PERSBERICHT
Utrecht, 27 oktober 2009
Capgemini Consulting presenteert onderzoek onder topambtenaren publieke sector
Netwerkende overheidsmanager verdringt traditionele technocraat
Overheidsorganisaties staan onder druk om te veranderen. Publiek en politiek willen efficiënte
en snelle oplossingen voor tal van maatschappelijke problemen op gebieden zoals jeugdzorg en
integratie. Een succesvol antwoord op de toenemende externe druk van politiek en publiek ligt
dan ook buiten de grenzen van de eigen organisatie, buiten de eigen koker en buiten het eigen
beleidsterreinen of de eigen keten. De technocratische bestuurder maakt dan ook geleidelijk
plaats voor een netwerkende overheidsmanager met een meer dynamische en extern gerichte
leiderschapsstijl. Dit concluderen topambtenaren, bestuurders en managers van publieke
organisaties in een onderzoek van Capgemini Consulting: Navigerend Transformeren in publieke
organisaties: tussen wendbaarheid en koersvastheid.
Het onderzoek is het resultaat van onderzoek en gesprekken met sleutelfiguren uit de publieke sector,
uitgevoerd door Capgemini Consulting. De gesprekken spitsten zich toe op de vraag hoe je als
publieke organisatie zodanig kunt transformeren dat je betere dienstverlening kunt bieden, tegen
lagere kosten en met meer praktische resultaten.
Het antwoord hierop blijkt voor een belangrijk deel te liggen in leiderschap, dat een onderscheidend
criterium is voor succesvol transformeren. Veel van de respondenten geven aan dat vooral de
verbinding tussen de interne organisatie en de externe politiek en ketenspelers van belang is. Daarmee
is het externe leiderschap een cruciaal onderdeel van leiderschap in de publieke sector geworden. Het
onderzoek maakt helder dat extern leiderschap om drie zaken draait:
1. Extern koers uit durven zetten: positioneren van de organisatie in de externe omgeving;
2. Extern niet verschuilen: bevorderen van de juiste condities waaronder de eigen organisatie
optimaal extern kan functioneren;
3. Externe wegen durven bewandelen: zoeken naar groei in de externe omgeving.
In de praktijk lopen klantgerichtheid en ketensamenwerking binnen publieke organisaties vaak gelijk
op. Het zijn drijfveren die elkaar versterken. Klantgericht werken steunt immers sterk op beschikbare
informatie (technologie) en op werkwijzen die dwars door organisaties heen gaan. Velen signaleren
een grote potentie in met name de uitvoeringswereld om kokeroverstijgend samen te werken. Het
blijft evenwel teveel hangen in de tactische en operationele context. De ketensamenwerking heeft nog
te veel de handrem er op. Een gedragen strategische discussie kan dit opheffen en publieke
transformaties versnellen.
EINDE PERSBERICHT
Over het onderzoek
Vanuit de brede adviespraktijk van Capgemini Consulting in de publieke sector zien wij een sterk
groeiende behoefte aan kennis (en uitwisseling daarvan) over transformaties in de publieke sector.
Tegelijkertijd constateren wij dat er weinig informatie voorhanden is over percepties, leerervaringen
en trends in transformaties in het publieke domein. Traditionele `kokers' blijken steeds minder in staat
adequaat in te spelen op de indringende behoefte naar een goede publieksgerichte dienstverlening.
Ook de toenemende complexiteit van maatschappelijke vraagstukken vergt een andere wijze van
organiseren en veranderen. Om die reden heeft Capgemini Consulting het initiatief genomen tot een
onderzoek naar het verandervermogen van de publieke sector (met name binnen de overheid).
Navigerend Transformeren in publieke organisaties: tussen wendbaarheid en koersvastheid is
geschreven door Drs. Sabine van Eck, Mr. Lex van den Ham, Drs. Tino de Velde en Mr. Maarten
Veldhuizen MPA.
U kunt een PDF van het onderzoek kosteloos downloaden via:
http://www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/navigerend_transformeren_in_publieke_o
rganisaties/?d=1
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een
omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.
Capgemini Consulting is het mondiale Strategy en Transformation Consulting label van de
Capgemini Group, gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van organisaties bij
verandertrajecten: van de ontwikkeling van innovatieve strategieën tot en met de uitvoering daarvan,
met continue aandacht voor duurzame resultaten. Capgemini Consulting biedt ondernemingen en
overheden een vernieuwende benadering, gebruikmakend van innovatieve methodes, technologie en
het talent van meer dan 4.000 consultants wereldwijd.
Voor meer informatie: www.capgemini.com/services/consulting
Cap Gemini Nederland