Ministerie van Defensie
Datum 27 oktober 2009
Ons kenmerk DMO/DB/2009030140
Onderwerp Antwoorden op schriftelijke vragen over het Budget vervanging F-16
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Economische Zaken, de antwoorden aan
op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de brief
van 7 september 2009 inzake het Budget vervanging F-16 (Kamerstuk 26 488 nr. 196).
Deze vragen werden ingezonden op 5 oktober 2009 met kenmerk 26488-
196/2009D46260.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Antwoorden op schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over
de brief van 7 september 2009 inzake Budget vervanging F-16 (ingezonden op 5
oktober 2009 met kenmerk 26488-196/2009D46260)
1
Hoe betrouwbaar acht u, gelet op de marktontwikkeling van de laatste 10 jaar, de
wereldwijde verkoop van het aantal JSF toestellen van tussen de 5.000 en 6.000
waaraan door de heer Burbage (en het Joint Program Office) in de uitzending
wordt vastgehouden? In hoeverre zijn er scenario's doorgerekend voor de
gevolgen van het niet haalbaar zijn van deze planningsaantallen? Kan het
scenario voor een totaal productieaantal van 3000 stuks worden doorgerekend?
Wat zijn de consequenties daarvan voor de prijs, levensduurkosten per toestel,
kosten per vlieguur, etc voor Nederland?
In de beantwoording van vragen van de leden Van Velzen, Brinkman en Pechtold van
16 september jl. (Handelingen TK 2009-2010, aanhangsel nr. 38) is uiteengezet dat
Nederland voorzichtigheidshalve uitgaat van een totale productie van 4.500 toestellen.
De brieven van 25 maart en 17 april 2009 (Kamerstukken 31 300 nr. 10 en 26 488 nr.
166) gaan nader in op het aantal te produceren toestellen.
Het JSF Program Office (JPO) gaat voor de berekeningen van de gemiddelde
stuksprijs, de stuksprijs per productieserie en de instandhoudingkosten van de JSF
uitsluitend uit van de door de JSF-partnerlanden geplande 3.173 toestellen. Defensie
hanteert deze gegevens voor de berekeningen voor het project Vervanging F-16. Bij de
kandidatenevaluatie voor de vervanging van de F-16 in 2008 is voor de JSF ook het
aantal van 3.173 gebruikt omdat dit aantal het meest concreet is. De stuksprijs van de
geplande Nederlandse toestellen wordt overigens vooral bepaald door het aantal
toestellen dat de komende jaren wordt geproduceerd voor de Verenigde Staten, de
andere partnerlanden en de exportlanden. Indien meer dan 3.173 toestellen worden
geproduceerd, wat gezien het exportpotentieel denkbaar is, zal dat een gunstig effect
hebben op de gemiddelde stuksprijs en de instandhoudingkosten.
Een doorrekening van een scenario met 3.000 toestellen heeft geen toegevoegde
waarde, aangezien de resultaten niet of nauwelijks zullen afwijken van de bestaande
berekeningen voor 3.173 toestellen.
2
Bent u bekend met de op 23 december 2008 verschenen studie US Air Force Air
Combat Command issued met de titel "OA-X Enabling Concept", waarin gepleit
wordt voor low-tech, goedkopere bemande tweepersoons toestellen, uitgerust
met moderne sensoren en wapens, meer geschikt voor de counter-insurgency
oorlogsvoering in Afghanistan en voor typische intelligence-surveillance-
reconaissance missies tijdens vredesmissies?
Voor zover bij Defensie bekend is de Amerikaanse luchtmacht de zogenoemde OA-X
Enabling Concept studie in het voorjaar van 2009 begonnen. Het betreft een
vervolgstudie op de MC-12 Enabling Concept studie uit november 2008.
Bent u bekend dat de Verenigde Staten inmiddels een Request for Information
heeft doen uitgaan voor dergelijke toestellen? Wordt deze informatie ook
betrokken bij de nu lopende Verkenningen en overweegt Nederland iets
soortgelijks in de toekomst?
