Ministerie van Defensie
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Afschrift aan de Voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA Den Haag
Datum 27 oktober 2009
Ons kenmerk DMO\DB\2009028997
Onderwerp Luchttransport en Chinook
Met deze brief informeer ik u over vier projecten op het gebied van luchttransport. Het omvat
de stand van zaken van de projecten 'Strategic Airlift Capability C-17', 'Aanschaf derde en
vierde C-130', 'Derde DC10' en 'Chinook uitbreiding en versterking'.
Strategic Airlift Capability C-17 (SAC C-17)
Met de brieven van 6 juni 2008 (Kamerstuk 31 200 X, nr. 125) en 1 oktober 2008 (Kamerstuk
31 700 X, nr. 10) is de Kamer geïnformeerd over de deelneming aan het Navo SAC C-17
initiatief. Het project `SAC C-17' behelst een vergroting van de strategische
luchttransportcapaciteit ter ondersteuning van het expeditionaire optreden van de krijgsmacht
door de deelneming aan een internationale pool van drie C-17 transportvliegtuigen. Op 23
september 2008 is het Memorandum of Understanding in werking getreden dat de
deelnemende landen en de Navo hierover hebben gesloten. De drie C-17 vliegtuigen zijn
aangeschaft door het NATO Airlift Management Agency (NAMA) en de toestellen zijn
ondergebracht bij de daartoe opgerichte Heavy Airlift Wing (HAW). Bij de HAW zijn 21
Nederlandse functionarissen werkzaam en bij de NAMA werken vier Nederlandse
functionarissen.
Pagina 1/4
Ministerie van Defensie
Op 27 juli 2009 zijn de werkzaamheden van de HAW op Papa Airbase in Hongarije begonnen
met de levering van het eerste van de drie C-17 toestellen. Op 17 september jl. is de tweede
C-17 door de HAW in gebruik genomen en op 7 oktober jl. het derde toestel. De HAW
verwacht in 2010 een productie van 2300 vlieguren. Met een aandeel van 15,8 procent heeft
Nederland recht op 363 vlieguren. De eerste operationele vluchten zijn inmiddels uitgevoerd.
Naar verwachting zullen de drie toestellen eind 2011 volledig operationeel inzetbaar zijn.
Nederland heeft inmiddels aan zijn contractuele verplichtingen voldaan door, net als de
andere deelnemende landen aan het C-17 initiatief, 90 procent van kosten te voldoen. De
laatste betalingen zullen worden gedaan in 2012. Naar verwachting blijft het programma
binnen het budget.
C-130
Over het project 'Aanschaf derde en vierde C-130' bent u eerder geïnformeerd met de
brieven van 13 oktober 2004 (Kamerstuk 29 800 X, nr. 11) en 19 september 2005
(Kamerstuk 29 800 X, nr. 125), met het departementaal jaarverslag van 2006 (16 mei 2007,
Kamerstuk 31 031 X, nr. 1) en met de brief over luchttransport van 25 november 2008
(Kamerstuk 31 700 X, nr. 28H).
In 2005 is besloten tot uitbreiding van de tactische luchttransportcapaciteit met een derde en
vierde C-130 transportvliegtuig. Deze vliegtuigen worden gemoderniseerd tot de C-130H
configuratie. Daarnaast worden een Cockpit Upgrade programma en een Cabin Safety
Improvement programma uitgevoerd en worden de vliegtuigen voorzien van
zelfbeschermingsmiddelen. Het eerste van de twee C-130 transportvliegtuigen is begonnen
met de test- en certificeringsvluchten. Tijdens deze vluchten is een aantal problemen
geconstateerd, zoals een onverwachte aantasting van het metaal in de ophanging van de
motor en tekortkomingen in de software van het vluchtmanagementsysteem. De vertraging
die hierdoor is ontstaan levert geen extra kosten op. Naar verwachting zullen de twee
toestellen niet in de tweede helft van 2009 worden opgeleverd, maar in het eerste kwartaal
van 2010. In de loop van 2010 en in 2011 zullen de twee reeds in gebruik zijnde C-130's het
moderniseringsprogramma ondergaan.
