Gemeente Alkmaar
BESLUITENLIJST
van de vergadering van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2009
Aanwezig:
P.M. Bruinooge, voorzitter
J.C. Meijer
drs. S.H. Binnendijk
W.A.J. van Veen
drs. N.M.C. Alsemgeest
mevr. ir. A. van Dam
drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris
1. Opening en mededelingen
De besluitenlijst van de vergadering van 13 oktober 2009 wordt vastgesteld.
2. Besluiten
09.16150 Formaliseringsbesluit BAG
Bruinooge
Probleemstelling:
Op 1 januari 2009 is de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) in
werking getreden. In deze wet is geregeld dat alle adressen en gebouwgegevens
worden opgenomen in de BAG. Voor het opnemen van gegevens in de BAG is een
brondocument vereist. Van een aantal nummeraanduidingen, openbare ruimten,
panden en verblijfsobjecten is geen brondocument terug te vinden of is het
brondocument niet binnen een redelijke termijn terug te vinden. Deze gegevens
kunnen door middel van een formaliseringbeslissing van het college voorzien worden
van een brondocument, waarna deze gegevens kunnen worden opgenomen in de
BAG.
Besluit:
1. Door het ondertekenen van de vier verklaringen in de bijlage bij deze nota, te
verklaren dat de bijbehorende nummeraanduidingen, openbare ruimten,
panden en verblijfsobjecten in gemeente Alkmaar aanwezig zijn.
2. Dat deze verklaringen uitsluitend dienen als brondocument voor registratie in
de BAG.
09.15481 Beleidsregels Stadionomgevingsverbod voetbalstation AZ
Bruinooge
Probleemstelling:
Ter voorkoming en bestrijding van openbare ordeverstoringen bij voetbalwedstrijden
kan de burgemeester op grond van artikel 2.2.7 van de Algemene plaatselijke
verordening een stadionomgevingsverbod opleggen. Het is wenselijk om het
bestuursrechtelijk stadionomgevingsverbod te koppelen aan een privaat- of
strafrechtelijk stadionverbod omdat het op deze wijze voor supporters die zich
schuldig hebben gemaakt aan ordeverstorend gedrag onmogelijk wordt gemaakt zich
in (o.g.v. het stadionverbod) of rond (o.g.v. het stadionomgevingsverbod) het stadion
op te houden. Daarnaast blijft het mogelijk om, zonder een privaat- of strafrechtelijk
stadionverbod, een stadionomgevingsverbod op te leggen teneinde ordeverstorend
gedrag te voorkomen. Teneinde het instrument van het stadionomgevingsverbod te
kunnen hanteren dienen nadere beleidsregels te worden vastgesteld.
Besluit:
1. De beleidsregels stadionomgevingsverbod vast te stellen, zoals hierna
opgenomen.
2. Aan de beleidsadviseur Openbare Orde en Veiligheid de bevoegdheid te
verlenen om de in artikel 2.2.7 van de Apv aan de burgemeester toegekende
bevoegdheid tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod namens de
burgemeester in mandaat uit te voeren.
3. De inwerkingtreding te bepalen op de dag na bekendmaking in de rubriek
Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad.
09.16643 Het voormalig IJkgebouw in het Victoriepark
Meijer
Probleemstelling:
Nader onderzoek naar de gebruiksmogelijkheden van het voormalig IJkgebouw in het
Victoriepark
Besluit:
Aan de commissie Stedelijk Beheer & Ontwikkeling voor te stellen dat de ontwikkeling
van het voormalig IJkgebouw door middel van een openbare inschrijving in de markt
wordt gezet en aan de commissie een uitspraak te vragen over de te hanteren
randvoorwaarden en kwaliteitscriteria.
09.16542 Algemene regels voor klanten van Outdoorpark
Meijer
Probleemstelling:
Voor het Outdoorpark Hoornse Vaart is het belangrijk om algemene regels voor
bezoekers vast te stellen met betrekking tot gebruik, aansprakelijkheid, etc.