Het is mij bekend dat de Amerikaanse luchtmacht in juli van dit jaar een Request for
Information heeft gepubliceerd om informatie te verkrijgen over de beschikbare
capaciteiten en verwervingsopties voor 100 lichte aanvals- en verkenningsvliegtuigen.
Een Request for Information is een uitnodiging tot het indienen van productvoorstellen.
Het document maakt duidelijk dat er geen besluit is genomen over de aanschaf van
een dergelijk toestel en het bevat de waarschuwing dat de Amerikaanse overheid met
de publicatie geen enkele verplichting aangaat.
De Verenigde Staten hebben de mogelijkheid diverse typen gevechtstoestellen en
onbemande toestellen in voor Nederlandse begrippen grote aantallen aan te schaffen en
in stand te houden. Defensie heeft met de F-16 het multi-role concept omarmd.
In dat concept kan met één type jachtvliegtuig een veelheid aan defensieve en offensieve
taken worden uitgevoerd zowel in lage als hogere delen van het geweldsspectrum. Het
aanhouden van één type gevechtsvliegtuig biedt grote voordelen op de gebieden van
personeel, bedrijfsvoering en financiën. Daarom wordt bij de vervanging van de F-16 het
multi-role concept als uitgangspunt gehandhaafd.
3
Vanaf welke versie van de F-35 zal de ROVER (Remote Operated Video Enhanced
Receiver) capaciteit, nodig voor optimale communicatie tussen grondtroepen en
F-35 toestellen, operationeel zijn? In hoeverre, voor welke aantallen en voor
hoelang zal hierdoor in dit opzicht de operationele mogelijkheden van de F-35 ten
opzichte van de F-16 achteruit gaan?
In de huidige planning voor de doorontwikkeling van de F-35 wordt bij de introductie van
Block 4 rekening gehouden met een vergelijkbare capaciteit als ROVER. In de
transitiefase van de F-16 naar de F-35 zal naar verwachting het eerste F-35 squadron
kunnen beschikken over deze capaciteit. Naast de F-35's zullen de F-16's tot hun
uitfasering met ROVER zijn uitgerust. Er is dus geen sprake van een achteruitgang van
de operationele mogelijkheden van de F-35 ten opzichte van de F-16.
4
Welke concrete lange termijn plannen zijn er voor Unmanned (Combat) Aerial
Vehicles (UCAV's)? Welke studies zijn hiernaar verricht? Aan welke typen
UCAV's wordt concreet gedacht? Welke budgetruimte wordt hiervoor
gereserveerd? Hoe is de budget verhouding ten opzichte van de vervanger van
de F16? Wat is de rol van de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling en
productie van UCAV's ? Wat zijn hierbij de Europese samenwerkingsverbanden
waar de Nederlandse luchtvaartcluster van profiteert?
10
Kan na de levering van de eerste batch JSF-toestellen het aantal JSF-toestellen
voor de bestelling van de tweede batch nog worden aangepast? Kan de
bestelling van de tweede batch nog worden geannuleerd?
19
Wordt de batch-benadering gehandhaafd? Zo ja, in hoeveel batches en met welk
volume acht u tot de mogelijkheid behoren voor de aanschaf van de vervanger
van de F-16?
20
Indien het ontbreken van politieke besluitvorming geen aanleiding was de Kamer
over de voortgang van deze ambtelijke studies te informeren, wat was dan wel de
aanleiding, per geval, dat de Kamer is geïnformeerd over de mogelijkheid van
een batch-benadering?
Zoals gesteld in de brief van 29 augustus 2008 over UAV's en inlichtingencapaciteit
(Kamerstuk 30 806, nr. 4) heeft Defensie op basis van het ambitieniveau
van de krijgsmacht een structurele behoefte aan UAV-capaciteit voor lucht-
grondwaarneming en inlichtingen. In de brief is ook uiteengezet dat de vervanger van de
F-16 naar verwachting krachtige middelen voor lucht-grondwaarneming zal toevoegen.
De stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) heeft een
overlegplatform voor bedrijven opgericht om in te spelen op de toenemende interesse
voor onbemande vliegende systemen. De Nederlandse industrie is op dit moment niet
actief betrokken bij de ontwikkeling en productie van bewapende UAV's (UCAV's) maar
wel bij die van sensoren voor kleinere UAV's. In Europees verband zijn er verschillende
initiatieven op het gebied van onbemande vliegtuigen. Zo heeft het Europese Defensie
Agentschap (EDA) de behoeften van lidstaten aan toekomstige luchtsystemen in kaart
gebracht. Het EDA zal voorstellen doen voor gezamenlijke acties om essentiële
Europese industriële en technologische capaciteiten op deze gebieden te behouden of
te ontwikkelen. Daarbij is de militaire behoefte leidend. Het is de bedoeling gezamenlijk
technologie te ontwikkelen die kan worden toegepast op verschillende militaire
platforms. Dat biedt kansen voor de Nederlandse industrie die mogelijk als
toeleverancier kan participeren.
Defensie heeft geen concrete plannen voor UCAV's. Het is nog niet te voorzien welk deel
van de capaciteiten van bemande gevechtsvliegtuigen op de langere termijn door
onbemande bewapende vliegtuigen kan worden overgenomen, en tegen welke kosten.
Defensie hanteert voor de vervanging van de F-16 een fasegewijze aanschaf in batches,
waarover de Kamer onder meer met de beleidsbrief `Wereldwijd dienstbaar' van 18
september 2007 is geïnformeerd (Kamerstuk 31 243, nr. 1). Een besluit over de omvang
van de eerste batch zal deel uitmaken van het definitieve aanschafbesluit over de
vervanger van de F-16 in 2012. De batch-benadering maakt het mogelijk na de aanschaf
van een eerste batch de internationale veiligheidssituatie en de technologische
ontwikkelingen rondom het luchtwapen te volgen alvorens in het volgende decennium
een besluit over een volgende batch te nemen. Het budget voor de batches maakt deel
uit van het projectbudget Vervanging F-16.
De jaarlijkse bestelsystematiek is onder meer uiteengezet in de brief van 16 januari 2009
(Kamerstuk 26 488 nr. 134). Zie ook het antwoord op vraag 5.
5
Wat is de stand van zaken inzake de toezegging om de vaste prijs van de JSF in
eerste kwartaal 2009 te verschaffen? Wat is de stand van zaken met betrekking
tot de mogelijkheden van een consortium buy? Wanneer was (o.a. in de
Executive Steering Board (JESB)) reeds bekend dat een consortium buy geen
reële optie meer was? Wat zal hiervan het financiële risico zijn, waarvoor door de
Algemene Rekenkamer reeds gewaarschuwd is? Welke precieze gevolgen zal dat
met zich mee moeten brengen?
Een Consortium Buy (CB) behoort nog steeds tot de mogelijkheden, maar de behoefte
en de mogelijkheden van de partnerlanden om vroegtijdig in het JSF-programma
langjarige contracten te sluiten is bepalend voor de verdere uitwerking. Nederland heeft
die mogelijkheid niet voor 2012, gelet op de huidige planning voor de besluitvorming
over de vervanger van de F-16. Het hoofddoel van deelneming aan een CB is het
verkrijgen van prijsstabiliteit door een bindende aanschafprijs voor alle deelnemers aan
de CB voor een overeengekomen aanschafperiode.
Met de jaarrapportage van het project Vervanging F-16 over 2008 van 27 maart jl.
(Kamerstuk 26 488 nr. 159) is de Kamer meegedeeld dat naar verwachting midden
2009 een maximum (not-to-exceed) prijs bekend zou worden voor de CB, gevolgd door
een vaste prijs in 2010. De uitwerking van de CB blijkt echter meer tijd te kosten dan
verwacht. Lockheed Martin heeft laten weten dat de honderden toeleveranciers meer
tijd nodig hebben voor de levering van de benodigde gegevens. De heer Burbage van
Lockheed Martin heeft dit toegelicht tijdens het JSF-symposium op 6 oktober jl. te Den
Haag.
