Design als middel voor bedrijfssucces.
27/10/2009 22:45
Roel Communicatie en Designmanagement
Op 22 oktober werden tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de Design
Management Europe (DME) Awards uitgereikt. Designmanager Roel Stavorinus
was met maar liefst drie totaal verschillende projecten genomineerd. Hij
ontving drie eervolle vermeldingen en won de eerste prijs in de bijzondere
categorie 'Duurzaamheid' voor het project Cityroofs.
De DME Award is niet zomaar een nieuwe designprijs. Het is een zakelijke prijs die uitgereikt wordt aan organisaties die demonstreren dat design een belangrijke rol heeft in de strategie, het management en de processen van het bedrijf. Het doel is steeds de inzet van design voor bedrijfssucces.
Design is van groot belang, vindt Roel Stavorinus. Onderzoek laat zien dat organisaties die structureel aandacht besteden aan hun merk(en) en aan design beter scoren als het gaat om groei en winstgevendheid. De drie genomineerde projecten illustreren dat op overtuigende wijze. In alle drie de gevallen heeft de inzet van design geleid tot meer effectiviteit van de organisatie en in alle drie de gevallen heeft design gezorgd voor meer efficiency.
Provincie Noord-Holland (genomineerd in de categorie 'overheid en non-profit'), Cityroofs (genomineerd in de categorie 'nieuwe merken') en Sportcentrum Kees (genomineerd in de categorie 'micro-organisaties') zijn drie totaal verschillende organisaties. Het bewijs dat elke organisatie kan profiteren van design.
Provincie Noord-Holland - eervolle vermelding
Provincie Noord-Holland heeft sinds 1 januari 2009 een nieuwe huisstijl. De oude huisstijl was gedateerd en verwaterd. Het college van Gedeputeerde Staten wilde een huisstijl ontwikkelen die aansloot bij de ambities en de professionaliteit van de organisatie. Dat is goed gelukt. De nieuwe huisstijl is van deze tijd, wordt gedragen door het politiek bestuur én de ambtelijke organisatie en geeft de organisatie een herkenbaar en consistent gezicht.
De nieuwe identiteit van de Provincie Noord-Holland was het begin van meer efficiency. Het nieuwe design betekende een enorme kostenbesparing. Zo wordt drukwerk sinds de invoering van de nieuwe huisstijl efficiënter want slimmer ingekocht. Door de nieuwe belettering van het wagenpark bleek de inruilwaarde van de leaseauto's hoger. De keuze van de huisstijlletter heeft geleid tot een besparing op papier en advertentiekosten.
Cityroofs - eervolle vermelding + DME Award 2009 voor duurzaamheid
Zoontjens beton heeft een visie over daken. De stelling is: het platte dak in de stad biedt ruimte voor de toekomst. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het dak biedt. De stad kan aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker en duurzamer. Daken kunnen een substantiële bijdrage leveren aan de terugdringing van CO2-uitstoot, energiebesparing en het verwerken van water. Zoontjens beton begreep dat voor die visie een nieuw merk nodig was en heeft het merk Cityroofs in de markt gezet. Design speelde een belangrijke rol bij het overtuigend in de markt zetten van het internationale merk. Het designproces heeft geleid tot zorgvuldige stappen waarbij partijen zoals mogelijke klanten, leveranciers en medewerkers betrokken waren.
Cityroofs is onlangs ook genomineerd voor de Beste Opdrachtgever Award.
Sportcentrum Kees - eervolle vermelding
Ook een kleine regionale ondernemer kan profiteren van de inzet van design. Een sportcentrum in Bilthoven werd eind 2008 overgenomen door een nieuwe eigenaar. Die voelde aan dat het tijd was voor een nieuwe stap. De naam werd gewijzigd van Racketcentrum Kees Boekelaan in Sportcentrum Kees. Het centrum maakt nu gebruik van de stelling 'Kees is goed voor je'. Samen met de ontwerper is een huisstijl ontwikkeld die het sportcentrum in staat stelt om zelf op een eenvoudige manier (communicatie)middelen te maken. De nieuwe stijl werd direct gewaardeerd door de bestaande klanten. Dat leidde niet alleen tot een hernieuwde bedrijfstrots. Het was ook een katalysator bij het ontwikkelen van nieuwe diensten. Sinsdien heeft Kees een kinderopvang, zijn verschillende activiteiten aan het programma toegevoegd en is de horeca uitgebreid en aangepast. In de afgelopen paar maanden zijn huis-aan-huismagazines verspreid. Een relatief grote investering, maar die werd binnen een week terugverdiend. Nieuwe aanmeldingen, een verdubbeling van de horecaomzet, boekingen voor bedrijfs- en kinderfeestjes.
Roel Communicatie en Designmanagement Design was de rode draad in al deze ontwikkelingen. Roel vindt niet voor niets dat design een waardevol instrument kan zijn voor organisaties. Design laat zien wie, hoe en wat een bedrijf is, wat
het doet en hoe het dat doet. Design geeft gevoel aan een bedrijf en aan een product. Een goed design kan helpen processen eenvoudiger te maken maar ook efficiënter. Dan werkt design optimaal.
Credits
Provincie Noord-Holland:
Concept en ontwerp: Edenspiekermann
Uitwerking en implementatie: Funcke, communications and design
Sportcentrum Kees:
Concept en ontwerp: Funcke, communications and design
Cityroofs:
Strategie, concept en ontwerp: Gé Smit, Job Rompa en Roel Stavorinus
http://www.designmanagementeurope.com
http://www.metroel.nl