Besluit:
1. bijgevoegde Algemene regels voor klanten van het Outdoorpark Hoornse
Vaart vast te stellen.
2. te bepalen dat deze regels met terugwerkende kracht in werking treden op 1
oktober 2009.
2
09.16583 Kadernota Huisvesting Alkmaarse (brede) basisscholen
Meijer
Probleemstelling:
De huisvesting van het basisonderwijs in Alkmaar is toe aan een grote
vernieuwingsslag. Hiertoe is gezamenlijk met de schoolbesturen een contourenplan
geschreven op basis waarvan in de komende tijd, de uitvoeringplannen per wijk nader
kunnen worden vormgegeven. Dit contourenplan is vastgelegd in bovengenoemde
kadernota.
In de eerste plaats is er een absolute noodzaak tot vernieuwing. Een heel aantal
schoolgebouwen zit tegen het einde van haar technische en onderwijskundige
levensduur aan. Nieuwbouw dan wel grootschalige renovatie is onontkoombaar. Maar
de ambitie reikt verder dan het sec vernieuwen en renoveren van schoolgebouwen.
Vanuit samenwerking met en tussen de schoolbesturen willen we de ambitie
realiseren onze Alkmaarse wijken te voorzien van toekomstbestendige
multifunctionele brede scholen, die aansluiten bij de tegenwoordige dagindeling van
kinderen en hun ouders. Daar waar mogelijk behoort eveneens de koppeling met
andere wijkfuncties tot de ambitie. Visie en inhoud op de brede scholen staan
beschreven in de nota `herijking brede schoolbeleid'. Deze inhoudelijke ambities
geven richting aan de ruimtelijke vertaalslag in het huisvestingsplan voor het
basisonderwijs.
Besluit:
1. Bijgevoegd Raadsvoorstel respectievelijk ter advisering en besluitvorming
voor te leggen aan de Commissie Samenlevingszaken en de Gemeenteraad
van Alkmaar.
2. De kaders van dit huisvestingsplan basisonderwijs en financiële
consequenties te betrekken bij het overdrachtsdossier aan het nieuwe
college. En hiertoe de sectoren Samenlevingszaken en Realisatie te vragen
in het kader van het overdrachtsdossier een eerste prioritering en fasering
met een realistische kostenindicatie op te laten stellen .
3. Bij de actualisatie van de bestemmingsplannen te bezien op welke wijze
schoollocaties breder dan wel flexibeler kunnen worden bestemd.
09.16543 Herijking brede school beleid
Meijer
Probleemstelling:
Na 8 jaar ontwikkelen is de brede school toe aan herijking. Het enthousiasme en
draagvlak voor de brede school in het onderwijsveld is groot. Op veel scholen is,
naast het onderwijs, het bieden van opvang, activiteiten en extra zorg, een
vanzelfsprekendheid geworden. De brede school is succesvol van onderop gestart en
ontwikkeld, maar blijft teveel hangen op operationeel niveau. Daarnaast is het begrip
brede school is teveel een containerbegrip geworden dat enerzijds ruimte biedt aan
nieuwe initiatieven, maar anderzijds in vaagheid dreigt te verzanden. Nodig is een
éénduidige ingeperkte definitie waarin het dagarrangement, verrijkingskansen en zorg
op maat centraal staan. Voor het verankeren van het brede school beleid is nodig dat
schoolbesturen en hun brede scholen investeren in visievorming, werken aan
draagvlak in het team en gericht personeelsbeleid. De rol van de gemeente was
initiator en trekker van het brede school beleid; van belang is de verdeling van rollen
en verantwoordelijkheden tussen gemeente en schoolbesturen te herzien.
