Ingezonden persbericht
Persbericht: `Witboek Kraken' en documentaire `Leegstand zonder zorgen' naar Eerste
Kamer
Den Haag, 25 oktober 2009
Op dinsdag 27 oktober om 16:45 worden het `Witboek Kraken' en de documentaire
`Leegstand zonder zorgen' aan de leden van de Eerste Kamer aangeboden met een korte
begeleidende toespraak. De Eerste Kamer bespreekt dan de initiatiefwet om kraken te
verbieden. Het doel van het Witboek Kraken is om informatie te bieden over de actuele
kraakpraktijk en de huidige generatie krakers. In de documentaire 'Leegstand zonder
zorgen' worden 7 bewoners van de 2 grootste antikraakbureaus Camelot en Ad Hoc
gevolgd om te kijken wat de consequenties zijn van het niet hebben van
huurbescherming.
Vorige week is de initiatiefwet Kraken en leegstand van Ten Hoopen (CDA), Van der
Burg (VVD) en Slob (ChristenUnie) door de Tweede Kamer aangenomen. Met deze
initiatiefwet zal een algeheel kraakverbod ingevoerd worden. Er kleven een aantal
aanzienlijke bezwaren aan deze wet.
· Door deze wet worden fundamentele basisrechten ondergeschikt gemaakt aan het
strafrecht. Het huisrecht is zo'n fundamenteel basisrecht, beschermd in de Grondwet en
het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
· De wet is in strijd met de internationaalrechtelijke verplichting voor overheden om
toegankelijke huisvesting te bevorderen.
· De verhoging van de straf voor conventionele huisvredebreuk is niet gemotiveerd
· De uitvoerende macht (de politie) moet beoordelen of er sprake is van strafbaarheid en
ontruiming voltrekken, wat in strijd is met de scheiding der machten en het recht op een
eerlijk proces
· Huidige bewoners van bestaande kraakpanden worden strafbaar, waardoor wetgeving
met terugwerkende kracht wordt toegepast.
Het effect van deze initiatiefwet is meer leegstand. De middelen die de wet biedt om
eigenaren aan te sporen om leegstand terug te dringen zijn volstrekt ontoereikend en
vrijblijvend. Ook de rechteloosheid van antikrakers wordt niet opgelost. Het ISO
certificaat en het keurmerk voor een antikraakbranche organisatie stelt specifiek geen
extra eisen aan de bruikleencontracten en zal dus geen oplossing bieden tegen deze
problematiek. De lokale overheden (G4 en VNG) hebben al aangegeven dat ze geen baat
hebben bij deze wet en ook niet het geld en de middelen om leegstand toereikend te
bestrijden.
Dit kraakverbod is niet met feiten onderbouwd. Er bestaat geen verharding of toename
van geweld binnen de kraakbeweging. Eventuele excessen kunnen met de bestaande
wetgeving worden aangepakt. Ook de Raad van State heeft in zijn advies gesteld dat er
geen aanleiding voor een wetswijziging bestaat. Daarnaast stelt de politie dat het kraken
met de bestaande wetgeving overzichtelijk is en dat het een beperkte politie-inzet vergt.
Paradoxaal genoeg zouden de veronderstelde verharding van de kraakbeweging en een
toename van geweld juist door de invoering van een kraakverbod wél kunnen gaan
plaatsvinden. Dat blijkt uit andere landen waar kraken al verboden is.
Het Witboek Kraken neemt de lezer mee langs verschillende kraakpanden waar
speculatie bestreden wordt en cultuurplekken gerealiseerd zijn, plekken waar dwars en
vernieuwend talent zich kan ontplooien. De documentaire `Leegstand zonder zorgen'
stelt de precaire situatie van anti-krakers aan de kaak. Er is geen landelijk beleid en
regelgeving op dit gebied, er is sprake van hoge ontransparante "bruikleen"
vergoedingen, feitelijk is er geen recht op huisvrede, geen recht om met de pers te praten
en tal van andere grondrechten worden niet gerespecteerd. In een tijd van een
overspannen woningmarkt plaatsen de initiatiefnemers de belangen van een kleine
groep vastgoedeigenaren boven de grote behoefte aan goedkope huisvesting.
Noot voor redacties