Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB09-068
27 oktober 2009
Consument koopt graag via internet
· Driekwart internetgebruikers koopt online
· Gemak en flexibiliteit belangrijkste reden
· Meerdere aankopen, beperkte uitgaven
· Vakantie het meest in beeld bij online aankopen
· Internet voor de meeste mensen beschikbaar
· Groei van mobiel internetten zet door
Steeds meer consumenten shoppen online. In het voorjaar van 2009 zei bijna
driekwart van de 11,8 miljoen internetgebruikers dat ze ooit goederen via
internet hadden gekocht. Ruim tweederde van hen behoort tot de frequente
online shoppers en heeft in de drie maanden voorafgaande aan de peiling
goederen via internet gekocht. Het gaat hier om meer dan de helft van de
internetgebruikers. In 2002 behoorde nog maar twee van de tien
internetgebruikers tot de frequente online shoppers.
Het gemak en de flexibiliteit voor de consument van het kopen via internet zijn
de voornaamste oorzaken van de flinke groei in de afgelopen jaren. Zeven
van de tien internetgebruikers die frequent online aankopen deden gaven aan
dat zaken als gemak, tijdbesparing, winkelen wanneer je maar wilt de
belangrijkste redenen zijn om online aankopen te doen. Daarnaast is ook de
toegang tot producten die vaak in de regio niet voorhanden zijn een vaak
genoemde reden. Ook een lagere prijs en een grotere keuze zijn heel
belangrijke redenen die kopers via internet noemen.
Verblijfsaccommodaties voor vakanties worden het meest genoemd als
internetaankoop. Daarnaast worden ook kaartjes voor evenementen, boeken
en tijdschriften en kleding en sportartikelen vaak gekocht via internet.
Consumenten die in de drie maanden voorafgaande aan het onderzoek via
internet kochten deden dit meestal vaker dan één keer. Ruim driekwart van
deze groep gaf aan tussen de 1 en 6 keer iets gekocht te hebben. De
overigen kochten zelfs vaker dan 6 keer goederen via internet. Bij de totale
ln.... uitgaven van deze online shoppers gaat het in ruim vier van de tien gevallen
om een bedrag tussen de 100 en 500 euro. Één op de drie gaf minder uit, iets
minder dan een kwart zei meer te hebben uitgegeven. Hoewel steeds meer
sbc.... consumenten online hun aankopen verrichten is de totale omzet hiervan nog
beperkt, ruim 4 miljard.
Van alle 12 tot 75 jarigen in Nederland heeft 90 procent op het moment van de
peiling in 2009 thuis toegang tot het internet, waarmee dit medium zeer breed
w is geworteld in de samenleving. Van deze mensen heeft 85 procent zelfs de
beschikking over het snellere breedband internet. Cijfers in Europees verband
w laten zien dat Nederland hiermee aan de top staat.
w Ook mobiel internetten neemt in Nederland steeds grotere vormen aan. In
2009 zeiden drie van de tien personen die in drie maanden voorafgaande aan
CBS Persbericht PB09-068 pagina 1 van 5
de peiling het internet hebben gebruikt wel eens gebruik te maken van mobiel
internet. In 2007 waren dit er nog twee van de tien. Apparatuur die hier vooral
voor wordt gebruikt is de laptop en de mobiele telefoon.
Figuur 1 Redenen van consumenten om online te kopen, 2009 1)
100%
11
90% 19
24 23
80% 19
70%
25 33
60%
44
50%
40%
71
30%
50 48
20% 34
10%
0%
Gemak, bijv. mnder
i Mogelijkheid om Lagere prijzen Een grotere keus aan
tijdrovend, winkelen producten te kopen die goederen of diensten
wanneer je wilt etc. niet beschikbaar zijn in
uw regio
heel belangrijk, enigszins belangrijk, helemaal niet belangrijk
1) Internetgebruikers van 12-74 jaar die in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek
goederen hebben besteld of gekocht via internet
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2009
Figuur 2 Online aankopen naar soort, 20091)
Vakantieverblijven
Kaartjes voor evenementen
Literatuur (boeken, tijdschriften)
Keding, sportartikelen
l
Film, muzek
i
Eektronische benodigheden
l
Software
Goederen voor het huishouden bijv. meubelen, speelgoed,
wasmachine etc
Aandelen, financiële dienstverlening, verzekeringen
Hardware
Andere aankopen
Levensmiddelen, cosmedtica- en schoonmaakproducten
Loterijen of gokken
0 10 20 30 40 50 60
%internetgebruikers
1) Internetgebruikers van 12 74 jaar met online aankopen in de 3 maanden voorafgaand aan
het onderzoek.
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2009
CBS Persbericht PB09-068 pagina 2 van 5
Technische toelichting
Algemeen
Vanaf 2005 is een Europese verordening van kracht op het terrein van
onderzoek naar de informatiemaatschappij. Deze verordening stelt
gegevensverstrekking over het ICT-gebruik bij huishoudens en personen
verplicht en geeft tevens aan over welke onderwerpen informatie in EU-
verband verzameld wordt. Het CBS verzamelt deze gegevens aan de hand
van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen. Dit onderzoek
wordt jaarlijks telefonisch uitgevoerd met behulp van CATI (Computer
Assisted Telephone Interviewing), waarbij in de maanden april en mei ruim 4
duizend respondenten in de leeftijd van 12 tot 75 jaar worden ondervraagd.
