Nederlandsch Octrooibureau

Â

Innoveer je uit de crisis

Een derde van de Nederlandse mkb-bedrijven ziet innovatie als de beste maatregel om de recessie te overleven. Verder noemen zij kostenbesparingen en investeringen als manieren om de winstgevendheid te vergroten. Dat blijkt uit het International Business Report 2009 van Grant Thornton. Ook internationaal gezien worden innovatie en kostenreductie als nummer één en twee genoemd. Gevolgd door prijsstrategie, een nieuwe managementstructuur en het bekijken van de productiviteit. Pas op nummer zes vinden we investeringen terug. De starters die wij voor deze Visie hebben geïnterviewd (zie pag. 5), merken nauwelijks iets van de crisis en blijven gewoon innoveren. Voor goede ideeën is immers altijd plek. Maar als het geld op is, is het natuurlijk ook op voor innovatie. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Daarom, voordat het te laat is: innoveer je uit de crisis!

Intellectuele eigendom management creëert kansen

In een innovatieve, kennisintensieve markt is de waarde van een organisatie voor een groot deel afhankelijk van âontastbareâ zaken zoals intellectuele eigendomsrechten. Door goed beheer van uw octrooien, merken en modellen kunt u kansen creëren en risicoâs voorkomen. Juist nu het economisch even wat minder gaat. Beschouw IE-kosten als investeringen in de bescherming van vitale innovaties van uw organisatie. Een goede octrooi-, merken/modellenstrategie bespaart bedrijven geld en kan ook geld opleveren. Door middel van een goed beheer van uw intellectuele eigendom kunt u bijvoorbeeld uw marges op producten veiligstellen, voorkomen dat nieuwe partijen toetreden tot uw lucratieve markten, hogere opbrengsten uit licenties genereren en uw bedrijf aantrekkelijker maken voor investeerders. In deze onzekere economische tijden kan de waarde van een bedrijf afnemen. Gelukkig kan een eventuele waardedaling van uw intellectuele eigendom (IE) op verschillende manieren worden rechtgetrokken. U kunt kosten besparen en de waarde van de IE-portefeuille vergroten, zodat u daarvan kunt profiteren zodra de markt weer aantrekt.

Bespaar kosten en vermeerder de waarde van uw IE-portfolio

Wij zetten een aantal instrumenten en tips voor u op een rij:


1 Breng uw IE-portfolio in kaart:

Deel octrooien, modellen en merken in naar relevantie en rendement voor uw bedrijf en bepaal per categorie hoe u daarmee omgaat. Bijvoorbeeld:

⢠lage score - lage relevantie: verleng de aanvraag niet of dien in een beperkt aantal landen in;

⢠hoge score - lage relevantie: zoek licentiepartners of overweeg verkoop van IP;

⢠lage score - hoge relevantie: maak een cluster voor onderlinge versterking van deze nog laag scorende octrooien, modellen en merken;

⢠hoge score - hoge relevantie: geef in licentie of kijk hoe u beter kunt profiteren.

U kunt een afspraak maken met een van onze adviseurs voor het doornemen van uw IE-portfolio.


2 Bespaar op buitenlands indienen:

⢠Selecteer zorgvuldig de landen die echt nodig zijn. Waar zitten in de eerste plaats uw concurrenten (productie, verkoop)? Waar bent u zelf actief?

Dien niet blind overal in, dit brengt veel te veel kosten met zich mee.

Check of u al voldoende bescherming heeft in een bepaald land voordat u verdere aanvullingen overweegt. Denk ook aan een internationale octrooiaanvrage via de Patent Cooperation Treaty (PCT). Deze aanvrage geeft u uiterlijk 30 maanden de tijd om te bepalen in welke specifieke landen u wilt indienen en ga uit van de oorspronkelijke datum van indiening.


3 Neem uw behoefte aan merkbescherming onder de loep:

Voor uw merk bieden wij een strategisch advies, waarbij onze merken/modellengemachtigde in een persoonlijk gesprek samen met u kijkt naar uw behoefte aan bescherming. Hierbij kijken wij gezamenlijk naar onder meer uw doelgroep, afzetmarkt en toekomstplannen.