In de jaarrapportage is ook de keerzijde van een CB geschetst. De CB doet afbreuk
aan de flexibiliteit van de jaarlijkse bestelsystematiek, aangezien met een CB een
meerjarige bestelling met een groter aantal toestellen wordt vastgelegd. Daarnaast
gaat de CB mogelijk gepaard met risico-opslagen in de prijs. Tevens vervalt met de CB,
met leveringen in de periode 2014 tot en met 2018, de mogelijkheid om in deze periode
aan te sluiten bij de eerste meerjarige bestelling (Multi Year Buy) van de Verenigde
Staten die financiële voordelen kan bieden. Bij de besluitvorming in 2012 over de
aanschaf van de opvolger van de F-16 zullen deze aspecten worden meegewogen.
Voor Nederland zou gezien de huidige planning van de besluitvorming een uitgewerkt
CB-voorstel in 2011 vroeg genoeg zijn.
6
Kunt u bevestigen dat rond 2000/2001 de exploitatiekosten van 85 JSF toestellen
exclusief brandstof werden geraamd op circa 2,6 miljard euro? Hoe verklaart u
gespecificeerd de verdubbeling tussen 2001 en 2005 van 2,6 miljard euro naar 5,2
miljard euro? Had de Kamer hierover niet eerder geïnformeerd moeten worden?
Houdt u staande dat de JSF per vlieguur in gebruik en exploitatie goedkoper zal
zijn dan de F16?
De in de vraag genoemde 2,6 miljard is bij Defensie niet bekend. Met de brief van 11
februari 2002 (Kamerstuk 26 488 nr. 8) is de Kamer geïnformeerd over de resultaten
van B/C-fase van het project Vervanging F-16. De exploitatiekosten voor 85 JSF-
toestellen werden toen geraamd op 7,0 miljard (prijspeil 2000), inclusief brandstof en
voor een periode van dertig jaar.
Op 10 februari 2009 is de Kamer geïnformeerd (Kamerstuk 26 488 nr. 138) dat uit de
actualisering van de kandidatenvergelijking is gebleken dat de verwachte vlieguurprijs
van de F-35 lager is dan die van de huidige F-16. Voorts is de Kamer met de brief van
18 december 2008 (Kamerstuk 26 488 nr. 132) geïnformeerd over de technische
veroudering van de F-16 en de negatieve gevolgen die dit heeft op de
onderhoudbaarheid en de exploitatiekosten van dit toestel. Daarnaast zullen vooral de
Verenigde Staten in het komende decennium grote aantallen F-16's afstoten, waardoor
de internationale schaalvoordelen voor de instandhouding van de F-16 zullen afnemen.
De exploitatiekosten zullen daardoor naar verwachting nog verder stijgen.
7
Hoe verhoudt zich deze brief tot stukken uit 2005, die volgens de uitzending
melding maakten dat te weinig fondsen beschikbaar zijn om
Vervangingsscenario 3c (52 toestellen) te kunnen accommoderen? Waar zijn
deze fondsen na 2005 vandaan gekomen om dit dan toch wel te kunnen?
In de brief van 7 september jl. (Kamerstuk 26 488 nr. 196) en in de beantwoording van
vragen van de leden Van Velzen, Brinkman en Pechtold van 16 september jl. is
uiteengezet dat in 2005 nog geen projectbudget was vastgesteld. Bij het tentatieve
budget uit 1999 van 4,5 miljard (prijspeil 1998) waren nog geen aantallen of prijzen in
beschouwing genomen. Dit tentatieve budget bleek begin 2005, in de eerste fase van
de studies met de prijsinformatie die toen beschikbaar was, ontoereikend te zijn voor
85 toestellen. Er is echter nooit sprake geweest van een besluit het planningsaantal
van 85 te verlagen. Dat was pas aan de orde geweest als zou zijn besloten het
tentatieve projectbudget niet te verhogen. Evenmin is er een besluit genomen over een
aantal voor een eerste batch toestellen.
Eind 2006 is na de ontvangst van nieuwe kosteninformatie besloten het budget te
verhogen tot 5,5 miljard (prijspeil 2005) op basis van het planningsaantal van 85
toestellen. De Kamer is hierover geïnformeerd met de jaarrapportage over 2006 van 11
april 2007 (Kamerstuk 26 488 nr. 58). Het aangepaste projectbudget is toen binnen de
budgettaire kaders verwerkt in de begroting en de bijbehorende meerjarenraming en de
defensieplannen voor de langere termijn.
