Datum Onderwerp Bijlage(n)
15 oktober 2009 Zienswijze Reggefiber - OGA - GNA
Geachte heer Hesseling,
Op 23 maart 2009 heeft de Raad van Bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (hierna: de
NMa) een melding ontvangen van een voorgenomen concentratie, waarin is meegedeeld dat
Reggefiber Group B.V. (hierna: Reggefiber) en het Ontwikkelingsbedrijf van de Gemeente Amsterdam
(hierna: OGA) voornemens zijn gezamenlijke zeggenschap te verkrijgen, over de bestaande
onderneming Glasvezelnet Amsterdam C.V. (hierna: GNA). GNA heeft tot doel de aanleg en exploitatie
van glasvezelaansluitnetwerken ten behoeve van consumenten in voornamelijk door natuurlijke
personen bewoonde gebieden (hierna: Fiber to the Home,of FttH) in de gemeente Amsterdam.
Op 25 maart 2009 heeft het college van de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit
(hierna: het college) een verzoek ontvangen van de NMa om een zienswijze te geven omtrent deze
voorgenomen concentratie. Op 11 augustus 2009 heeft het college deze zienswijze gegeven. Daarna
heeft de NMa geconstateerd dat de huidige exploitatieovereenkomst tussen GNA en BBned ertoe leidt
dat de handhaafbaarheid van de Voorwaarden niet gegarandeerd is voor een bepaalde regio in de
Gemeente Amsterdam.1 Op grond van deze informatie heeft de NMa zijn beoordeling aangepast. Per
brief van 21 september heeft de NMa het college vervolgens verzocht om zijn zienswijze van 11
augustus 2009 in te trekken en een nieuwe zienswijze in te dienen. Het college trekt bij deze zijn
zienswijze van 11 augustus 2009 in en zal hierna zijn nieuwe zienswijze omtrent deze voorgenomen
concentratie geven.
1 Dit gebied omvat de stadsdelen Zeeburg (exclusief IJburg en Zeeburger eiland), Osdorp (zuidelijk deel) en twee in stadsdeel
Oost-Watergraafsmeer (Dapperbuurt en Oosterparktbuurt zuid) in Amsterdam.
De NMa beschrijft dat GNA net als Reggefiber actief is op het gebied van de aanleg en exploitatie van
FttH in Nederland. Om deze reden sluit de NMa in het besluit in zaak 6651 / Reggefiber - OGA - GNA
zoveel mogelijk aan bij het besluit van 19 december 2008 in zaak 6397 / KPN - Reggefiber, waarin de
NMa besloten heeft dat onder voorwaarden geen vergunning voor de concentratie vereist is. Deze
voorwaarden sluiten nauw aan bij de opgelegde verplichtingen in het door het college op 19 december
2008 gepubliceerde besluit Ontbundelde toegang op wholesale niveau.2
Door middel van het besluit van 28 juli 2009 in zaak 6397 / KPN - Reggefiber (hierna: het
Wijzigingsbesluit), zijn de voorwaarden in het besluit van 19 december 2008 aangevuld. In het
Wijzigingsbesluit is onder andere bepaald dat indien Reggefiber of een van haar
groepsmaatschappijen gezamenlijke zeggenschap verkrijgt in ondernemingen die zich (zullen gaan)
bezighouden met de exploitatie van FttH, zij dient te bewerkstelligen dat ook ten aanzien van die
glasvezelnetwerken Reggefiber of een van haar groepsmaatschappijen ODF-toegang verleent, zodat
de voorwaarden en de aanvullende voorwaarden onverkort van toepassing zijn. Het college heeft, per
brief van 24 juli 2009, de conclusies die de NMa in het Wijzigingsbesluit trekt onderschreven.3
Gelet op het feit dat Reggefiber gezamenlijke zeggenschap verkrijgt in GNA, zijn de aan het besluit
van 19 december 2008 in zaak 6397 / KPN - Reggefiber verbonden voorwaarden onverkort van
toepassing. Voor een beperkt aantal aansluitingen in de Gemeente Amsterdam is GNA gebonden aan
een oud contract met BBned. De NMa heeft geconstateerd dat voor deze aansluitingen de
handhaafbaarheid van de voorwaarden niet is gegarandeerd, en dat daardoor mogelijk
mededingingsproblemen kunnen optreden. Het college constateert dat de remedies die op 18
september 2009 door partijen bij de NMa zijn ingediend passend zijn om deze mogelijke
mededingingsproblemen die optreden als gevolg van deze concentratie weg te nemen.
Het college herhaalt, in lijn met zijn zienswijze in zaak 6397 / KPN - Reggefiber4, dat de NMa
ingediende verzoeken tot handhaving van de voorwaarden zal doorverwijzen naar het college, in de
situatie waarin het college bij of krachtens hoofdstuk 6A van de Telecommunicatiewet bevoegd is tot
handhaving van verplichtingen en waarin sprake is van een samenloop van bevoegdheden tussen het
college en de NMa in de zin van het overeengekomen samenwerkingsprotocol5. Het college zal deze
verzoeken beoordelen op grond van zijn bevoegdheden bij of krachtens de Telecommunicatiewet.
2 Besluit Ontbundelde toegang op wholesale niveau, 19 december 2008, kenmerk: OPTA/AM/2008/202719.
3 Zienswijze wijzigingsbesluit KPN - Reggefiber, 24 juli 2009, kenmerk: OPTA/AM/2009/201842.
4 Zienswijze KPN - Reggefiber, 18 december 2008, kenmerk: OPTA/AM/2008/202923.
5 Samenwerkingsprotocol OPTA - NMa, 24 juni 2004.
2
Conclusie
Het college onderschrijft de conclusie van de NMa dat er, gelet op het Wijzigingsbesluit en de aan het
besluit van 19 december 2008 in zaak 6397 / KPN - Reggefiber verbonden voorwaarden en de
Voorwaarden verbonden aan onderhavige concentratie, geen reden is om aan te nemen dat de
concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op een
significante wijze zou kunnen belemmeren, met name als het resultaat van het in het leven roepen of
het versterken van een economische machtspositie.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
Plv. afdelingshoofd afdeling Markten
mw. drs. C.M.I. Cramer
3
Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa
Directie Mededinging
De heer Dr. D.E. Hesseling
Postbus 16326
2500 BH 'S-GRAVENHAGE
2500BH16326
Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer
drs. C.J. Muselaers OPTA/AM/2009/202808 6651/84.B778 (070) 315 35 92