3
Voor een goede brede school is bovendien passende huisvesting nodig. De ambities
van de brede scholen zijn ook met het oog hierop benoemd. Het bieden van andere
functies dan alleen onderwijs, vraagt immers een andere invulling van
schoolgebouwen. De ambities van de brede scholen liggen daarom mede aan de
basis van de Kadernota Huisvesting Alkmaarse (brede)basisscholen.
Besluit:
1. In te stemmen met voortzetting en verdere ontwikkeling van brede scholen in
het primair en voortgezet onderwijs onder de gekozen herdefiniëring en de
nadere uitwerking daarvan, zoals omschreven in bijgaande nota `Herijking
Brede Schoolbeleid'.
2. Bijgevoegd raadsvoorstel respectievelijk ter advisering en vaststelling voor te
leggen aan de commissie Samenlevingszaken en de gemeenteraad van
Alkmaar.
09.16498 `Ontmoeten en samenleven', een nieuwe visie op sociaal culturele activiteiten en
Meijer sociaal cultureel werk
Probleemstelling:
Op 9 december 2008 heeft de commissie Samenlevingszaken gesproken over de
nota `Ontmoeten en samenleven' en deze vervolgens vrij gegeven voor de inspraak.
De definitieve nota is vervolgens als bespreekstuk geagendeerd voor de
gemeenteraad op 2 april 2009.
De gemeenteraad heeft als volgt besloten over de nota `Ontmoeten en samenleven':
1. De nota Ontmoeten en samenleven, een nieuwe visie op sociaal cultureel
werk vast te stellen.
2. Het college opdracht te geven alle organisaties in het maatschappelijk
middenveld in Alkmaar die activiteiten ontplooien in het kader van Ontmoeten
en samenleven, in kaart te brengen.
3. Dat het college in gesprek gaat met dit maatschappelijk middenveld en in
september een nieuwe nota Ontmoeten en samenleven in Alkmaar aan de
raad voorlegt.
4. Het college opdracht te geven op korte termijn een nieuw
financieringsvoorstel `investeringen in het beheer van wijk- en buurtcentra'
aan de raad voor te leggen, waarin de relatie tussen de investering vanuit het
Wmo-budget en de daarvoor te realiseren activiteiten ten behoeve van de
Wmo doelgroepen, duidelijk is aangegeven en waarin het advies van het
Cliëntenplatform Wmo Alkmaar is betrokken.
De aanvullende opdrachten zijn uitgevoerd en verwerkt in de nota.
Besluit:
1. In te stemmen met de memo aanvullingen nota `Ontmoeten en samenleven',
conform het besluit van de gemeenteraad op 2 april 2009. Het memo ter
kennisname aan de commissie Samenlevingszaken te doen toekomen.
2. In te stemmen met de aangepaste nota `Ontmoeten en samenleven' en de
nota, na bespreking in de commissie Samenlevingszaken van 17-11-2009,
opnieuw vast te laten stellen in de raadsvergadering van 10-12-2009.
4
09.16708 Keuzenotitie Afvalbeleidsplan 2010 -2015
Binnendijk
Probleemstelling:
In 2007 is door de gemeente Alkmaar een nieuw afvalplan (op weg naar 2010)
opgesteld. Inmiddels is het plan 3 jaar oud en is de behoefte om de aangekondigde
maatregelen te evalueren en een nieuw plan op te stellen voor de periode
2010-2014.
Op basis van een Startnotitie (spoorboekje) is er gekozen voor een interactieve
werkwijze voor de totstandkoming van het afvalplan. In het college van 24 augustus
heeft het college de startnotitie behandeld en ingestemd met de gekozen aanpak.
Op basis van de startnotitie zijn een viertal vragen geformuleerd die aan de
commissie SOB worden voorgelegd om op hoofdlijnen keuzes te maken voor de
afvalkoers voor de komende jaren te bepalen.