8
Bent u bereid alsnog de concept D-brief uit 2005/2006 (vertrouwelijk) ter inzage te
geven aan de Kamer? Bent u bereid alsnog de getallenstudie uit 2005 waaruit de
KRO voor de uitzending van Reporter heeft geput, (vertrouwelijk) ter inzage te
geven aan de Kamer?
9
Is, toen in 2005 duidelijk werd dat het toenmalige budget voor vervanging van de
F-16 niet toereikend was voor het planningsaantal van 85 JSF-toestellen, dit
bewust stil gehouden voor de Tweede Kamer, het bedrijfsleven en de media? Zo
ja, waarom? Zo nee, waarom is het dan niet gedeeld?
18
Waarom is de Kamer in 2005 niet geïnformeerd over de ambtelijke studie en het
eventueel lagere aanschafvolume van de vervanger van de F-16?
Zoals in de brief van 7 september jl. is uiteengezet, is de gebruikelijke gang van zaken
van het Defensie Materieelproces dat de regering de Kamer een verwervingsbesluit
voorlegt met een D-brief. In een dergelijke brief wordt in detail ingegaan op alle
relevante aspecten van de verwerving, waaronder de aantallen en het beschikbare
budget. Na de val van het kabinet-Balkenende-2 in juni 2006 was een
verwervingsbesluit niet meer aan de orde en is de ambtelijke voorbereiding gestaakt.
Daardoor is geen conceptversie van de D-brief aan de Kamer opgesteld.
De conceptversie van de aantallenstudie uit 2005 was onderdeel van de ambtelijke
voorbereiding op het verwervingsbesluit. Zonder politieke besluitvorming is er geen
aanleiding de Kamer over de voortgang van ambtelijke studies te informeren. Dat was
in 2005 het geval en dat is nu niet anders. Ik acht het niet zinvol een conceptversie van
een ambtelijke studie uit 2005 aan de Kamer aan te bieden waarvan destijds de
ambtelijke behandeling is gestaakt en waarover geen politiek besluit is genomen.
Overigens is in april van dit jaar met de motie-Hamer (Kamerstuk 26 488 nr. 178)
besloten het aanschafbesluit over de vervanger van de F-16 uit te stellen tot 2012. Dan
kan de Kamer een D-brief tegemoet zien met onder meer een herijking van het
planningsaantal van 85 toestellen, in samenhang met de omvang van de eerste batch.
11
Bent u bekend met het laatste CSBA rapport sept.09 van Dr. Ehrhardt, die nu
adviseur is van CiC USAF Schwartz, waarin hij de VS-behoefte schetst van 850
JSF-toestellen? Wat is hierop uw reactie?
24
Heeft het op 13 augustus jl. gepubliceerde rapport van het invloedrijke Center for
Strategic and Budgetary Assessments (CSBA), waarin wordt aanbevolen het
aantal F-35's voor de VS terug te brengen en andere prioriteiten te overwegen,
invloed op het project budget vervanging F-16?
Het rapport dat het Center for Strategic and Budgetary Assessments (CSBA) op 17
september jl. publiceerde, bevat voorstellen voor de toekomstige samenstelling van de
Amerikaanse luchtmacht. De studie pleit ervoor meer te investeren in onbemande
vliegtuigen, tankers, langeafstandsbommenwerpers en verkenningstoestellen. Het
aantal F-35 toestellen van de Amerikaanse luchtmacht zou volgens het CSBA-rapport
met de helft kunnen worden verminderd tot ongeveer 850. Deze toestellen zouden wel
tot 2020 versneld moeten worden gebouwd.
