Gemeente Someren
Wetswijziging alfahulpen
Per 1 januari 2010 verandert er door een wetswijziging het een en
ander voor mensen die nu hulp bij het huishouden krijgen van een
alfahulp.
Op woensdag 14 oktober jl. heeft voorlichting plaatsgevonden over de
wetswijziging met betrekking tot alfahulpen. Er is met name aandacht
besteed aan wat deze wijziging betekent voor mensen die nu hulp bij
het huishouden krijgen door een alfahulp. Belangrijk is dat cliënten
vóór 1 november aan het Lokaal Loket doorgeven wat zij willen vanaf 1
januari 2010.
Er zijn een paar mogelijkheden:
Cliënt maakt het niet uit wie de hulp komt leveren, als het maar goed
gebeurt en, vanaf januari, bij voorkeur steeds door dezelfde persoon
* de cliënt krijgt Zorg in Natura (Zin) en het lokaal loket zorgt
dat er contact wordt gelegd tussen de leverancier en de cliënt.
(hokje 1 van het keuzeformulier)
Cliënt wil de huidige alfahulp graag houden
* als de alfahulp in dienst wil gaan bij een gegunde aanbieder, dan
krijgt de cliënt Zorg in Natura (Zin) en kan dezelfde hulp houden
* als de alfahulp niet in dienst wil gaan of alleen bij een niet
gegunde aanbieder, dan krijgt de cliënt een Persoonsgebonden
budget (Pgb) waarmee dezelfde alfahulp betaald kan blijven worden.
Hier moet u kiezen voor hokje 2 van het keuzeformulier maar dan
moet de alfahulp of de cliënt ook aan het loket doorgeven of het
via Zin (dus dienstverband) gaat of via een Pgb (dus zelfstandig).
Cliënt wil de hulp wel houden, maar de alfahulp wil stoppen met werken
* cliënt kan dan kiezen voor Zin waarbij er wel een nieuwe hulp
komt, maar waar wel geprobeerd wordt om weer een vaste relatie aan
te gaan. (hokje 1 van het keuzeformulier)
* cliënt kan ook kiezen voor een Pgb en daarmee zelf een familielid
of bekende inhuren om de hulp te leveren (hokje 3 van het
keuzeformulier).
Het grote verschil tussen Zin en een Pgb is het gemak; bij Zin hoeft
de cliënt zelf niets te regelen. Als de koppeling tussen de nieuwe
hulp en cliënt is gelegd (of de huidige alfahulp gaat via een
dienstverband dezelfde hulp leveren) wordt alle administratie,
vervanging bij vakantie en ziekte etc. geregeld door de leverancier
(de werkgever van de hulp). Bij een Pgb moet de cliënt dat allemaal
zelf regelen of laten regelen.
Wat niet verandert is de eigen bijdrage die via het CAK wordt geïnd.
Dit loopt na 1 januari gewoon door op dezelfde manier.
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2009
---