Personen van 75 jaar of ouder, alsmede personen in tehuizen en instellingen
zijn niet in het onderzoek opgenomen.
Eerdere onderzoeken
Het CBS verzamelt al langere tijd gegevens bij personen en huishoudens over
het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Vanaf 1997
zijn er in het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) vragen opgenomen
over het bezit van pc en internet en vanaf juli 2002 ook over het gebruik
hiervan. POLS-gegevens werden verzameld bij alle personen van 12 jaar en
ouder door gebruik te maken van CAPI (Computer Assisted Personal
Interviewing).
Uitkomsten
Gegevens uit beide onderzoeken hebben hier betrekking op personen van 12
tot 75 jaar. De gebruikte onderzoeken POLS en ICT zijn
steekproefonderzoeken, waardoor er sprake is van marges rondom de
uitkomsten.
Publicatie van de uitkomsten
Meer gedetailleerde gegevens over het ICT-gebruik van huishoudens en
personen zijn te vinden op StatLine, de elektronische databank van het CBS.
Daarnaast komt in december van dit jaar de themapublicatie De digitale
economie 2009 beschikbaar. In deze jaarlijkse publicatie is in een apart
hoofdstuk uitgebreide informatie opgenomen over het ICT-gebruik van
huishoudens en personen.
Online aankopen
De markt van aankopen via internet is zeer breed en bevat zowel goederen
die tot de detailhandel als ook tot de dienstverlening worden gerekend.
Daarnaast zijn ook de 2e hands aankopen hierin meegenomen. De omvang
van de online aankopen door consumenten wordt geschat op zo'n 4 à 5
miljard euro per jaar. Dit is slechts een fractie van bijvoorbeeld de totale
detailhandelsverkopen die rond de 88 miljard euro exclusief BTW bedragen.
CBS Persbericht PB09-068 pagina 3 van 5
Tabel 1 Personen met internetgebruik en elektronisch winkelen
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
x 1mln
Totaal aantal 8,9 9,2 9,8 10,7 10,9 11,3 11,7 11,8
internetgebruikers 1)
w.v.
Elektronisch winkelen 2) 3,6 4,2 5,1 5,9 6,6 7,5 7,7 8,8
w.v.
Frequente E-shoppers 3) 1,9 2,2 2,9 3,9 4,5 5,3 5,4 6,0
in % internetgebruikers
Elektronisch winkelen 40 45 52 55 61 66 67 74
Frequente E-shoppers 21 24 30 36 41 47 47 51
1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik
2) Internetgebruikers van 12-74 jaar die ooit goederen hebben besteld of gekocht via internet
3) Internetgebruikers van 12-74 jaar die in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek goederen hebben
besteld of gekocht via internet
Bron: CBS, POLS 2002-2004 en onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2005-2009
Tabel 2 Frequentie en uitgaven van online aankopen, 2009
% internetgebruikers 1)
Hoe vaak goederen of diensten gekocht via internet in de afgelopen 3
maanden
minder dan 6 keer 78
6 tot en met 10 keer 16
vaker dan 10 keer 6
weet niet 0
Totaal bedrag aan goederen of diensten via internet in de afgelopen 3
maanden
minder dan 50 euro 12
50 tot 100 euro 23
100 tot 500 euro 41
500 tot 1000 euro 12
1000 euro of meer 11
weet niet 1
1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik en online aankopen in de 3 maanden voorafgaand aan het
onderzoek
Bron: CBS, Onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen,
2009
CBS Persbericht PB09-068 pagina 4 van 5
Tabel 3 ICT-voorzieningen bij huishoudens 1)
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
% huishoudens
Pc (desktop+laptop) 76 76 80 83 84 86 88 91
Toegang tot internet 63 65 71 78 80 83 86 90
Breedbandinternetaansluiting 15 22 34 54 66 74 74 77
% personen 12 - 74 jaar
Pc (desktop+laptop) 81 82 85 87 88 90 92 93
Toegang tot internet 69 72 77 83 85 88 91 93
Breedbandinternetaansluiting 17 26 39 59 71 79 78 79
1) Particuliere huishoudens met minstens een persoon in de leeftijd van 12-74 jaar
Bron: CBS, POLS 2002-2004 en onderzoek ICT-gebruik huishoudens en
personen, 2005-2009
Tabel 4 Personen met toegang tot mobiel internetgebruik
2007 2008 2009
in % internetgebruikers 1)
Mobiele internetgebruikers 20 26 30
1,2)
w.o. Laptop met draadloze 13 19 19
verbinding
Mobiele telefoon 8 10 15
Palmtop 3 3 4
1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik in de afgelopen 3 maanden
2) Maakt wel eens gebruik van mobiele telefoon of de laptop elders dan thuis
of op het werk. Meer dan één antwoord mogelijk.
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen,
2007-2009
CBS Persbericht PB09-068
---- --