Nederlandsch Octrooibureau
Â
Innoveer je uit de crisis
Een derde van de Nederlandse mkb-bedrijven ziet innovatie als de beste
maatregel om de recessie te overleven. Verder noemen zij
kostenbesparingen en investeringen als manieren om de winstgevendheid
te vergroten. Dat blijkt uit het International Business Report 2009
van Grant Thornton. Ook internationaal gezien worden innovatie en
kostenreductie als nummer één en twee genoemd. Gevolgd door
prijsstrategie, een nieuwe managementstructuur en het bekijken van de
productiviteit. Pas op nummer zes vinden we investeringen terug. De
starters die wij voor deze Visie hebben geïnterviewd (zie pag. 5),
merken nauwelijks iets van de crisis en blijven gewoon innoveren. Voor
goede ideeën is immers altijd plek. Maar als het geld op is, is het
natuurlijk ook op voor innovatie. Je kunt je geld maar één keer
uitgeven. Daarom, voordat het te laat is: innoveer je uit de crisis!
Intellectuele eigendom management creëert kansen
In een innovatieve, kennisintensieve markt is de waarde van een
organisatie voor een groot deel afhankelijk van âontastbareâ zaken
zoals intellectuele eigendomsrechten. Door goed beheer van uw
octrooien, merken en modellen kunt u kansen creëren en risicoâs
voorkomen. Juist nu het economisch even wat minder gaat. Beschouw
IE-kosten als investeringen in de bescherming van vitale innovaties
van uw organisatie. Een goede octrooi-, merken/modellenstrategie
bespaart bedrijven geld en kan ook geld opleveren. Door middel van een
goed beheer van uw intellectuele eigendom kunt u bijvoorbeeld uw
marges op producten veiligstellen, voorkomen dat nieuwe partijen
toetreden tot uw lucratieve markten, hogere opbrengsten uit licenties
genereren en uw bedrijf aantrekkelijker maken voor investeerders. In
deze onzekere economische tijden kan de waarde van een bedrijf
afnemen. Gelukkig kan een eventuele waardedaling van uw intellectuele
eigendom (IE) op verschillende manieren worden rechtgetrokken. U kunt
kosten besparen en de waarde van de IE-portefeuille vergroten, zodat u
daarvan kunt profiteren zodra de markt weer aantrekt.
Bespaar kosten en vermeerder de waarde van uw IE-portfolio
Wij zetten een aantal instrumenten en tips voor u op een rij:
1 Breng uw IE-portfolio in kaart:
Deel octrooien, modellen en merken in naar relevantie en rendement
voor uw bedrijf en bepaal per categorie hoe u daarmee omgaat.
Bijvoorbeeld:
⢠lage score - lage relevantie: verleng de aanvraag niet of dien in
een beperkt aantal landen in;
⢠hoge score - lage relevantie: zoek licentiepartners of overweeg
verkoop van IP;
⢠lage score - hoge relevantie: maak een cluster voor onderlinge
versterking van deze nog laag scorende octrooien, modellen en merken;
⢠hoge score - hoge relevantie: geef in licentie of kijk hoe u beter
kunt profiteren.
U kunt een afspraak maken met een van onze adviseurs voor het
doornemen van uw IE-portfolio.
2 Bespaar op buitenlands indienen:
⢠Selecteer zorgvuldig de landen die echt nodig zijn. Waar zitten in
de eerste plaats uw concurrenten (productie, verkoop)? Waar bent u
zelf actief?
Dien niet blind overal in, dit brengt veel te veel kosten met zich
mee.
Check of u al voldoende bescherming heeft in een bepaald land voordat
u verdere aanvullingen overweegt. Denk ook aan een internationale
octrooiaanvrage via de Patent Cooperation Treaty (PCT). Deze aanvrage
geeft u uiterlijk 30 maanden de tijd om te bepalen in welke specifieke
landen u wilt indienen en ga uit van de oorspronkelijke datum van
indiening.
3 Neem uw behoefte aan merkbescherming onder de loep:
Voor uw merk bieden wij een strategisch advies, waarbij onze
merken/modellengemachtigde in een persoonlijk gesprek samen met u
kijkt naar uw behoefte aan bescherming. Hierbij kijken wij gezamenlijk
naar onder meer uw doelgroep, afzetmarkt en toekomstplannen.
