Consumentenautoriteit beboet KPN

29/10/2009 10:36

Consumentenautoriteit

PERSBERICHT

29 oktober 2009

2009-18

De Consumentenautoriteit heeft KPN een boete opgelegd van EUR 9.500,= voor het niet correct informeren van consumenten over hun rechten. In de bevestigingsbrief die een aantal van de nieuwe abonnees van KPN ontving stond de bedenktijd niet correct vermeld. Na het afsluiten van een overeenkomst via verkoop op afstand - per telefoon of internet - heeft de consument recht op een bedenktijd van zeven werkdagen na ontvangst van de bijbehorende schriftelijke informatie. In de bevestigingsbrief die KPN aan nieuwe abonnees stuurde, stond een bedenktijd vermeld van zeven werkdagen na dagtekening van de brief.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Bij koop op afstand is de bedenktijd van groot belang voor de consument. Op basis van de ontvangen informatie kan hij zich een volledig beeld vormen van de dienst en de verplichtingen die daaruit voorvloeien. Het inperken van de bedenktijd is het inperken van consumentenrechten."

Achtergrond

Deze zaak is bij de Consumentenautoriteit onder de aandacht gebracht door Tele2, Atlantic Telecom en Pretium Telecom. Zij verzochten de Consumentenautoriteit tegen KPN op te treden omdat KPN volgens hen een aantal overtredingen van het consumentenrecht zou plegen. Uiteindelijk is na onderzoek gebleken dat op het punt van de vermelding van de bedenktijd er inderdaad sprake was van een overtreding die de belangen van consumenten kan schaden. KPN heeft inmiddels de overtreding erkend en beëindigd. Voor het overige heeft de Consumentenautoriteit geen overtredingen door KPN geconstateerd.

KPN kan bezwaar en beroep aantekenen tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.





http://www.consumentenautoriteit.nl