelijk- Directie Internationale Zaken
heden zullen alle alternatieve mogelijkheden - ook buiten de traditionele
overdrachten - in ogenschouw genomen moeten worden, zo stelde de Commissie.
Datum
29 oktober 2009
Onze referentie
Diversen 69809
Staatssteun voor de aankoop van landbouwgrond
(Verzoek van de Poolse delegatie)
De Poolse delegatie riep de Commissie op de dit jaar aflopende overgangs-
regeling, die het mogelijk maakt staatssteun te verlenen voor de aankoop van
landbouwgrond, te verlengen tot het einde van 2013. Polen gaf als motivatie dat
de combinatie van de ongunstige bedrijfsstructuur in het land (veel
landbouwbedrijven van vijf hectare of kleiner) met een, ten opzichte van de `oude'
15 lidstaten lager niveau van directe betalingen, veel boerenfamilies verhindert
hun leefomstandigheden te verbeteren. Enkele andere lidstaten steunden het
voorstel.
Het Voorzitterschap verwees dit onderwerp voor een meer inhoudelijke bespreking
naar de agenda van de volgende vergadering van het ambtelijk voorportaal van
de Raad.
Moeilijkheden bij de bevoorrading van suikerraffinaderijen
(Verzoek van de Portugese delegatie)
De Portugese delegatie gaf aan dat het moeilijk is om aan goede suikergrond-
stoffen tegen redelijke prijzen te komen. De prijs van suiker op de wereldmarkt is
gestegen waardoor landen met preferentiële regelingen met de EU hun suiker
op de wereldmarkt afzetten en de invoerrechten over het tariefcontingent dat de
EU met Brazilië heeft, vormt een handelsbarrière. Portugal verzocht de Commissie
de invoertarieven voor rietsuiker uit Brazilië te schorsen en kreeg daarbij steun
van enkele andere lidstaten.
De Commissie beloofde de situatie nauwlettend te zullen blijven volgen en
verklaarde dat het in geval van een suikerdeficiet in de EU, waar nu geen sprake
van is, snel kan overgaan tot het geheel of gedeeltelijk schorsen van de
betreffende invoerrechten.
Situatie op de graanmarkt
(Verzoek van de Oostenrijkse delegatie)
De Oostenrijkse minister vroeg aandacht voor de lage prijzen van een aantal
graansoorten in de Centraal- en Oost-Europese binnenstaten en pleitte voor
exportrestituties voor de betreffende lidstaten en voor het vervroegd openstellen
van granen voor interventie. Vijf andere lidstaten steunden dit pleidooi.
De Commissie onderschreef dat er reden is voor bezorgdheid over de
graanvoedermarkt, met name gerst, en benadrukte dat op 1 november interventie
zal openen voor gerst. Omdat die interventie ruimte zal creëren voor andere
variëteiten zoals maïs, is de Commissie niet overtuigd van de noodzaak van
maïsinterventie.
Pagina 6 van 10
De Commissie kan voorts het verzoek om exportrestituties voor de binnenstaten Directie Internationale Zaken
niet honoreren. Vanwege de interne markt zijn immers alleen generieke
maatregelen voor alle lidstaten mogelijk.
Datum
29 oktober 2009
Vernieuwing van de visserijvloot middels het Europees Visserij Fonds
Onze referentie
(Verzoek van de Litouwse delegatie) 69809
Litouwen acht vernieuwingsinvesteringen in haar verouderde vloot noodzakelijk en
verzocht de Commissie nieuwbouwsteun mogelijk te maken. Vier andere lidstaten
steunden dit verzoek. De Commissie gaf aan dat nieuwbouwsteun in de
hervorming van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid in 2002 is afgeschaft en
wees het verzoek van Litouwen af. Wel memoreerde zij de bestaande mogelijk-
heden voor modernisering die het Europees Visserij Fonds biedt.
Jaarlijkse vergadering van de International Commission for the
Conservation of Atlantic Tunas (ICCAT)
(Informatie van de Commissie)
De Raad heeft kennis genomen van de informatie van de Commissie over haar
opstelling bij de ICCAT-jaarvergadering. De situatie van het bestand blauwvin-
tonijn baart de Commissie grote zorgen. Het herstelplan voor blauwvintonijn moet
volgens de Commissie de wetenschappelijke adviezen volgen en de TAC voor
blauwvintonijn moet als gevolg daarvan verder gereduceerd worden. Ook de
afspraken met betrekking tot de reductie van de overcapaciteit moeten strikt
worden geïmplementeerd; het is niet acceptabel als alleen de EU zich aan de
afspraken houdt. Naar het oordeel van de Commissie is de komende besluit-
vorming een test voor het leiderschap en de geloofwaardigheid van de ICCAT.