In de antwoorden op de vragen van het lid Pechtold van 14 september jl. (Handelingen
TK 2008-2009, aanhangsel nr. 3843) over het op 13 augustus jl. gepubliceerde rapport
van het Center for Strategic and Budgetary Assessments (CSBA) is uiteengezet dat de
Verenigde Staten de aanschaf van de geplande 2.443 toestellen zullen spreiden over vier
decennia. De stuksprijs van de geplande Nederlandse toestellen wordt met name
bepaald door het aantal toestellen dat de komende jaren wordt geproduceerd voor de
Verenigde Staten, de andere partnerlanden en de exportlanden. Als de Verenigde Staten
zouden besluiten minder toestellen aan te schaffen in de jaren na het voorziene
Nederlandse invoerschema, heeft dat geen invloed op de stuksprijs van de geplande
Nederlandse toestellen.
Met het oog op beide rapporten van het CSBA is het relevant dat de Amerikaanse
minister van Defensie Gates op 6 april jl. het planningsaantal van 2.443 JSF-toestellen
voor de Verenigde Staten heeft herbevestigd.
De ontwikkeling van een nieuwe bommenwerper heeft hij echter stopgezet. Sindsdien
heeft minister Gates herhaaldelijk gewezen op het belang van het F-35 programma en
heeft hij zijn steun voor dit programma uitgesproken.
12
Wat is het huidige budget voor het project Vervanging F-16 op basis van het
prijspeil 2009? Komt het huidige budget voor vervanging van de F-16 nog
overeen met het planningsaantal van 85 JSF-toestellen? Welke gegevens
gebruikt u om dit te staven?
16
Is het huidige projectbudget met aanpassing naar prijspeil 2009 voldoende voor
de aanschaf van 85 gevechtstoestellen als vervanger van de F-16? Zo nee, welke
problemen verwacht u de komende tijd? Is het aantal van 85 aan te schaffen
toestellen een reëel en haalbaar aantal?
23
Wat wordt het prijspeil 2009 voor het projectbudget? Verwacht u, buiten de
valutakoers, de komende jaren een verhoging van het budget?
28
Waarom is eind 2006 besloten het budget te verhogen om het aan te passen aan
het planningsaantal van 85 JSF toestellen? Waarom is er niet voor gekozen het
planningsaantal aan te passen aan het toenmalige budget?
29
Toen eind 2006 werd besloten om het budget voor de vervanging van de F-16 op
te hogen om het planningsaantal van 85 JSF-toestellen veilig te stellen, is hier
toen voor gekozen omdat de behoefte van de krijgsmacht ook echt 85 toestellen
is? Hoe staat dat in verhouding met het huidige aantal F-16 toestellen waar de
krijgsmacht nu over beschikt?
Het planningsaantal van 85 toestellen betreft een realistische schatting van de
behoefte, die nog niet definitief is vastgesteld. Bij de besluitvorming in 2012 over de
vervanger van de F-16 zal het planningsaantal van 85 toestellen, in samenhang met de
omvang van de eerste batch, worden herijkt.
Aangezien de Amerikaanse inflatiecijfers voor 2009 nog niet bekend zijn, is voor de
begroting een schatting gemaakt van de aanpassing naar prijspeil 2009. Het
projectbudget, gebaseerd op het planningsaantal van 85 toestellen, bedraagt in prijspeil
2009 vooralsnog 6,275 miljard. Met de jaarrapportage over 2009 zal het
projectbudget verder worden geactualiseerd. De informatie over het projectbudget die
de Kamer met de jaarrapportages over het project Vervanging F-16 worden verstrekt,
berust op door het Pentagon vastgestelde kosteninformatie over de F-35. In beginsel
wordt het projectbudget jaarlijks geactualiseerd op basis van inflatiecijfers en de
beschikbare, door het Pentagon vastgestelde kosteninformatie over de F-35.
13
Gaat Defensie nog steeds uit van een eerste batch bestelling van 50 a 60 JSF-
toestellen? Hoeveel JSF toestellen verwacht Defensie vervolgens in de tweede
batch te bestellen?
Mijn ambtsvoorganger heeft tijdens het Wetgevingsoverleg materieel op 12 november
2007 (Kamerstuk 31 200 X nr. 45) desgevraagd laten weten niet uit te sluiten dat in de
eerste batch 57 JSF-toestellen worden aangeschaft. Over de omvang van de eerste
batch is echter geen besluit genomen. Dat is ook nog niet aan de orde, aangezien met de
motie-Hamer is besloten het aanschafbesluit voor de vervanger van de F-16 uit te stellen
tot 2012.
14
Kan exact aangegeven waar, wanneer en hoe de Kamer geïnformeerd is dat de
batch-benadering een mogelijkheid zou zijn juist vanwege budgettaire
beperkingen en, of verwachte oplopende kosten?
Budgettaire beperkingen of de kosten van het project Vervanging F-16 zijn nooit een
reden geweest voor de batch-benadering. Zie ook het antwoord op de vragen 4, 10, 19
en 20.
15
Waar ten tijde van de B/C brief nadrukkelijk werd uitgegaan van een
projectbedrag dat voldoende was voor 85 toestellen, hoe kon het dan nodig zijn
dat in 2005 herberekening plaats moest vinden en gesteld werd dat dit niet
toereikend was, waarbij de uitkomst 52 toestellen was? Wat is er veranderd
tussen 2002 en 2005? Waarom is dit toen niet aan de Kamer gemeld?
21
Kan met een heldere specificatie worden toegelicht in hoeverre de verhoging van
het budget voor 85 toestellen, waartoe eind 2006 werd besloten, tenminste het
verschil kan verklaren tussen de uitkomst van 52 toestellen bij de herberekening
in 2005 uitgaande van het toen nog niet verhoogde budget?
In 1999 en 2002 is de Kamer met respectievelijk de A-brief en de B/C-brief
(Kamerstukken 26 488 nrs. 1 en 8) gemeld dat een tentatieve schatting van het budget
van het project Vervanging F-16 10 miljard gulden ( 4,5 miljard) bedroeg in prijspeil
1998. Daarbij is gemeld dat bij dit bedrag nog geen aantallen of prijzen in beschouwing
waren genomen. De tentatieve schatting van 4,5 miljard in prijspeil 1998 is dan ook
niet goed vergelijkbaar met het projectbudget in 2006 van 5,5 miljard op basis van 85
toestellen en op basis van kosteninformatie in prijspeil 2005.
Voor een specificatie van het projectbudget, en als onderdeel daarvan de kosten voor
85 toestellen, wordt verwezen naar de jaarrapportage van het project Vervanging F-16
over 2008 van 27 maart 2009 (Kamerstuk 26 488 nr. 159). Zie ook het antwoord op
vraag 7.
17
Verwacht u verdere vertraging in de SDD-fase? Zo ja, wat betekent dit voor
Nederland? Is er ook een verdere stijging van de kosten in het
ontwikkelingsbudget voorzien?
Met de antwoorden op de vragen van de leden Van Velzen (SP) en Eijsink (PvdA) van 27
augustus jl. (Handelingen TK 2008-2009, aanhangsel nr. 3623) is de Kamer geïnformeerd
over een persverklaring van het JSF Program Office (JPO) van 18 augustus jl. waarin
wordt ingegaan op de voortgang van de SDD-fase. De uitgebreide testprogramma's in
laboratoria op de grond en met vliegtuigen, waaronder de Boeing 737 CATBird, werpen
hun vruchten af. Onvolkomenheden in hard- en software worden onderkend en kunnen
worden verholpen voordat deze in F-35 testtoestellen wordt gebruikt. De productie van
testvliegtuigen heeft een vertraging opgelopen van drie tot vier maanden. Dit is onder
meer veroorzaakt door vertraging bij de productie van onderdelen. Het JPO heeft er op
grond van de getroffen maatregelen vertrouwen in dat de achterstand kan worden
ingelopen en dat het testprogramma volgens de planning kan worden voltooid. Tijdens
het JSF-symposium van 6 oktober jl. te Den Haag heeft de Deputy Program Director van
het JPO, Generaal Moore, deze stand van zaken bevestigd.
Nederland neemt deel aan de System Development and Demonstration (SDD)-fase
van het JSF-programma op basis van een vaste bijdrage van $ 800 miljoen. Een
stijging van de ontwikkelingskosten zou daarom voor Nederland geen gevolgen
hebben. Dit geldt ook voor de stuksprijs van de JSF, aangezien Nederland als partner
in de SDD-fase geen opslag voor de ontwikkelingskosten hoeft te betalen.