Besluit:
1. In te stemmen met de inhoud van de keuzenotitie.
2. De keuzenotitie voor te leggen aan de commissie stadsontwikkeling en
beheer
09.14159 Keuzenota voor nieuwe kapverordening
Binnendijk
Probleemstelling:
In de nieuwe te formuleren verordening wordt gestreefd een juiste balans te vinden
tussen deregulering en lastenverlichting enerzijds en het te beschermen belang,
d.w.z. het behoud van bomen in het bijzonder en het groen in het algemeen,
anderzijds.
Besluit:
1. "Kapverordening Alkmaar, vijf modellen voor vereenvoudiging" voor te leggen
aan de Commissie SOB met het verzoek een scenario voor verdere
uitwerking aan te wijzen.
2. De raadscommissie te adviseren te kiezen voor scenario 5.
3. Na de keuze voor een scenario de nieuwe Kapverordening uit te werken (incl.
communicatie en overleg met natuurverenigingen) en ter vaststelling aan te
bieden aan de gemeenteraad.
09.16627 Vaststelling bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde alsmede het
Binnendijk Beeldkwaliteitplan Alkmaar Stationsgebied noord, oktober 2009 en de
Welstandscriteria Stationsgebied noord, oktober 2009.
Probleemstelling:
Het ontwerpbestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde heeft vanaf 12
juni 2008 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tegelijkertijd
hebben het ontwerpbesluit hogere geluidwaarde, het Beeldkwaliteitplan en de
Welstandscriteria ter inzage gelegen. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn
zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn gebundeld en voorzien van een
gemeentelijke reactie (Nota Beantwoording zienswijzen). Dit heeft geleid tot een
beperkte aanpassing. De zienswijzen en de nota maken onderdeel uit van het
bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde.
Gedurende het bestemmingsplanproces zijn in het kader van de planontwikkeling
diverse wijzigingen ontstaat ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (dat
5
gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen). Deze wijzigingen zijn ambtshalve in
het bestemmingsplan verwerkt en zijn gebundeld en verwoord in de Nota van
wijzigingen d.d. 14 oktober 2009. Dit betekent dat het bestemmingsplan door de raad
gewijzigd, ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan, wordt vastgesteld.
Ten behoeve van het onderhavige bestemmingsplan is tevens een akoestisch
onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting, afkomstig van het wegverkeer,
spoorwegverkeer alsmede naar de mogelijke beperkingen voor het
spoorwegemplacement door de komst van de woningbouw. Uit de akoestische
rapportage blijkt dat de geluidbelasting afkomstig van het wegverkeer hoger is dan de
voorkeursgrenswaarde en lager dan de hoogst toelaatbare geluidwaarde. Op grond
van artikel 110a Wet geluidhinder kan het college van burgemeester en wethouders
een hogere geluidwaarde vaststellen (zie het bijgevoegde Besluit hogere
geluidwaarde).
Besluit:
1. Instemmen met het bestemmingsplan en de beantwoording van de
ingediende zienswijzen, zoals verwoord in de Nota Beantwoording
zienswijzen bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde.
2. Instemmen met de Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009.
3. Het bestemmingsplan, inclusief de Nota Beantwoording zienswijzen en de
Nota van wijzigingen ter vaststelling voorleggen aan de raad na advies van de
commissie SOB.
4. Instemmen met het Beeldkwaliteitplan Alkmaar Stationsgebied noord,
oktober 2009 en de Welstandscriteria Stationsgebied noord, oktober 2009 en
dit gelijkertijd met het bestemmingsplan ter vaststelling voorleggen aan de
raad na advies van de commissie SOB.
5. Een hogere geluidwaarde van 51 dB vast te stellen voor de ten hoogst
toelaatbare geluidbelasting, dit ten gevolge van het wegverkeerslawaai, voor
de toekomstige woningen, welke zijn gesitueerd in het meest oostelijk
gelegen woonblok; punt W9, zoals aangegeven in de akoestische rapportage
(M+P.GALK.08.01.4 d.d. 12 oktober 2009).