Visserijpartnerschapsakkoord met Guinee-Conakry
(Informatie van de Commissie)
De Commissie meldde dat zij voornemens is haar voorstel voor een visserij-
partnerschapsakkoord met Guinee-Conakry met betrekking tot tonijn in te
trekken. Omdat in Guinee-Conakry inmiddels een ondemocratische regering aan
de macht is die zeer gewelddadig optreedt tegen de eigen bevolking, is de
Commissie van mening dat een formele ratificatie van de overeenkomst strijdig is
met de uitgangspunten van de Europese Unie.
Overig: ontheffing verbod aalvistuigen
In mijn brief van 7 oktober jl. (Viss 09/3517) heb ik uw Kamer geïnformeerd over
de voorwaarden waaronder een ontheffing van het verbod op aalvistuigen
mogelijk is, zodat aalvissers op de wolhandkrab kunnen vissen. Uw Kamer heeft
aangedrongen op een verruiming van de mogelijkheden voor ontheffing. Ik ben
daarop in overleg getreden met de visserijsector. Tijdens het overleg is gebleken
dat de sector circa 1.400 aalfuiken wil gaan gebruiken voor de visserij op krabben.
Dit is meer dan de AID met de huidige capaciteit kan controleren. De sector heeft
vervolgens voorgesteld het gebruik van aalfuiken zelf te controleren.
Ik heb dit voorstel grondig bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het
niet toereikend is om te kunnen voldoen aan de controleverplichtingen die
voortvloeien uit het aalbeheerplan.
Pagina 7 van 10
Het voorstel biedt onvoldoende aanknopingspunten om tot een effectieve en Directie Internationale Zaken
efficiënte controle te kunnen komen voor dit jaar, mede in het licht van de
Europese regelgeving en het goedgekeurde aalbeheerplan. Ik ben wel bereid om
samen met de sector te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor 2010. Datum
29 oktober 2009
Bovendien is in het aalbeheerplan expliciet vermeld dat de AID de controle op de
Onze referentie
naleving van het vangstverbod ter hand neemt. 69809
Overigens blijf ik open staan voor vistuigen, niet zijnde aalfuiken, die een
effectieve en efficiënte controle mogelijk maken.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Pagina 8 van 10
Bijlage: A-punten Directie Internationale Zaken
De volgende punten heeft de Raad als A-punt aangenomen, dat wil zeggen zonder
discussie: Datum
29 oktober 2009
Onze referentie
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot afwijking van Verordening (EG) 69809
nr. 1234/2007 (Integrale-GMO-verordening), wat de interventieperioden 2009
en 2010 voor boter en mageremelkpoeder betreft;
- Ontwerp-conclusies van de Raad over Voedselzekerheid en beleidscoherentie,
inclusief de hervorming van de FAO en de Wereldtop over voedselzekerheid;
- Ontwerp-verordening van de Commissie tot vaststelling van
overgangsmaatregelen voor de uitvoering van de Verordeningen (EG)
nr. 853/2004, (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees
Parlement en de Raad;
- Besluit van de Raad tot sluiting van de Overeenkomst tussen de Europese
Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat tot wijziging van bijlage 11 bij de
Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat
inzake de handel in landbouwproducten;
- Ontwerp-verordening van de Commissie tot wijziging van bijlage II bij
Verordening (EG) nr. 853/2004 van het Europees Parlement en de Raad wat
betreft de informatie over de voedselketen die moet worden verstrekt aan
exploitanten van een levensmiddelenbedrijf die een slachthuis beheren
- Voorstel voor een besluit van de Raad houdende vaststelling van het standpunt
van de Gemeenschap in de Commissie voor de instandhouding van de levende
rijkdommen in de Antarctische wateren
- Raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en
arbeidsomstandigheden: benoeming van de heer Ole PRASZ, lid voor
Denemarken, ter vervanging van de heer Jens WIENE, aftredend lid;
- Raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en
arbeidsomstandigheden: benoeming van mevrouw Marie-Soline CHOMEL, Frans
plaatsvervangend lid, ter vervanging van mevrouw Mireille JARRY, aftredend
plaatsvervangend lid;
- Raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en
arbeidsomstandigheden: benoeming van de heer Gonzalo GIMÉNEZ COLOMA,
