Gemeente Epe


Gemeente Epe verkeersveiliger, leefbaarder en aantrekkelijker

Met het vaststellen van het Verkeer- en Vervoersplan en het
Parkeerbeleidsplan zet de gemeente een volgende stap om de veiligheid en leefbaarheid binnen de bebouwde kom en tussen de kernen de komende jaren sterk te verbeteren. Winkelcentra worden autoluw, fiets- en
autoroutes worden beter georganiseerd, parkeren blijft gratis en
maximale snelheden worden op noodzakelijke plekken teruggebracht.

Â

In juni dit jaar waren deze conceptnotaâs voor iedereen in te zien. Aan de hand van reacties en door gesprekken met betrokken organisaties ligt er nu een stevige basis voor de toekomst. De verdere uitwerking zal de komende jaren samen oplopen met de structuurvisies voor de
centra Epe en Vaassen. Deze visies zijn uitspraken over het gewenste toekomstbeeld. Voor Vaassen is deze visie vastgesteld, in Epe wordt deze naar verwachting eind van dit jaar afgerond.

Â
Â

Verkeer en vervoer

Een belangrijk punt in het Verkeer- en Vervoersplan is de nieuwe visie op het gemeentelijk wegennet. Hierin wordt onder andere voorgesteld een deel van de dorpenroute, waaronder de Emsterweg, Vaassenseweg, de Hoofdweg in Emst, de Eperweg tussen Emst en Epe en de ring om Epe, als verblijfsweg aan te wijzen. Naast een lagere maximumsnelheid van 30 en 60 km/uur worden hier op termijn verkeersmaatregelen getroffen om de leefbaarheid en veiligheid op deze route te verbeteren. Ook zal er de komende jaren veel aandacht zijn voor fietsers, voetgangers en minder validen zodat de kernen juist voor hen heel toegankelijk zijn.

Â

Parkeren

In het Parkeerbeleidsplan staat beschreven hoe wij de komende jaren met ons parkeerbeleid omgaan. Parkeren blijft ook in de toekomst
gratis, maar als de noodzaak daar is (bijvoorbeeld een forse toename van het aantal winkels en daardoor meer parkeerbehoefte) zal een
parkeerschijfzone in het centrum van Epe worden ingevoerd. Dat
betekent zoveel dat kort en lang parkeren wordt gescheiden. Bezoekers die âs ochtends komen en âs avonds gaan, de zogenaamde
langparkeerders, parkeren een paar honderd meter verder en winkelend publiek kan een bepaald aantal uren dichtbij de winkel parkeren.
Daarnaast wordt in dit beleidsplan ook beleid geformuleerd over het toepassen van parkeernormen bij nieuwe ontwikkelingen, parkeren in
oude wijken, fietsparkeren en gehandicaptenparkeren. Het college stelt op basis hiervan extra geld beschikbaar voor de aanleg van
parkeerplaatsen in oude wijken.

Â

De nota's zijn vanaf woensdag 4 november in te zien bij de
Publiekswinkel.

Daarnaast worden ze op 5 november behandeld tijdens een openbare
commissievergadering. U bent daar van harte welkom.
De raadsbehandeling staat geagendeerd op 26 november 2009.