09.16407 Aanwending WMO-reserve ten behoeve van maatschappelijke opvang in 2010
Van Veen
Probleemstelling:
Op 29 september jl. is uw college akkoord gegaan met de oplossing van een aantal
acute problemen op het terrein van de maatschappelijke opvang in 2010 door ruim
700.000,- beschikbaar te stellen vanuit de WMO-reserve. Aan een actie als deze
dient de raad haar goedkeuring te hechten.
Besluit:
Akkoord te gaan met bijgaand raadsvoorstel betreffende de WMO-reserve en dit ter
vaststelling voor te leggen aan de raad.
6
09.16125 Regionale samenwerkingsafspraken taakstelling asielzoekers / pardonners
Alsemgeest
Probleemstelling:
Het PONK-Wonen van 28 mei 2009 heeft ingestemd met het maken van regionale
samenwerkingsafspraken over de taakstelling reguliere statushouders /generaal
pardonners. Aan burgemeester en wethouders van de 8 gemeenten in regio Alkmaar,
te weten Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo,
Langedijk en Schermer, wordt gevraagd deze afspraken vast te stellen.
Eén van de regionale afspraken betreft het ruilen binnen de taakstelling generaal
pardon tussen de gemeente Heerhugowaard die teveel generaal pardonners heeft
gehuisvest en de gemeenten, die te weinig generaal pardonners hebben gehuisvest.
In ruil daarvoor worden een gelijk aantal reguliere statushouders van de taakstelling
Heerhugowaard door andere gemeenten overgenomen. Voorgesteld wordt de
portefeuillehouders volkshuisvesting namens burgemeester en wethouders in het
PONK Wonen van 29 oktober 2009 te laten instemmen met het uitgewerkte regionaal
vereveningsvoorstel van de taakstellingen generaal pardon en reguliere
statushouders.
Besluit:
1. In te stemmen met het voorstel "Regionale Samenwerkingsafspraken
taakstelling reguliere statushouders/generaal pardonners, dat besproken en
vastgesteld is in het Portefeuillehoudersoverleg Noord-Kennemerland (PONK)
Wonen van 28 mei 2009.
2. De portefeuillehouders volkshuisvesting op het Portefeuillehoudersoverleg
Noord-Kennemerland (PONK) Wonen van 29 oktober 2009 namens
burgemeester en wethouders te laten instemmen met het uitgewerkte regionaal
vereveningsvoorstel van de taakstellingen generaal pardon en reguliere
statushouders.
09.16613 Verklaring B&W in het kader van de 2e tranche Tijdelijke stimuleringsregeling
Alsemgeest Woningbouwprojecten
Probleemstelling:
Op 12 juni 2009 heeft het Ministerie de eerder aangekondigde regeling, de tijdelijke
stimuleringsregeling woningprojecten 2009, goedgekeurd. Dat wil zeggen dat het Rijk
een bedrag van 395 miljoen beschikbaar heeft gesteld om de woningbouwproductie
te stimuleren. Dit bedrag komt vrij in 3 tranches.
Voor de 1e tranche heeft de gemeente Alkmaar een aanvraag ingediend en voor 4,3
miljoen euro subsidie ontvangen. Voor 2 november aanstaande kan er een aanvraag
voor de 2e tranche worden ingediend. Het Ministerie heeft hiervoor een bedrag van
150 miljoen beschikbaar gesteld. In de gemeente Alkmaar komen hiervoor 434
woningen, verdeeld over 16 aanvragen in aanmerking.
Een van de voorwaarden uit deze regeling is dat het college van burgemeester en
wethouders een verklaring aflegt waarin het aannemelijk maakt dat de bouw van de
projecten die worden aangemeld als gevolg van de huidige economische
uit de regeling, voor 1 juli 2010, kan worden voortgezet of gestart. Deze verklaring
wordt meegestuurd met de aanvraagformulieren van de projecten die worden
aangemeld voor deze subsidie.
