Nederlandse Spoorwegen


28 oktober 2009

NS lanceert Try Out Festival op Leiden Centraal


4 dagen theater, muziek, film, literatuur en experiences Opening nieuwe winkels op het station van de toekomst Parfumerie MOOI bijt spits af met beautytrein

Op 28 oktober is het zo ver: treinreizigers en bezoekers kunnen heel wat gaan beleven tijdens het NS Try Out Festival op Leiden Centraal. Voor het eerst in Nederland is er op het station gedurende 4 dagen ruimte voor theater, muziek, film, literatuur en experiences. Het festival is gratis en voor iedereen toegankelijk. Tijdens dit festival staat alles in het teken van Try Out: de eerste keer, een unieke locatie zelf proberen én doen. Ook een Try Out zijn de nieuwe winkels die geclusterd per assortiment een plek hebben gekregen op het station van de toekomst. Deze zogenaamde de nieuwe werelden bieden de treinreiziger een overzichtelijk en gevarieerd aanbod op het station. Alle reden dus om als treinreiziger op Leiden een treintje later te pakken. Theater en Muziek
Onder leiding van artistiek leider Lode van Piggelen van IJ producties zijn diverse theatervoorstellingen te zien. Zo speelt Keerpunt verschillende scenes op het perron, maar dan achteruit en laat Stukafest try outs zien in wachthokjes op de perrons. Op een groot scherm in de stationshal is de try out te volgen van de theaterbewerking van Oeroeg. Dit wordt gespeeld door Willem Nijholt in de BplusC locatie Volkshuis in Leiden. Daarnaast zijn er diverse muziekoptredens, van rap tot een stille fanfare, met als klap op de vuurpijl Moke en de 3JS op zaterdag. Tijdens het gehele festival is 3FM aanwezig met Serious Talent. Beginnende artiesten en bands krijgen hier de kans om ontdekt te worden.

Film en Literatuur
Ook liefhebbers van film en literatuur kunnen hun hart ophalen. In samenwerking met het Leids Film Festival worden diverse sneak previews en nachtfilms gedraaid. In de nieuwe AKO leesruimte dragen schrijvers als Maarten 't Hart en Thomas Ross voor uit eigen werk, en voor wie zijn eigen talent een kans wil geven is er de masterclass "hoe schrijf ik een bestseller".

Experiences
Bij het Try Out Festival gaat het vooral om proberen en ervaren, vandaar dat er ook diverse "Experiences" zijn. Ervaar het verkwikkende ontbijt op het ochtendstation of speel met je vrienden de commercial van de Walk in Fridge na. Raad welke bekende Nederlander live vanuit de trein een column schrijft of laten je "matchen" met andere treinreizigers door theaterman Art-Jan de Vries.

Het volledige festivalprogramma is te vinden op www.nstryoutfestival.nl

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358





Datum 5 oktober 2009
Pagina 2/3

Nieuwe Werelden
Op Leiden Centraal maak je kennis met het station van de toekomst. Met het openen van de nieuwe werelden `beauty & health' (met ETOS en, een primeur op een station, Parfumerie Mooi) en `media & events' (met AKO en Free Recordshop) biedt NS reizigers op een overzichtelijke en prettige manier een divers en uitgebreid aanbod. NS streeft ernaar de gehele reis, van deur tot deur, makkelijker en aangenamer te maken door op een slimme manier wonen, leren, werken, recreëren, winkelen én reizen bij elkaar te brengen. Ook na het Try Out Festival heeft de reiziger alle reden om een trein later te pakken.

Beauty trein
Parfumerie MOOI opent tijdens het festival, in de health en beauty-wereld op het station haar deuren. Mooi zal ook in de stationswinkel beautyschools gaan verzorgen. De eerste Try Out van de beautyschool zal plaatsvinden tijdens het festival in een speciale beautytrein. Klanten kunnen zich al rijdend, in een eerste klas coupé, laten opmaken en verzorgen. Zo gaat iedereen mooi op reis.

Achtergrond
NS staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk. De komende jaren verrijzen bijzondere stations, verbouwd of gebouwd, die niet alleen een plek zijn van aankomst en vertrek, maar ook van verblijf en vermaak. Klaar om nieuwe reizigers en bezoekers te inspireren, als meeting point of als toegangspoort tot de stad en tot de rest van Nederland. Station Leiden Centraal is het proefstation waar samen NS en ProRail hard wordt gewerkt aan het station van de toekomst. In deze visie introduceert NS dit bijzondere initiatief: het NS Try Out Festival. NS heeft Leiden Centraal gekozen als het eerste station waar het NS Try Out Festival zal plaatsvinden. Leiden Centraal is de poort naar de stad Leiden. Het festival wordt in nauwe samenwerking met de stad georganiseerd. NS brengt daarmee het culturele en maatschappelijke leven naar het station. De bedoeling is om met dit festival uit te laten groeien tot een landelijk evenement, dat de komende jaren op meerdere stations zal plaatsvinden.