4 Verbind octrooi- en merken/modellenstrategie binnen uw bedrijf
Dit lijkt logisch, maar vaak werken deze mensen of afdelingen langs
elkaar heen. Het merken- en modellenrecht kan al een adequate
bescherming bieden voor uw intellectuele eigendom. Bij Nederlandsch
Octrooibureau werkt iedere octrooigemachtigde samen met een
merken/modellengemachtigde, zodat elke mogelijke synergie tussen
octrooien en merken/modellen benut kan worden.
5 Beperk het risico van inbreuk op andermans intellectuele eigendom:
Inbreuk is namelijk duur en kan het einde van uw business betekenen. U
kunt dit op de volgende manieren beperken:
⢠Als u weet dat een uitvinding al bestaat, kunt u op zoek gaan naar
de mazen in het net. Door middel van een âvrijgave stukâ kan een
van onze adviseurs bepalen of u vrij bent om een product te verkopen
en/of een werkwijze te gebruiken.
⢠Koop indien mogelijk relevante octrooien vananderen om sterker te
staan met uw business in de markt, mocht u worden aangeklaagd.
Hier hangt wel een flink prijskaartje aan, maar wellicht kunt u een
goede deal sluiten. Tijdens een recessie zijn bedrijven wellicht
eerder
geneigd hun rechten te verkopen.
⢠Ter voorkoming van inbreuk op het recht van anderen kunnen wij voor
u diverse onderzoeken uitvoeren naar de inschrijfbaarheid van uw merk.
6 Denk goed na over het vervolgtraject
Voordat er een octrooiaanvrage wordt ingediend. Is het wel de beste
manier om er zelf mee aan de slag te gaan? Soms is het strategisch
verstandiger enkele delen van uw techniek vrij te geven op de
bedrijfswebsite. Op die manier genereert u prior art en voorkomt u dat
iemand anders een octrooiaanvrage kan indienen om u te blokkeren.
Uiteraard gaat dat niet voor alles op. Soms is het verstandiger een
octrooi van een derde te kopen, in plaats van het zelf aan te vragen.
7 Onderzoek of uw octrooien interessant zijn voor andere markten, waar
u nog niet aan had gedacht
Toepassingen van uw product/technologie die u zelf niet gaat
gebruiken, kunt u in licentie geven. Licenties kunnen een nieuwe bron
van inkomsten vormen. Ook hier is het van belang bij het beschrijven
van uw octrooi aanvrage zo veel mogelijk toepassingsgebieden te
beschermen. Een deskundige van Nederlandsch Octrooibureau kan u
hierover adviseren.
8 Ontwikkel open innovatiesamenwerkingsverbanden.
Hiermee krijgt u toegang tot waardevol intellectueel eigendom én kunt
u uw innovatieproces tegelijkertijd versnellen. Licenties kunnen
namelijk erg duur zijn. En het zelf ontwikkelen van een nieuw product
of nieuwe technologie is ook kostbaar. U hoeft niet alles zelf te
ontwikkelen. Let op: bij open innovatie is het nóg belangrijker dat
uw intellectuele eigendom goed beschermd is. Lees hieronder meer over
samenwerking en bescherming van uw intellectuele eigendom.
9 Identificeer de meest waardevolle uitvindingen.
Laat een intern expert/team deze op een kwalitatief hoogwaardige
manier vastleggen. Dit kan u tijd en geld besparen.
Bronnen: Intellectual Asset Management Magazine #34
maart/april 2009 en www.octrooicentrum.nl
Samenwerking en bescherming
Door samenwerking kunnen innovaties sneller, beter en goedkoper op de
markt worden gezet. Daarmee blijft u de â steeds meer internationale â
concurrentie voor. Bedrijven werken dan ook meer en meer samen bij de
ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en productieprocessen.
Allianties, partnerships, co-creatie, netwerken: het zijn dé woorden
van de moderne economie. En innovatie vindt niet meer alleen plaats in
R&D-laboratoria, afgesloten van de buitenwereld. Maar wat als je als
partij een samenwerkingsverband aan wilt gaan, maar je wilt niet dat
anderen met je product, dienst of idee aan de haal
gaan? Geld verdienen aan uw octrooi-, merken- of modellenportefeuille
heeft dan ook alles te maken met goede contracten. Denkt u
bijvoorbeeld aan een
samenwerkingsovereenkomst, een geheimhoudingsverklaring of een
licentiecontract. Bij Nederlandsch Octrooibureau werken juridische
experts die dagelijks te maken hebben met intellectuele eigendom. U
bent bij ons dus aan het juiste adres voor dit soort contracten.