GroenLinks
GroenLinks Amsterdam voor fietsveiligheid
De commissie Verkeer in Amsterdam bespral de de versnelde aanpak van
"blackspots" en "redroutes" naar aanleiding van schriftelijke vragen
van GroenLinks. In aanvulling op de reeds bekende onveilige plekken,
heeft de partij zelf via de website www.groenlinksopdekaart.nl
Amsterdammers opgeroepen om onveilige plekken aan te geven. Het
resulteerde in een lijst met ruim 50 onveilige plekken in Amsterdam,
die vanmiddag door woordvoerder Fjodor Molenaar wordt aangeboden aan
wethouder Gerson.
GroenLinks Amsterdam hamert al lange tijd op een verbeterde
verkeersveiligheid voor fietsers in Amsterdam. Naast het aanbieden van
de lijst met onveilige plekken in Amsterdam, doet Fjodor Molenaar
vanmiddag enkele aanvullende voorstellen om de stad nog veiliger te
maken:
* Intensievere controle op het bezit van een brommerrijbewijs.
Amsterdam kent ruim 400 scooterongevallen per jaar, dat is een
schrikbarende stijging;
* Brommers en snorfietsen op de rijbaan in plaats van op het
fietspad. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de borden
`Fietspad - dus niet brommen';
* Wachttijdmelders bij verkeerslichten voor fietsers langs het hele
hoofdnet Fiets. Onderzoek heeft uitgewezen dat het helpt tegen
door rood rijden;
* Alle wegmarkeringen op fietsstroken moeten jaarlijks worden
nagelopen en bijgewerkt. Door intensief wegverkeer slijt het snel;
* Alle scholen doen verplicht mee aan het fietspraktijkexamen, zodat
alle kinderen kunnen fietsen voor ze naar de middelbare school
gaan.
Volgens Molenaar moet er ruimte en veiligheid komen voor de meest
kwetsbare verkeersdeelnemers:
"De helft van alle Amsterdammers zit dagelijks op de fiets. Deze groep
wordt alleen maar groter, extra maatregelen zijn absoluut nodig. Door
intensieve samenwerking van alle stadsdelen en betrokken diensten moet
het mogelijk zijn de komende twee jaar een belangrijke slag te slaan."