plaatsvervangend lid voor Spanje, ter vervanging van de heer Joaquin
MARTÍNEZ SOLER, aftredend plaatsvervangend lid;
- Raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en
arbeidsomstandigheden: benoeming van de heer Paul CULLEN, Iers lid, ter
vervanging van mevrouw Anne COLEMAN-DUNNE, aftredend Iers lid;
- Ontwerp-besluit van de Raad betreffende de ondertekening van het statuut van
het Internationaal Agentschap voor hernieuwbare energie (IRENA) door de
Europese Gemeenschap;
- Voorstel voor een verordening van de Commissie tot wijziging van Verordening
(EG) nr. 300/2008 van het Europees Parlement en de Raad wat specificaties
voor nationale kwaliteitscontroleprogramma's op het gebied van beveiliging van
de burgerluchtvaart betreft;
Pagina 9 van 10
- Ontwerp-verordening van de Commissie tot vaststelling van criteria waaraan Directie Internationale Zaken
lidstaten moeten voldoen om te mogen afwijken van de gemeenschappelijke
basisnormen inzake beveiliging van de burgerluchtvaart en om alternatieve
beveiligingsmaatregelen te mogen vaststellen; Datum
29 oktober 2009
- Voorstel voor een verordening van de Raad houdende de totstandbrenging van
Onze referentie
een gemeenschappelijke regeling voor de uitvoer (gecodificeerde versie); 69809
- Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de gemeenschappelijke
fiscale regeling voor fusies, splitsingen, gedeeltelijke splitsingen, inbreng van
activa en aandelenruil met betrekking tot vennootschappen uit verschillende
lidstaten en voor de verplaatsing van de statutaire zetel van een SE of een SCE
van een lidstaat naar een andere lidstaat (gecodificeerde versie);
- Voorstel voor een richtlijn van de Raad houdende bepaling van de werkings-
sfeer van artikel 143, onder b) en c), van Richtlijn 2006/112/EG met betrekking
tot de vrijstelling van de belasting over de toegevoegde waarde voor de
definitieve invoer van bepaalde goederen (gecodificeerde versie);
- Speciaal verslag nr. 7/2009 betreffende het beheer van de ontwikkelings- en
valideringsfase van het Galileo-programma, vergezeld van de antwoorden van
de Commissie;
- Voorstel voor kredietoverschrijving nr. V/08/AB/09 binnen afdeling V -
Rekenkamer - van de algemene begroting voor het begrotingsjaar 2009
(NVU);
- Voorstel voor kredietoverschrijving nr. DEC33/2009 binnen afdeling III -
Commissie - van de algemene begroting voor 2009 (NVU)
- Goedkeuring van de ontwerp-oefeningspecificaties (EXSPEC) voor MILEX 09;
- Operatieplan (OPLAN) voor de politiemissie van de EU in het kader van de
hervorming van de veiligheidssector (SSR) en haar interface met justitie in de
Democratische Republiek Congo (EUPOL RD Congo);
- Vaststelling van het standpunt van de Europese Unie voor de tiende
vergadering van het Samenwerkingscomité EU-Republiek Moldavië (Chisinau,
23 oktober 2009) (officieuze vertaling);
- Ontwerp van gemeenschappelijk optreden van de Raad houdende intrekking
van Gemeenschappelijk Optreden 2007/677/GBVB inzake de militaire operatie
van de Europese Unie in de Republiek Tsjaad en de Centraal-Afrikaanse
Republiek;
- Besluit van de Raad en de Commissie betreffende de sluiting van het protocol
bij de overeenkomst inzake partnerschap en samenwerking tussen de Europese
Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en de Republiek Azerbeidzjan,
anderzijds, om rekening te houden met de toetreding van de Republiek
Bulgarije en Roemenië tot de Europese Unie;
- Gemeenschappelijk Optreden van de Raad tot wijziging van Gemeenschappelijk
Optreden 2007/405/GBVB inzake de politiemissie van de Europese Unie op het
gebied van de hervorming van de veiligheidssector en haar interface met
justitie in de Democratische Republiek Congo (EUPOL RD Congo);
- Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG)
nr. 661/2008 tot instelling van een definitief anti-dumpingrecht op de invoer
van ammoniumnitraat van oorsprong uit Rusland;
- Equatoriaal-Guinea: bekrachtiging van de herziene Overeenkomst van Cotonou;
- Zuid-Afrika: bekrachtiging van de herziene Overeenkomst van Cotonou.
Pagina 10 van 10
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit