Consumentenbond
27 oktober 2009
OPTA: nummerinformatiediensten niet duidelijk over kosten
Telecomwaakhond OPTA eist op straffe van een dwangsom of boete dat
consumenten beter worden geïnformeerd over de kosten van
nummerinformatiediensten. 27 van hen hebben een brief ontvangen.
Onderzoek van de OPTA bevestigt dat nummerinformatiediensten
consumenten misleiden door niet te melden dat de hoge kosten ook na
het doorverbinden gewoon doorlopen. De Consumentenbond trok in juli
hierover aan de bel.
Veel nummerinformatiediensten rekenen niet alleen een tarief voor het
opzoeken van een nummer, maar brengen datzelfde hoge tarief ook in
rekening voor het gesprek dat volgt nadat consumenten zijn
doorverbonden. Deze praktijk kan erg onvoordelig uitpakken voor
consumenten, zeker wanneer het opgezochte nummer een gratis
0800-nummer is. In dat geval betalen consumenten 70 of 80 cent per
minuut voor een gratis nummer, alleen omdat ze zijn doorverbonden door
een nummerinformatiedienst. De OPTA constateerde ook dat consumenten
in een aantal gevallen lang moeten wachten, zonder vervolgens iemand
aan de lijn te krijgen.
Zelf bellen
Consumenten kunnen veel geld besparen door zich niet te laten
doorverbinden. De meeste nummerinformatiediensten sturen een gratis
sms met daarin het gezochte nummer. Consumenten kunnen dan beter zelf
het gezochte nummer bellen.
Bericht OPTA: Waarschuwingen voor abonnee-informatiediensten