Ingezonden persbericht
Persbericht
28 oktober, 2009
Eén op drie bedrijven beschouwt zakelijke software als belemmering voor nieuwe business mogelijkheden
~ Lange implementatietijd en hoge kosten zorgen voor terughoudendheid ~
33 procent van de logistieke bedrijven beschouwt hun huidige zakelijke software als barrière om in te springen op nieuwe mogelijkheden in de markt. De belangrijkste redenen die hiervoor worden aangegeven zijn de benodigde doorlooptijd voor (her)implementatie (79%) en de hoge kosten (53%). Dit blijkt uit onderzoek van Kewill, leverancier van oplossingen die wereldwijde handel en logistieke dienstverlening vereenvoudigen, dat zij hebben uitgevoerd in samenwerking met Transport Intelligence.
Transporteurs en logistieke diensverleners vinden dat het Transport Management Systeem (TMS) en Warehouse Management Systeem (WMS) voldoende inzicht bieden in de operationele kosten. Ondanks deze uitkomst is het opmerkelijk dat 33 procent van de respondenten hun huidige zakelijke software als een obstakel ziet wanneer zij nieuwe uitdagingen aangaan of software willen implementeren.
Eerder bleek al dat er een trend te zien is dat niet langer de supply chain centraal staat, maar organisaties steeds meer intern gericht zijn als losse schakels. Elke schakel houdt zich vooral bezig met het optimaliseren van de eigen schakel. Echter, bedrijven die wel overgaan tot de aanschaf van nieuwe software vinden de integratie met de bestaande interne systemen het belangrijkste criterium (78%). Andere doorslaggevende criteria zijn een accurate en snelle dienstverlening (70%), breed aanbod van de leverancier (65%) en de interface met systemen van klanten (58%). De merknaam wordt als minst belangrijk gekenmerkt (14%).
"Het is voor organisaties belangrijk om zo strategisch en concurrerend mogelijk te opereren", zegt Dirk Donkers, marketing manager bij Kewill. "De juiste software kan daar in grote mate aan bijdragen. Echter, uit dit onderzoek blijkt dat het juist ook een remmende werking kan hebben voor logistieke bedrijven die in willen springen op nieuwe ontwikkelingen. Dit is een opmerkelijke uitkomst."
(296 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE