Ingezonden persbericht


ADVITO PUBLICEERT 'INDUSTRY FORECAST 2010'

Besparingen zijn mogelijk, de kansen om veranderingen door te voeren worden moeilijker door toenemende reiskosten

Utrecht, 27 oktober 2009 ­ Inkopers van zakenreizen kunnen volgend jaar aanzienlijke besparingen afdwingen. Echter door verhoging van luchtvaarttarieven en verschillen in de hotelprijzen per regio, is het best mogelijk dat de kansen om te besparen zullen afnemen. Dat blijkt uit de net verschenen Industry Forecast 2010' van Advito, de onafhankelijke consulting divisie van BCD Travel.

"De vooruitzichten voor de onderhandelingen 2010 zijn uitstekend voor corporate klanten. Er zijn indrukwekkende kortingen te behalen voor klanten die luchtvaartmaatschappijen veel business bezorgen," aldus Mary Ellen George, general manager bij Advito. "Luchtvaartmaatschappijen kunnen echter wel moeilijker gaan doen over de zakelijke mix; klanten die alleen maar tickets kopen in de laagste prijsklassen kunnen achteruit gaan in korting daarentegen zijn de vooruitzichten voor business class contracten uitzonderlijk goed. "

De Industry Forecast 2010 bevat, voorspellingen met betrekking tot vliegtickets, hotels, autoverhuur en treinverkeer. De analyse is gebaseerd op Advito's grondige kennis van de zakelijke reismarkt en de invloed van globale en lokale factoren. Dit document biedt travel managers en inkopers belangrijke informatie voor planning en budgettering.

Nieuw dit jaar is een uitgebreide rubriek over travel management trends en de structurele verschuivingen in de sector. Het snel toenemende belang van mobiele platforms, ontwikkeling van performance management, nieuwe consolidatie mogelijkheden van corporate programma's en specifieke corporate travel social netwerk platforms zijn belangrijke trends die zijn uitgewerkt in deze Forecast documentatie.

George wijst er tevens op dat de recessie kansen creëert om verbeteringen door te voeren in corporate programma's. "Nu is de tijd om veranderingen door te voeren vóór de kansen voorbij gaan. Beheer van veranderingen is immers veel moeilijker te sturen in een gunstig economisch klimaat," voegde ze er nog aan toe.

Bedrijven zullen meer in de richting van doorlopend contract beheer en dito heronderhandelingen gaan om te profiteren van marktverschuivingen en om toch ook de leveranciers als partners te blijven benaderen.

Advito gaat ervan uit dat het herstel in de sector traag en moeizaam zal verlopen. De reisvolumes zullen zich eind 2009 stabiliseren en het aantal trips zal naar verwachting geleidelijk aan toenemen in de tweede helft van 2010, om in 2011 weer verder te groeien.

Advito waarschuwt nog wel voor onvoorspelbare factoren. Bepaalde risico's zoals een aanzienlijke verspreiding van de Mexicaanse griep of een forse stijging van de olieprijzen (bijv. als gevolg van speculatie of van geopolitieke gebeurtenissen) kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de reisdynamiek en op het reisbeheer.

De Industry Forecast 2010 biedt aanbevelingen en tactieken op het gebied van corporate travel inkoop. Onderstaand een kort overzicht van de meest markante voorspellingen voor 2010.

Vliegtickets

· Wereldwijd verwacht Advito een lichte tot gematigde prijsverhoging voor vliegtickets van 1,5 tot 5 procent afhankelijk van de regio en regionaal/intercontinentaal- en economy/business class vervoer. Een verdieping hiervan treft u aan in de Forecast documentatie.

Hotels

* Volgend jaar wordt nog steeds gezien als een kopersmarkt voor corporate hotelprogramma's. De gemiddelde hoteltarieven zullen minder sterk fluctueren dan in het voorgaande jaar en in bepaalde markten zullen er ook lichte toenames zijn.

Autohuur

· Het is de verwachting dat de autohuur prijzen voor 2010 relatief gelijk blijven aan die van 2009.

Treinverkeer

· De toenemende vraag van treinreizen en de monopolie positie van de treinorganisaties leiden tot een verhoging van de treintarieven in 2010. Dit geldt vooral op de hogesnelheidslijnen waar de zware kapitaalsinvesteringen nog vele jaren zullen moeten worden terugbetaald.

De Industry Forecast 2010 is beschikbaar via www.advito.com (in de rubriek 'Resource Center' onder 'White Papers')

-EINDE-
Over Advito
Advito levert consultancy diensten op het gebied van zakenreizen die klanten vooruit helpen in deze complexe markt. Advito's focus op consultancy biedt aantoonbare toegevoegde waarde, objectief advies en een maatwerkbenadering voor iedere klant en elke situatie. Dit in samenhang met marktexpertise en toegang tot data ten behoeve van kwantificeerbare besluitvorming. Advito is een onafhankelijke unit van BCD Travel, de op twee na grootste reisorganisatie ter wereld en onderdeel van BCD Holdings N.V.

Over BCD Travel
BCD Travel is de Nederlandse marktleider in zakenreismanagement. Zij is leverancier in wereldwijde reislogistiek en zorgt er, door het stroomlijnen en vereenvoudigen van het totale reisproces, voor dat haar klanten maximaal besparen op de kosten voor het zakelijk reizen. Zij helpt ondernemingen in het navigeren door het complexe zakenreislandschap met vele producten, diensten en leveranciers. BCD Travel opereert in 96 landen op vijf continenten en heeft een totaal verkoopvolume van 12 miljard US Dollars en een gecombineerd aantal arbeidskrachten wereldwijd van meer dan 12.000. Kijk voor meer informatie op www.bcdtravel.nl.

Over BCD Holdings N.V.
BCD Holdings N.V. is een familiebedrijf, in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie en een succesvolle "niche player" in de financiële dienstverlening. BCD Holdings bestaat uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie), Airtrade (toeristische reizen) en Primary Capital (onroerend goed financiering). Het bedrijf is actief in 96 landen met 14.000 medewerkers en een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 13 miljard. Voor meer informatie: www.bcd-nv.com