Uw brief
Datum 28 oktober 2009 2009Z17169
Betreft Kamervragen
Correspondentie uitsluitend
richten aan het retouradres
met vermelding van de datum
en het kenmerk van deze
brief.
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mede namens de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Van Dijken (PvdA)
over de toename van administratieve lasten in de gehandicaptenzorg
(2009Z17169).
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Dijken over de toename van
administratieve lasten in de gehandicaptenzorg.
(2009Z17169)
Vraag 1
Kent u het artikel "Invalidenzorg is te bureaucratisch"1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe komt het dat uw brief van 2 september jl. 2 waarin u rapporteert over een
daling van 32% met betrekking tot de administratieve lasten in de
gehandicaptenzorg niet overeenkomt met het beeld dat de Vereniging
Gehandicaptenzorg (VGN) schetst, namelijk dat door ondoorzichtige complexe
regelgeving de bureaucratie in de gehandicaptenzorg toeneemt, en dat het ten
koste gaat van directe zorg?
Antwoord 2
In de brief die de Minister en ik naar de Tweede Kamer hebben gezonden, hebben
wij melding gemaakt van de voortgang van de aanpak van administratieve lasten
binnen het VWS domein. Het in de brief opgenomen percentage is de huidige
stand van zaken en heeft betrekking op het gehele domein waarbinnen het
departement opereert. Er is daarbij sprake van een netto-resultaat, dat is
opgebouwd uit het saldo van een aantal reducties, maar ook een aantal
verzwaringen.
In voornoemde brief staan maatregelen en ontwikkelingen opgenomen die er voor
moeten zorgen dat administratieve lasten tot een minimum beperkt blijven dan
wel de kwaliteit van de dienstverlening vergroten. Zo wordt verder gewerkt aan de
vereenvoudiging van verantwoording, verbetering van informatievoorziening en
vereenvoudiging van indicatieprocessen.
Om de directe zorg te behouden stimuleert VWS naast bovengenoemde
maatregelen om de regeldruk te verminderen ook het gebruik van ICT- innovaties
in de zorg. ICT is namelijk een belangrijk instrument om te bereiken dat de
administratieve belasting van de cliënten, instellingen en professionals wordt
verminderd.
Ondanks deze maatregelen kan het zijn dat er op onderdelen van ons domein
blijkbaar ook in de gehandicaptenzorg - een andere beleving is van de uitwerking
van deze maatregelen. Ik zal uitzoeken waar dit signaal op gebaseerd is en in
hoeverre onze maatregelen tot een vermindering van administratieve lasten in de
gehandicaptenzorg zullen leiden. Ik neem daarbij ook mee het gegeven dat
administratieve lasten niet alleen door de overheid, maar ook door instellingen en
zorgverzekeraars kunnen worden veroorzaakt. Daarom hebben de Minister en ik
hen in dezelfde brief ook opgeroepen op dit terrein actief te zijn.
Vraag 3
Denkt u aan de hand van de praktijkvoorbeelden die de VGN geeft, dat door
ondoorzichtige, complexe regelgeving de bureaucratie in de gehandicaptenzorg
toeneemt en dat dit ten koste gaat van directe zorg?
1 Spits, 23 september 2009
2 Kamerstuk 29 515, nr. 295
Antwoord 3
Ik begrijp dat de VGN de administratieve lasten in de gehandicaptensector als
hoog ervaart. Zoals gezegd wil ik dit voorzover dit voortkomt uit overheidsbeleid
beperken. Ik wil voorkomen dat deze uitvoeringslasten ten koste gaat van de directe
zorg. Daarom draag ik mijn steentje bij om de uitvoering eenvoudiger te maken.
Zoals bij vraag 2 aangegeven, heb ik echter niet op alles directe invloed.
Ik loop enkele concrete initiatieven langs.
AWBZ-brede zorgregistratie
Op basis van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) wisselen de ketenpartners in
de AWBZ (ongeveer 70 CIZ-kantoren, 32 zorgkantoren, ongeveer 3.000
zorgaanbieders en het CAK) elektronisch gegevens uit. Op cliëntniveau wel te
verstaan. Deze gegevens zijn nodig voor het indiceren, het toewijzen, het leveren
van zorg en het wachtlijstbeheer. In nauwe samenwerking met de
brancheverenigingen werkt VWS gestaag aan het verbeteren van de afspraken in
het kader van de AZR. Dat gebeurt op landelijk niveau. Het implementeren van de
berichtenstandaarden en het toepassen van de bedrijfsregels is een
verantwoordelijkheid van de ketenpartners zelf. Goed toepassen van de AZR
levert minder administratieve lasten op.