7
Besluit:
1. In te stemmen met de projecten die aangemeld worden voor de 2e tranche
van de tijdelijke stimuleringsregeling.
2. In te stemmen met de aanvraag van een bedrag tussen de 3000,- en
8000,- per woning in een project afhankelijk van de fase waarin de
procedure met betrekking tot verlening van de bouwvergunning zich bevindt
en rekening houdend met de Europese regels in het kader van de
staatssteun.
3. In te stemmen met bijgaande brief.
09.16217 Ruimtelijk Kader Jaagpad Midden
Alsemgeeest
Probleemstelling:
Op 26 juni 2008 is het ruimtelijk kader Jaagpad Midden door de raad vrijgegeven voor
het doorlopen van een participatietraject. Gekozen is voor "adviseren". Vervolgens zijn
verschillende partijen uitgenodigd om deel te nemen aan de adviesgroep die over het
ruimtelijk kader een advies geeft. Tegelijkertijd heeft de ontwikkelaar van Jaagpad
Midden (Bouwfonds) aangegeven een tekort op de grondexploitatie van het bouwplan
(passend binnen de concept-kaderstellende nota) te hebben. Zodoende is zij met
enkele optimaliseringsvoorstellen gekomen. Op basis van deze voorstellen en het
advies van de adviesgroep is een nieuw voorstel opgesteld, waarbij meer recht wordt
gedaan aan de wensen van de adviesgroep en tegelijkertijd een voor Bouwfonds
financieel gunstiger plan kan worden gemaakt. Dit voorstel is verwerkt in het
voorliggende aangepaste ruimtelijk kader voor Jaagpad Midden. Indien het college
van b en w instemt met het aangepaste concept, wordt deze voorgelegd aan de
gemeenteraad ter besluitvorming. Tevens zal het aangepaste plan (na goedkeuring b
en w) worden besproken met de adviesgroep, zodat zij ten behoeve van de
behandeling in de raad haar reactie kan geven.
Besluit:
1. In te stemmen met het aangepaste ruimtelijk kader van september 2009 en
het raadsvoorstel.
2. Het ruimtelijk kader ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad.
3. Het ruimtelijk kader en het raadsvoorstel te laten presenteren aan de
adviesgroep.
09.16011 Overgang brede doeluitkeringen Grotestedenbeleid naar decentralisatie uitkeringen
Van Dam
Probleemstelling:
Voor de GSB periode 2005-2009 werden door het Rijk drie brede doeluitkeringen
(BDU) ter beschikking gesteld voor de pijlers sociaal, economie en fysiek. Deze
BDU's worden met ingang van 2010/2011 vervangen door decentralisatie-uitkeringen
in het gemeentefonds en specifieke uitkeringen. De informatie daarover, en de
daarmee gepaard gaande bedragen voor de gemeente Alkmaar, is een
voortschrijdend proces (circulaires gemeentefonds en informatie van ministeries). Dit
leidt er ook toe dat de effecten voortschrijdend in de begroting 2010 (ontwerp/primair
en wijzigingen) worden verwerkt. Op basis van de septembercirculaire 2009 kunnen
nu op de meeste beleidsterreinen de (financiële) effecten, gevolgen en keuzes
weergegeven worden.
8
Er dienen thans besluiten genomen te worden om de decentralisatie-uitkeringen in het
kader van de BDU Fysiek en Sociaal aan te wenden. Voorts dienen besluiten
genomen te worden voor de posten die niet gefinancierd kunnen worden uit de
decentralisatie uitkeringen en waarvan het gewenst cq. onontkoombaar is deze voort
te zetten in 2010. De DBU economie komt te vervallen.
Besluit:
1. Kennis nemen van de omzetting van de ontwikkelingen aangaande de BDU
GSB naar DU en specifieke uitkeringen
2. In te stemmen met de Alkmaarse doelstellingen voor de ISV 3 periode 2010-
2014 en de besluitvorming over het bestedingsvoorstel op te schorten tot de
voorjaarsnota-begroting 2011.
