Commissie Gelijke Behandeling

Over quota voor meer vrouwen aan de top

26-10-2009

De afgelopen tijd is er weer veel te doen over quota om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen. Vrouwen zijn hier nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd. Maar is een quotabeleid de oplossing? En is het wettelijk toegestaan? Lees hier waarom quota op gespannen voet staan met Nederlandse en Europese rechtsspraak en welke vormen van voorkeursbehandeling wel zijn geoorloofd.

Streefcijfers en quota
Wat is toegestaan is het vaststellen van streefcijfers. Het hanteren van een quoterings- of reserveringsbeleid bij de arbeid voor vrouwen, als middel om gestelde streefcijfers te halen, is echter niet toegestaan. Oók niet in functies waar zij sterk zijn ondervertegenwoordigd. Dit is in strijd met de nationale gelijkebehandelingsrechtsspraak en met de jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie (m.n. het Kalanke-arrest). Een dergelijk beleid voldoet niet aan de zogeheten zorgvuldigheidseis, die een open sollicitatie eist waarvan niemand op voorhand is uitgesloten en die een beoordeling van de individuele kwaliteiten van de sollicitanten eist. Een functie exclusief voor vrouwen reserveren, is dus in strijd met de wet.

Hetzelfde geldt voor een quoterings- of reserveringsbeleid voor allochtonen in situaties waarin zij sterk zijn ondervertegenwoordigd. Hoewel de jurisprudentie over een quoteringsbeleid voor allochtonen minder is uitgekristalliseerd dan voor vrouwen, zijn quota voor deze groep eveneens ongewenst, om dezelfde redenen als voor vrouwen. De Commissie Gelijke Behandeling, die toeziet op naleving van de wetgeving inzake gelijke behandeling, sluit voor de beoordeling van vragen of klachten over quota voor allochtonen (of andere groepen) zoveel mogelijk aan bij de strenge toets die dient te worden gehanteerd bij voorkeursbehandeling voor vrouwen.

Voorkeursbeleid
Voorkeursbehandeling is nadrukkelijk een uitzondering op het beginsel van gelijke behandeling, en behoeft daarom een goede rechtvaardiging

Het gebruik van voorkeursbehandeling staat de wet voor slechts één doel toe: opheffing dan wel vermindering van (structurele) achterstand. Ergo: het hanteren van een voorkeursbeleid teneinde een meer `diverse' organisatie te worden, is niet toegestaan. Uit de aard van het doel volgt dat voorkeursbehandeling uitsluitend is toegestaan als maatregel van tijdelijke aard, alsook dat het beleid en voortdurende evaluatie behoeft om na te gaan of de achterstand reeds opgeheven dan wel sterk verminderd is en het beleid moet worden beëindigd.

Een voorkeursbeleid is uitsluitend toegestaan voor groepen die in een positie van structurele achterstand verkeren, d.w.z. voor vrouwen, allochtonen en gehandicapten/chronisch zieken.

Wettelijke criteria
Meer specifiek, gelden de volgende vier wettelijke criteria voor toepassing van voorkeursbehandeling voor vrouwen, etnische groepen en gehandicapten/chronisch zieken:


1. de eis van aantoonbare achterstand. Voorkeursbehandeling is alleen acceptabel als er sprake is van een achterstand. De achterstand die dient te worden aangetoond, gerelateerd aan het relevante beschikbare aanbod in de desbetreffende regio.

2. het evenredigheidsvereiste. Het onderscheid dat wordt gemaakt met de maatregel, dient in redelijke verhouding te staan tot het doel. Dit houdt in dat de voorkeursmaatregel moet kunnen worden gerechtvaardigd door de mate van achterstand.

3. de zorgvuldigheidseis. Dit houdt in dat een objectieve beoordeling van alle kandidaten plaats vindt, waarbij rekening wordt gehouden met de mate waarin ieder van de kandidaten aan de functie-eisenvoldoet. Benoeming van een kandidaat uit de voorkeursgroep kan alleen plaatsvinden bij gelijke geschiktheid van de kandidaat.
4. de kenbaarheidseis. Deze houdt in dat bij de aanbieding van de functie duidelijk moet worden vermeld dat sprake is van een voorkeursbeleid, en dat duidelijk is dat de vacature open is voor alle potentiële kandidaten.

Lees ook het artikel Voorkeursbehandeling niet in strijd met de wet, quota wél dat 17 maart jl. in de Volkskrant is gepubliceerd. Bijlage
090313 vkb ingezonden art VK.pdf