Wat het declareren van intramurale zorg betreft, is er een inhoudelijke relatie met
de AZR. Kerngedachte is dat de zorgaanbieders bepaalde gegevens, die zij via de
AZR hebben ontvangen (indicatiebesluit, zorgtoewijzing) in de
bedrijfsadministratie opslaan. Deze gegevens kunnen zorgaanbieders
hergebruiken voor het vullen van het declaratiebericht. De zorgaanbieders hoeven
in essentie alleen de gerealiseerde zorg en het bijhorende tarief toe te voegen.
Zorgaanbieders, die een `moderne' bedrijfsadministratie voeren, hebben weinig
moeite dit principe toe te passen en ervaren minder administratieve lasten. De
zorgbranches zijn intensief betrokken bij het project AZR en het project
declareren. Dankzij hun inzet liggen er thans twee gedegen plannen van aanpak.
Indicatiestelling AWBZ-zorg
Het beleid ten aanzien van de indicatiestelling voor AWBZ-zorg is er op gericht om
uit te gaan van vertrouwen in de zorgprofessional en de zorgaanbieder en van
daaruit overbodige bureaucratie in het proces van de indicatiestelling AWBZ te
schrappen en de dienstverlening aan individuele cliënten te verbeteren. Ik heb de
Tweede Kamer hierover eerder geïnformeerd.3
Zorgaanbieders en zorgprofessionals krijgen een actieve rol bij de indicatiestelling
voor AWBZ-zorg. Zij kennen niet alleen de patiënt, maar hebben ook hun
(medische) gegevens. Door van die aanwezig kennis actief gebruik te maken via
"slimme" automatiseringssystemen, de digitale aanmeldfunctionaliteit van het
CIZ, kunnen zorgaanbieders en -professionals indicatieadviezen afgeven voor de
eenvoudige cliëntsituaties, die door het CIZ kunnen worden omgezet in een
indicatiebesluit. In 2008 maakten bijna 1.300 instellingen daarvan gebruik met
150.000 indicatieadviezen als resultaat. De belangstelling hiervoor neemt sterk
3 Brieven van 29 mei 2007 (TK 2006-2007, 30800 XVI, nr. 145), 12
oktober 2007 (TK 2007-2008, 26631, nr. 227) 7 juli 2008 (TK 2007-
2008k, 26631/30597, nr. 268) en laatstelijk 2 september 2009.)
toe onder zorgaanbieders en -professionals. Voor 2009 wordt gerekend met
gemiddeld circa 32.000 indicatieadviezen per maand. Aanvragen kunnen zo veel
sneller afgehandeld worden, mensen weten eerder waar ze aan toe zijn, kunnen
sneller in zorg worden genomen en overbodige bureaucratie wordt teniet gedaan.
Vraag 4
Wat is uw mening ten aanzien van het standpunt dat de VGN hierover heeft,
namelijk dat een fundamentele herbezinning van de administratieve eisen in de
gehandicaptenzorg nodig is?
Antwoord 4
Ik nodig de VGN uit om met voorstellen te komen. Ik vind het wenselijk dat - voor
zover het onnodige administratieve handelingen betreft - cliënten,
zorgprofessionals en instellingen daarvan verschoond blijven. Laten we echter niet
vergeten dat voor goede zorg regels, protocollen en registratie noodzakelijk zijn
om de rechtszekerheid van zowel de cliënt als van de professional te waarborgen.
Het is onvermijdelijk dat we daardoor ook met administratieve lasten te maken
krijgen. Registratie, formulieren invullen, rapportage, kortom administratieve
handelingen zullen nodig blijven. Voor de bedrijfsvoering, een goede zorgverlening
en de continuïteit van de zorg is een verantwoorde registratie van belang. We
willen bovendien weten of de bestaande regels goed worden toegepast en dat
terecht een beroep wordt gedaan op de collectieve voorzieningen. Ik wijs er
bijvoorbeeld op dat de Tweede Kamer in het geval van U en Zo, Cordaan of
Aveleyn juist gevraagd werd om meer regels en toezicht om misstanden te
voorkomen.
Retouradres Postbus 20350 2500 EJ Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer Bezoekadres:
Parnassusplein 5
der Staten-Generaal 2511 VX DEN HAAG
Postbus 20018 T 070 340 79 11
2500 EA DEN HAAG F 070 340 78 34
www.minvws.nl
Ons kenmerk
DLZ-K-U-2959443
1
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport