Persbericht
EMBARGO tot 28 oktober 0.01 uur Zeist, 26 oktober 2009
Europees onderzoek van het Wereld Natuur Fonds:
Meeste Nederlandse bedrijven laten duurzame palmolie links liggen
Veel Europese grootverbruikers van palmolie - zoals supermarktconncerns en levensmiddelen- producenten - laten verantwoord geproduceeerde palmolie links liggen. Nederlandse bedrijven vormen daarop geen uitzondering. Dit terwijl duurzame palmolie -waarvoor bijvoorbeeld geen waardevol oerwoud wordt gekapt- volop verkrijgbaar is. Dat blijkt uit de eerste Palm Oil Buyers' Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF); een ranglijst die duurzaamheidsambities van Europese grootverbruikers van palmolie vergelijkt.
De ranglijst (voor de volledige ranglijst: zie bijlage PO Buyers' Scorecard) vergelijkt 59 prominente bedrijven uit acht Europese landen die palmolie inkopen en gebruiken. Het onderzoek kijkt naar beleid op en inkoop van duurzame palmolie. Op het overzicht staan bekende namen zoals Marks & Spencer, Danone, The Body Shop, Ikea, Nestle, Ahold en L'Oreal. Uit het onderzoek blijkt dat het Britse supermarktconcern Sainsbury momenteel de meeste moeite doet om zijn palmoliegebruik te verduurzamen. In totaal zijn zeven Nederlandse bedrijven onderzocht. De Brits/Nederlandse producent van verzorgingsproducten en levenmiddelen, Unilever, scoort een gedeelde 4e plaats, gevolgd door supermarktconcern Ahold op een gedeelde 17e plaats.
''Wij zijn uiteraard blij dat een aantal bedrijven in actie komt. Zij vervullen een voorbeeldrol binnen hun branche. Maar over de hele linie blijkt dat àlle bedrijven nog veel werk moeten verzetten voor de palmolieketen zo is ingericht dat er geen waardevolle natuur meer voor sneuvelt,'' zegt Johan van de Gronden, directeur van het WNF.
Sinds vorig jaar november is verantwoord geproduceerde palmolie verkrijgbaar in Europa. Maar de vraag blijft ver achter bij het aanbod. Tot op heden werd 1,3 miljoen ton verantwoorde palmolie geproduceerd. Dat staat gelijk aan eenderde van de jaarlijkse vraag in Europa. Tot op heden werd echter maar 15 procent van deze palmolie verkocht. Na de palmolieproducenten is het nu tijd dat ook de palmoliegebruikers hun verantwoordelijkheid nemen, vindt het WNF.
Cosmetica
Palmolie is te vinden in 50% van de producten die te koop zijn in de supermarkt; zoals margarine, chocolade, frituurolie en cosmetica. De olie komt vooral uit Zuid-Oost Azië. De productie gaat gepaard met grootschalige ontbossing, het uitsterven van plant- en diersoorten, sociale problemen en klimaatverandering. Het oppervlak aan oliepalmplantages in Maleisië en Indonesië beslaat inmiddels acht miljoen hectare. Dit is een gebied twee keer zo groot als Nederland.
Het WNF heeft, met producenten en afnemers, de RSPO heeft opgericht: de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie. Voor palmolie die onder de voorwaarden van de RSPO is geproduceerd, mag géén waardevol bos gekapt worden. Met de lokale bevolking zijn afspraken gemaakt over het grondgebruik. Ook verdienen de werknemers een fatsoenlijk salaris en is kinderarbeid verboden. Publicatie van de Palm Oil Buyers' Scorecard door WNF is de opmaat naar de 7e bijeenkomst van de RSPO die van 2-4 november wordt gehouden in het Maleisische Kuala Lumpur.
Het onderzoek voor de Palm Oil Buyers' Scorecard wordt ieder twee jaar herhaald.
---
Wereld Natuur Fonds Nederland
Wereld Natuur Fonds Nederland