3. Vast te stellen dat de budgetten, die via de decentralisatie uitkeringen voor
Maatschappelijke opvang, onderwijsachterstanden, gezond in de stad en
voortijdig schoolverlaten/jeugd worden ontvangen, volledig dienen te worden
ingezet voor uitvoering van bestaand beleid
4. De volgende budgetten van de decentralisatie uitkeringen via de eerste
begrotingswijziging 2010 structureel als last toe te voegen aan:
a. programma onderwijs 1.458.710 (DU Onderwijsachterstandenbeleid
1.292.935 & DU Voortijdig Schoolverlaten (VSV)/ Jeugd 165.775);
b. programma zorg 3.013.802 (DU Gezond in de stad 40.643 & DU
Maatschappelijke Opvang 2.973.159).
5. Te besluiten dat het GAVO project structureel vanaf 2010 wordt gedekt uit het
WMO budget voor een bedrag van 130.000
6. Vast te stellen dat de volgende posten niet gefinancierd kunnen worden uit de
decentralisatie uitkeringen:
a. Geen DU, Tienerhonk Ons stekkie oud Overdie 72.000
b. Geen DU, Digitaal trapveld 30.000
c. Geen DU, Helpende hand in de wijk (bemoeizorg jeugd en
risicogezinnen) 96.000
d. Geen DU, Ouder-Kindcentra 100.000
e. Centra voor Jeugd en Gezin / buurtnetwerken 20.000
f. DU Voortijdig Schoolverlaten, trajectbegeleiding risicojongeren
142.225
g. DU Gezond in de stad, Sportbureau en Sporthero. 168.000
h. DU maatschappelijke opvang 700.000, ons besluit van 29 september
2009, dekking voor 2010 vanuit de reserve WMO, resteert nihil.
7. De posten genoemd onder 6 als activiteit te continueren en als incidentele
last op te nemen in de eerste begrotingswijziging 2010 en de dekking als
volgt te regelen:
Posten 6A + 6B voor een bedrag van 102.000 uit het sectorsubsidieplan
2010 van de sector Samenleving
Posten 6C, 6D en 6E voor een bedrag van 216.000 te dekken uit de reserve
WMO
Post 6F voor een bedrag van 142.225 te dekken uit tijdelijke uitbreiding
jongerenloket die beschikbaar is gesteld in het kader van concrete
maatregelen Kredietcrisis
Post 6G voor een bedrag van 168.000 te dekken uit de reserve Welzijn
8. In te stemmen met extra beheerskosten camerasysteem, de continuering van
personeel (i.v.m. vervallen ID-banen) en de uitbreiding van personeel (als
9
gevolg van toezicht en handhaving bijzondere wetten) van de afdeling
stadstoezicht voor een bedrag van 195.000 en deze kosten voor 2010
incidenteel te dekken uit de DU veiligheid
9. De posten genoemd onder 6 en 8 bij de voorjaarsnota-begroting 2011 nader
af te wegen voor structurele continuering en dekking
10. De gemeenteraad hierover te informeren als bijlage bij de begeleidende brief
begrotingsbehandeling.
09.16699 Stand van zaken grote projecten Alkmaar
Van Dam
Probleemstelling:
Het presidium heeft besloten dat er één keer per jaar een bijeenkomst moet komen
voor de gemeenteraad die gewijd is aan de grote projecten. Op 3 november vindt de
eerste bijeenkomst plaats.
Dit memo dat voor deze bijeenkomst is opgesteld, geeft op hoofdlijnen inhoudelijke
informatie over de grote projecten. Tijdens de bijeenkomst van 3/11 is de vraag aan
de orde op welke wijze de gemeenteraad voortaan geïnformeerd wil worden over de
grote projecten. Komt de gegeven informatie tegemoet aan de informatievraag van de
gemeenteraad? Zo nee, wat ontbreekt er? In de volgende rapportage voor de
gemeenteraad kan de gevraagde informatie dan worden gegeven.