4 Verbind octrooi- en merken/modellenstrategie binnen uw bedrijf

Dit lijkt logisch, maar vaak werken deze mensen of afdelingen langs elkaar heen. Het merken- en modellenrecht kan al een adequate bescherming bieden voor uw intellectuele eigendom. Bij Nederlandsch Octrooibureau werkt iedere octrooigemachtigde samen met een merken/modellengemachtigde, zodat elke mogelijke synergie tussen octrooien en merken/modellen benut kan worden.


5 Beperk het risico van inbreuk op andermans intellectuele eigendom:

Inbreuk is namelijk duur en kan het einde van uw business betekenen. U kunt dit op de volgende manieren beperken:

⢠Als u weet dat een uitvinding al bestaat, kunt u op zoek gaan naar de mazen in het net. Door middel van een âvrijgave stukâ kan een

van onze adviseurs bepalen of u vrij bent om een product te verkopen en/of een werkwijze te gebruiken.

⢠Koop indien mogelijk relevante octrooien vananderen om sterker te staan met uw business in de markt, mocht u worden aangeklaagd.

Hier hangt wel een flink prijskaartje aan, maar wellicht kunt u een goede deal sluiten. Tijdens een recessie zijn bedrijven wellicht eerder

geneigd hun rechten te verkopen.

⢠Ter voorkoming van inbreuk op het recht van anderen kunnen wij voor u diverse onderzoeken uitvoeren naar de inschrijfbaarheid van uw merk.


6 Denk goed na over het vervolgtraject

Voordat er een octrooiaanvrage wordt ingediend. Is het wel de beste manier om er zelf mee aan de slag te gaan? Soms is het strategisch verstandiger enkele delen van uw techniek vrij te geven op de bedrijfswebsite. Op die manier genereert u prior art en voorkomt u dat iemand anders een octrooiaanvrage kan indienen om u te blokkeren. Uiteraard gaat dat niet voor alles op. Soms is het verstandiger een octrooi van een derde te kopen, in plaats van het zelf aan te vragen.


7 Onderzoek of uw octrooien interessant zijn voor andere markten, waar u nog niet aan had gedacht

Toepassingen van uw product/technologie die u zelf niet gaat gebruiken, kunt u in licentie geven. Licenties kunnen een nieuwe bron van inkomsten vormen. Ook hier is het van belang bij het beschrijven van uw octrooi aanvrage zo veel mogelijk toepassingsgebieden te beschermen. Een deskundige van Nederlandsch Octrooibureau kan u hierover adviseren.


8 Ontwikkel open innovatiesamenwerkingsverbanden.

Hiermee krijgt u toegang tot waardevol intellectueel eigendom én kunt u uw innovatieproces tegelijkertijd versnellen. Licenties kunnen namelijk erg duur zijn. En het zelf ontwikkelen van een nieuw product of nieuwe technologie is ook kostbaar. U hoeft niet alles zelf te ontwikkelen. Let op: bij open innovatie is het nóg belangrijker dat uw intellectuele eigendom goed beschermd is. Lees hieronder meer over samenwerking en bescherming van uw intellectuele eigendom.


9 Identificeer de meest waardevolle uitvindingen.

Laat een intern expert/team deze op een kwalitatief hoogwaardige manier vastleggen. Dit kan u tijd en geld besparen.

Bronnen: Intellectual Asset Management Magazine #34

maart/april 2009 en www.octrooicentrum.nl

Samenwerking en bescherming

Door samenwerking kunnen innovaties sneller, beter en goedkoper op de markt worden gezet. Daarmee blijft u de â steeds meer internationale â concurrentie voor. Bedrijven werken dan ook meer en meer samen bij de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en productieprocessen. Allianties, partnerships, co-creatie, netwerken: het zijn dé woorden van de moderne economie. En innovatie vindt niet meer alleen plaats in R&D-laboratoria, afgesloten van de buitenwereld. Maar wat als je als partij een samenwerkingsverband aan wilt gaan, maar je wilt niet dat anderen met je product, dienst of idee aan de haal

gaan? Geld verdienen aan uw octrooi-, merken- of modellenportefeuille heeft dan ook alles te maken met goede contracten. Denkt u bijvoorbeeld aan een

samenwerkingsovereenkomst, een geheimhoudingsverklaring of een licentiecontract. Bij Nederlandsch Octrooibureau werken juridische experts die dagelijks te maken hebben met intellectuele eigendom. U bent bij ons dus aan het juiste adres voor dit soort contracten.