Ministerie van Defensie
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Žs Gravenhage
Datum 27 oktober 2009
Ons kenmerk DRMV2009016653
Onderwerp Antwoorden op schriftelijke vragen over de geluidsklachten op Gilze-Rijen
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Boekestijn over de
geluidsklachten op Gilze-Rijen. Deze vragen werden ingezonden op 2 oktober 2009 met
kenmerk 2009Z17855.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Ministerie van Defensie
Antwoorden op vragen van het lid Boekestijn aan de staatssecretaris van Defensie
over de geluidsklachten op Gilze-Rijen (ingezonden 2 oktober 2009, kenmerk
2009Z17855)
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel "Genoeg van heli-herrie"? 1)
Ja.
2
Zou u aan de hand van het cijfermateriaal van de COVM (Commissie Overleg en
Voorlichting Milieuhygiëne) willen uiteenzetten hoe de geluidsoverlast zich heeft
ontwikkeld vanaf het moment dat de operaties met helikopters op vliegbasis Gilze-
Rijen zijn geïntensiveerd?
Vanwege de sluiting per 31 december 2008 van de vliegbasis Soesterberg zijn de Cougar
en Chinook transporthelikopters die daar gestationeerd waren, in het najaar van 2008
overgeplaatst naar de vliegbasis Gilze-Rijen. Dit heeft geresulteerd in een stijging van
aantal geluidsklachten dat sinds september 2008 door de vliegbasis Gilze-Rijen is
ontvangen. De onderstaande tabel bevat de aantallen klachten die deze vliegbasis per
maand heeft ontvangen vanaf januari 2008.
Geluidsklachten Vliegbasis Gilze Rijen
2008 Maand Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov dec
Luchtgebonden 0 3 3 8 7 3 6 2 11 65 187 118
geluidsklachten
2009 Maand Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug
Luchtgebonden 95 47 115 153 114 83 184 124
geluidsklachten
Naar aanleiding van deze stijging heeft Defensie de vliegpatronen van de helikopters
gewijzigd. Dit heeft niet geleid tot minder klachten, maar wel tot een spreiding van de
klachten over de omgeving.
2
Ministerie van Defensie
Verder oefent Defensie sinds enige tijd meer in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland om
daarmee het aantal vliegbewegingen in de omgeving van de vliegbasis te beperken. Het
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium voert inmiddels een evaluatie uit van de
vliegpatronen rondom deze basis. De Kamer zal over de resultaten van deze evaluatie
worden geïnformeerd.
Zoals uit de tabel blijkt, waren er in de maanden november 2008 en juli 2009 uitschieters
bij het aantal geluidsklachten. Op 7 november 2008 is de startbaan van Gilze-Rijen na
een renovatie weer in gebruik genomen, waarna het vliegverkeer toenam. De uitschieter
van juli 2009 had te maken met intensiever vliegverkeer van andere luchtvaartuigen dan
helikopters, zoals F-16's, AWACS-toestellen en vliegtuigen van de Stichting KLu
Historische Vlucht.
3
Deelt u de mening dat de NH-90 helikopter niet op vliegbasis Gilze-Rijen maar op
het marinevliegkamp de Kooy gestationeerd zou moeten worden zodat de
geluidsoverlast in Brabant niet nog meer toeneemt?
Defensie zal in de toekomst beschikken over twee types NH-90, de NATO Frigate
Helicopter (NFH) en de Transport NFH (TNFH). De NFH zal vooral taken aan boord van
marineschepen uitvoeren en de zogenoemde waltaken, waaronder Search and Rescue
(SAR) en patiëntenvervoer naar de Waddeneilanden. Vanwege de directe nabijheid van
marineschepen en de afstand tot het inzetgebied voor SAR-taken en patiëntenvervoer
worden de twaalf NFH's gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp de Kooy te Den Helder.
De acht TNFH's zullen evenals de Cougar en Chinook helikopters worden ingezet voor
transporttaken. Daartoe zullen de TNFH's worden gestationeerd op de vliegbasis Gilze-
Rijen.
1) Binnenlands Bestuur, 25 september 2009
3
---- --