Pagina 2/4
Ministerie van Defensie
(K)DC-10
In 2004 is vanwege het toenemende expeditionaire karakter van de krijgsmacht besloten de
capaciteit van de strategische luchttransportvloot te vergroten met een derde DC-10. Hierover
is de Kamer geïnformeerd met de brief van 8 maart 2004 (Kamerstuk 29 200 X, nr. 63), het
departementaal jaarverslag van 2006 (16 mei 2007, Kamerstuk 31 031 X, nr. 1) en met de
brief van 25 november 2008. Het project `Derde DC-10' omvat onder meer de installatie van
een nieuwe cockpit via het Cockpit Upgrade programma en een aanpassing van het interieur.
In de brief van 25 november 2008 is gemeld dat de aanpassing van de cockpit midden 2009
zou zijn voltooid. Door softwareproblemen tijdens de certificeringsvluchten is het Bewijs van
luchtwaardigheid echter nog niet behaald. Momenteel wordt onderzocht op welke termijn de
gebreken kunnen worden verholpen. Naar verwachting zal de derde DC-10 in de eerste helft
van 2010 worden opgeleverd, waarna het toestel in beginsel operationeel inzetbaar is voor
vrachtvervoer. De softwareproblemen hebben ook een vertraging bij de verwerving en de
oplevering van de simulatoren voor de (K)DC-10 tot gevolg. Dit heeft echter geen
rechtstreekse operationele gevolgen. Over het project `Simulatoren (K)DC-10 en C-130' bent
u eerder geïnformeerd met de brief van 22 december 2008 (Kamerstuk 31 700 X, nr.71).
In de brief van 25 november 2008 bent u ook geïnformeerd over de studie over de
aanpassing van het interieur van de derde DC-10. Deze studie zal moeten uitwijzen op welke
wijze het toestel moet worden ingericht zodat het volledig geschikt zal zijn voor
passagiersvervoer. In dit kader moesten criteria worden geformuleerd op basis waarvan de
Militaire Luchtvaartautoriteit (MLA) het toestel kan certificeren. Dit duurde langer dan
aanvankelijk was voorzien. Uiteindelijk zijn de criteria in goede samenwerking tussen de
Defensie Materieel Organisatie (DMO), de MLA en de KLM vastgesteld. De studie zal begin
2010 worden voltooid en vervolgens zullen besluiten worden genomen over de aanpassing
van het interieur van de derde DC-10. Met deze aanpassing zijn mogelijk enkele maanden
gemoeid. In die periode zal het toestel niet inzetbaar zijn.
Pagina 3/4
Ministerie van Defensie
Chinook
De brief van 25 november 2008 is ook ingegaan op de stand van zaken van de verwerving
van zes Chinook helikopters. Inmiddels is duidelijk dat de productie vanwege
softwareproblemen van de cockpit meer tijd zal vergen dan aanvankelijk was voorzien.
Omdat hergebruik van de software van eerdere cockpitconfiguraties niet mogelijk is, zal de
eerste Chinook naar verwachting in het laatste kwartaal van 2010 worden opgeleverd. Dit
betekent een vertraging van een half jaar. Na de levering van het eerste toestel volgt de
levering van de overige vijf Chinooks binnen de contractueel vastgelegde periode van een
half jaar. Thans is voorzien dat drie nieuwe toestellen worden gestationeerd op de vliegbasis
Gilze-Rijen en dat drie toestellen voor trainingsdoeleinden in de Verenigde Staten worden
gestationeerd. Defensie heeft drie locaties van de Amerikaanse krijgsmacht op het oog en zal
voor het einde van dit jaar een keuze maken. Zowel de in Nederland gestationeerde
Chinooks als de in de Verenigde Staten gestationeerde helikopters zullen operationeel
inzetbaar zijn. Naar verwachting zal de fabrikant eind oktober een nieuwe projectplanning
presenteren.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Pagina 4/4
---- --