Besluit:
In te stemmen met bijgevoegde notitie Stand van zaken grote projecten Alkmaar en
deze toe te sturen aan de gemeenteraad ter behandeling op 3 november 2009.
09.16632 "Branchering detailhandel op bedrijventerreinen" als input voor actualisatie
Van Dam bestemmingsplannen.
Probleemstelling:
De komende jaren worden de bestemmingsplannen geactualiseerd. Voor deze
actualisatieslag is een planologische vertaling van het gevoerde detailhandelsbeleid
noodzakelijk zodat duidelijk is op welke locaties in Alkmaar perifere detailhandel
wenselijk en mogelijk is. Bijgevoegde nota "branchering detailhandel op
bedrijventerreinen" zal na vaststelling door de raad dienen als input voor de opname
van (perifere-) detailhandel in bestemmingsplannen. Belangrijkste doel hiervan is de
vestigingsmogelijkheden voor detailhandelhandel in o.a. auto's te verruimen in de
Boekelermeer zonder daar mogelijkheden te bieden voor winkels in woninginrichting
(inclusief keukens en sanitair). Vanzelfsprekend blijft reguliere detailhandel
uitgesloten op bedrijventerreinen.
De nota "Branchering detailhandel op bedrijventerreinen" is doorgenomen en positief
beoordeeld door de FOCA ondernemers; Bedrijvenvereniging Huiswaard Overstad,
Horeca Alkmaar, Vereniging van Eigenaren Binnenstad Alkmaar,
Ondernemersvereniging de Oude Stad, Winkeliersvereniging Oude Binnenstad
Alkmaar, én Ondernemend Alkmaar. Ondernemend Alkmaar heeft de nota
besproken met de vertegenwoordigers van Bedrijventerreinen Overdie,
Boekelermeer en Beverkoog.
Conform B&W besluit d.d. 09.06.2009 is met ingang van 2 juli 2009 6 weken lang de
mogelijkheid tot inspraak op de Alkmaarse brancheringsnota verleend. Dit heeft
uiteindelijk zienswijzen van 3 partijen opgeleverd. Bijgevoegd worden reacties op
deze zienswijzen gegeven.
10
Op basis van de zienswijzen is de nota uitsluitend op kleine redactionele punten
geactualiseerd. Dit heeft geresulteerd in bijgevoegde nota.
Besluit:
In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel.
09.16569 Begeleidende brief begrotingsbehandeling
Van Dam
Probleemstelling:
De raad heeft aangegeven geïnformeerd te willen worden over de manier waarop het
college omgaat met de rijksbezuinigingen. Daarnaast is er meer duidelijkheid
gekomen over de beschikbare GSB middelen. Middels bijgaande brief worden de
raadsleden geïnformeerd, zodat dit bij de afwegingen bij de begrotingsbehandeling
meegenomen kan worden.
Te nemen besluit:
In te stemmen met bijgaande brief aan de leden van de raad.
09.16703 Wijzigingen Infrastructuurovereenkomst (ISO) inzake warmteleidingen HVC
Van Dam
Probleemstelling:
Op 7 juli 2009 heeft het College wethouder Van Dam gemachtigd om met HVC een
Energie Exploitatieovereenkomst (EnExO) en Infrastructuurovereenkomst (ISO) te
sluiten met betrekking tot restwarmtelevering door HVC in Alkmaar.
Op verzoek van HVC is de tekst van de ISO na 7 juli 2009 op vijf punten aangepast
(zie toelichting).
Te nemen besluit:
Instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de "Overeenkomst infrastructuur
warmte uit de huisvuilcentrale (ISO Alkmaar)" van 25 juni 2009.
11
---- --