Met de antwoorden op de vragen van het lid Boekestijn van 10 juli jl. (Handelingen TK
2008-2009, aanhangsel nr. 3259) is de Kamer geïnformeerd over het Amerikaanse
besluitvormingstraject inzake de verdere ontwikkeling van de F136 motor, de tweede
motor voor de F-35. De besluitvorming in de Verenigde Staten over het budget van de
tweede motor is nog niet voltooid. Mocht het Amerikaanse Congres besluiten budget
toe te voegen aan de door het Pentagon ingediende defensiebegroting voor de
ontwikkeling van de tweede motor, en President Obama zou daarmee akkoord gaan,
dan zal het ontwikkelingsbudget voor het JSF-programma stijgen.
22
Als zoals u stelt "Er is echter nooit sprake geweest van een besluit het
planningsaantal van 85 te verlagen", waarom moest dan in 2005 zo uitdrukkelijk
besproken worden, inclusief berekening, om "naar buiten toe een aantal van 85
zou blijven worden gecommuniceerd, vanwege de externe communicatie,
business case, etc." ?
In het kader van de ambtelijke voorbereiding van een verwervingsbesluit zijn in 2005
studies verricht naar vervangingschema's en aantallen voor de eerste batch. Indien de
regering een verwervingsbesluit had genomen, was het van belang ervoor te zorgen
dat het aantal toestellen voor de eerste batch niet zou worden opgevat als het nieuwe
planningsaantal, in plaats van het gehandhaafde planningsaantal van 85 toestellen.
25
Wanneer kan de Kamer duidelijkheid verwachten over de bussinesscase? Geldt
de bussinesscase voor 85 aan te schaffen toestellen of voor een lager volume en
wat betekent dit voor de stuksprijs?
De business case is op 1 juli 2008 herberekend. De Luchtvaartindustrie kon zich met
deze berekening niet verenigen en heeft in december 2008 arbitrage aanhangig
gemaakt. Deze procedure loopt nog steeds. Op 24 september (Kamerstuk 26 488 nr.
198) is de Kamer reeds gemeld dat niet vaststaat wanneer de arbitrageprocedure
inzake de Medefinancieringsovereenkomst JSF wordt voltooid. Zodra het
arbitrageproces is voltooid zal uw Kamer zo spoedig mogelijk door de minister van
Economische Zaken worden geïnformeerd. Het planningsaantal van 85 aan te schaffen
toestellen is een van de parameters in de business case. De uitkomsten van de
business case hebben geen invloed op de stuksprijs van de JSF.
26
Verwacht u problemen en/of vertraging in aanloop naar een besluit over de
aanschaf in 2012?
Nee.
27
Heeft u, gezien de oplopende kosten in aanschaf, exploitatie en onderhoud van
de F-35, de deal die Saab de Nederlandse regering deed voor de aanschaf,
exploitatie en onderhoud van de Gripen NG nader bestudeerd? Zo ja, waarom
houdt u vast aan de aanschaf van de F-35 wetende dat dit niet het toestel voor de
beste prijs is of zal zijn? Zo nee, waarom niet?
Het aanbod van Saab aan de Nederlandse regering betreft hetzelfde aanbod dat in
2008 is geanalyseerd bij de actualisering van de kandidatenevaluatie. De Kamer is op
18 december 2008 (Kamerstuk 26 488 nr. 131) geïnformeerd over de resultaten van
deze actualisering. Tevens verwijs ik naar deel 4 van het vertrouwelijke rapport over de
kandidatenevaluatie dat de Kamer op 18 december 2008 heeft ontvangen. In de brief
van 4 maart 2009 (Kamerstuk 26 488 nr. 147) is nader ingegaan op het aanbod van
Saab. De door Saab genoemde bedragen vormen geen goede afspiegeling van de
werkelijke aanschaf- en exploitatiekosten van de Saab Gripen NG. Tijdens het
vertrouwelijke vraaggesprek met de vaste commissie voor Defensie op 18 februari jl.
zijn de aanwezige leden daarover reeds in detail geïnformeerd.