Gemeente Utrecht


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
114 Vragen van mevrouw N.R. Schipper en de heer M. Cavusoglu
(ingekomen 23 september 2009
en antwoorden door het college verzonden op 27 oktober 2009

Toelichting

Uit de evaluatie wegwijzer Arnodreef (10 september 2009) en het advies van de wijkraad Overvecht evaluatie wegwijzer Arnodreef (13 augustus) blijkt onder andere dat:
. Het loket gebruikt is door groepen bewoners van Marokkaanse komaf vanwege de zeer lage drempel;
. Veel vrijwilligers/begeleiders bereikt zijn, bereid zijn geweest om de bezoekers te begeleiden/doorverwijzen
. Er veel bekendheid is ontstaan bij moskee bezoekers.
. Het loket in een vertrouwde omgeving is georganiseerd, geen angst vertrouwen, beeldvorming toegenomen.

GroenLinks is van mening dat het bereiken van moeilijk bereikbare groepen aandacht verdiend.
Er zijn veel meer vergelijkbare plekken (vindplaatsen) in Utrecht die zouden kunnen worden gebruik om moeilijk bereikbare groepen makkelijker te bereiken. Zoals; Alle Moskeeën, MZO's, Vrijwilligersgroepen(verenigingen) Marokkaanse en Turkse Ouder Comitees (TOC), Sportclubs en de vele nieuwe verenigingen die zijn opgericht zoals, st.Kazim karabekir enz. Ulu Moskee wordt gebouwd, krijgt veel ruimte, waar ook veel vrouwen gaan komen.

Vragen
1. Deelt het college de mening van GroenLinks dat het belangrijk is om ook de moeilijk bereikbare groepen te betrekken bij de 'civiel society'?


Ja, het college heeft de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling opdracht gegeven te onderzoeken hoe moeilijk bereikbare doelgroepen beter toegang kunnen krijgen tot de dienstverlening en daarover vóór 1 maart 2010 aan het college te rapporteren

2. Hoe maakt het college gebruik van de vindplaatsen om deze groepen te bereiken en te betrekken?


Er vinden voorlichtingsbijeenkomsten plaats op vindplaatsen van deze doelgroepen bij WWO's, zelforganisaties en andere bewonersorganisaties

3. Vind het college dat zij, in het bereiken en betrekken van moeilijk bereikbare groepen is geslaagd? Zo nee, op welke wijze gaat zij dat verbeteren?


Het college wil onderzoeken hoe zij het toeleiden van moeilijk bereikbare groepen naar de dienstverlening kan verbeteren of hoe zij de dienstverlening dichter bij deze groepen kan brengen.


---- --